شناسهٔ خبر: 23678485 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

در دیدار با سفیر چین در تهران؛

بروجردی: حجم مبادلات میان ایران و چین باعث ناتوانی دشمنان در تخریب روابط شده است

تهران - ایرنا - رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به تلاش آمریکا برای تخریب روابط ایران و چین گفت: حجم مبادلات میان دو کشور باعث استحکام روابط دوجانبه شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، علاءالدین بروجردی روز یکشنبه در دیدار پانگ سین سفیر چین در تهران با ابراز تاسف از حادثه آتش گرفتن نفتکش ایرانی در آب های چین اظهار داشت: این حادثه ناگوار، اذهان عمومی و قلوب ملت ایران را جریحه دار کرد و کشور را در ماتم فرو برد که امیدواریم در آینده دیگر شاهد وقوع چنین حوادث غم انگیزی نباشیم.
نماینده مردم بروجرد و اشترینان در مجلس شورای اسلامی همچنین با قدردانی از تلاش امدادگران چینی که در ساعات اولیه وقوع این حادثه برای مهار آتش و نجات جان خدمه نفتکش ایرانی شتافتند، افزود: امیدواریم اطلاعات موجود در جعبه سیاه نفتکش ایرانی بتواند ما را با ابعاد پنهان این سانحه ناگوار از جمله علل وقوع آن، وضعیت خدمه در زمان وقوع سانحه و باقی قضایا آگاه کند.
وی در ادامه با یادآوری مناسبات خوب دو کشور در زمینه های مختلف، اظهار داشت: تلاش در جهت رفع کلیه موانع موجود در مسیر تحکیم و تقویت هرچه بیشتر ارتباطات فیمابین نقش مهمی در گسترش مبادلات اقتصادی و توسعه همکاری های ایران و چین در زمینه های مورد علاقه خواهد داشت.
بروجردی در بخش دیگری از سخنان خود به تلاش آمریکا و برخی دشمنان برای تخریب روابط دو کشور اشاره کرد و اذعان داشت: پیشینه خوب ارتباطات دو کشور و حجم مبادلات فیمابین، روابط ایران و چین را از استحکام بسیار خوبی برخوردار کرده است به نحوی که دشمنان روابط دو کشور هیچگاه نمی توانند به آن آسیب برسانند.
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: این کمیسیون از روند توسعه همکاری های دو کشور در زمینه های مختلف حمایت می کند.

**سفیر چین در تهران: حجم زیاد نفت و میعانات گازی مشتعل در حادثه کم سابقه سانچی، مهار آتش و نجات خدمه را با مشکل مواجه کرد
به گزارش خانه ملت، پانگ سین سفیر چین در تهران نیز با ابراز همدردی با خانواده سانحه دیدگان نفتکش ایرانی و تمامی مردم ایران گفت: این حادثه ناگوار در طول تاریخ دریانوردی کم سابقه بوده است و امدادگران چینی برای مهار آتش و نجات جان خدمه نفتکش ایرانی تلاش بسیاری کردند اما متاسفانه به دلیل حجم زیاد نفت و میعانات گازی مشتعل شده قادر به کنترل آن نشدیم.
وی همچنین افزود: اکنون با یافتن جعبه سیاه نفتکش و بررسی آن با حضور مسوولان ایرانی امیدواریم بتوانیم از تمامی ابعاد این سانحه آگاه شویم.
پانگ سین در ادامه با ابراز علاقه مندی کشورش به توسعه مناسبات فیمابین بیان داشت: گسترش هرچه بیشتر ارتباط با ایران مورد نظر و پیگیری مسئولان چینی قرار دارد.
سفیر چین در تهران نسبت به رفع موانع موجود در مسیر توسعه مبادلات و همکاری های دو کشور ابراز امیدواری کرد و خاطرنشان ساخت: سفر مسئولان سیاسی و پارلمانی دو کشور نقش مهمی در گسترش ارتباطات فیمابین دارد.
به گزارش ایرنا، 16 دی یک کشتی فله بر چینی حامل 64 هزار تن گندم در سواحل شانگهای به نفتکش ایرانی سانچی که حامل بیش از 130هزار تن میعانات گازی بود، برخورد کرد.
در این حادثه، نفتکش سانچی با 30 تبعه ایرانی و دو بنگلادشی دچار حریق و انفجارهای سنگین شد که کار امداد رسانی در منطقه را با مشکل مواجه و در برخی مواقع ناممکن کرد.
با دستور و تاکید رییس جمهوری علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان مسوول ویژه رسیدگی به این واقعه تعیین شد و گروههای کارشناسی و امدادی از جمله تکاوران ارتش به منطقه اعزام شدند تا با هماهنگی مقامات و مسوولان چینی و همکاری برخی کشورهای دیگر کارهای مربوط انجام گیرد، اما اقدام های فوریتی و ضربتی برای خاموش کردن شعله ها و تعیین وضعیت خدمه نفتکش ایرانی به دلیل گستردگی دامنه انفجارها و همچنین دمای بسیار زیاد حاصل از آتش سوزی بی ثمر ماند، زیرا نزدیک شدن به کشتی سانچی و حضور طولانی مدت در آن برای بررسی وضعیت میدانی ناممکن شده بود.
سرانجام، روز یکشنبه 24 دی ماه خبر جان باختن همه کارکنان و غرق شدن تانکر نفتکش ایرانی «سانچی» اعلام شد. رهبر معظم انقلاب اسلامی در این زمینه پیام تسلیتی صادر کردند و هیات دولت روز دوشنبه 25 دی ماه را به این مناسبت عزای عمومی اعلام کرد.
بررسی های کارشناسی در این زمینه با هدف تعیین بروز علل واقعه در دست اقدام است و قرار است اطلاعات جعبه سیاه این نفتکش طی سه روز آینده با حضور طرف ها ذینفع بازخوانی شود.
سیام**6984**1449**تنظیم: امیر خانزاده**انتشار: امیر کاردان راد

انتهای پیام /*

نظر شما