شناسهٔ خبر: 23678269 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

برگزاری بیست و پنجمین «شب آواز ایرانی»

بیست و پنجمین ویژه برنامه «شب آواز ایرانی» شنبه ۳۰ دی ماه با حضور تعدادی از هنرمندان صاحب نام موسیقی ایرانی و اجرای چهار برنامه در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار شد.

صاحب‌خبر -
به گزارش افکارنیوز،

بیست و پنجمین «شب آواز ایرانی» شنبه ۳۰ دی ماه در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار شد. در این نوبت از این مسابقه موسیقی، چهار گروه موسیقی با ارایه قطعات خود به رقابت پرداختند.

 حسن پاکیزه خواننده و سعید آذرنوش نوازنده تار با شعری از رهی معیری در مایه آواز ابوعطا به عنوان گروه اول در بیست و پنجمین «شب آواز ایرانی» به اجرا پرداختند. در بخش دوم نیز حسین مشجری خواننده، مجید خلیق نوازنده سنتور با شعری از عباس اسلامی(متخلص به شرار) در دستگاه همایون اثری را اجرا کردند. در بخش سوم کیوان کاکاوند با همراهی ساز سه تار با نوازندگی فرهاد شیرزاد و شعری از مولوی در دستگاه اصفهان قطعه ای را به حاضران در برنامه ارایه دادند. بخش چهارم نیز به اجرای محسن شیخ الاسلامی با شعری از سعدی در مایه آواز دشتی و همراهی نی محمد مشفق اختصاص داشت.

داوری این رقابت موسیقی را مظفر شفیعی، فریدون شهبازیان و علی اصغر شاه زیدی برعهده داشتند که بعد از اجرای هر گروه نکاتی را به شرکت کنندگان تذکر می دادند.

لحن و اوج و فرودهای صدا، رعایت خواندن در ردیف های آوازی، تسلط بر شعر و انتخاب غزل های مناسب، کوک بودن ساز و نحوه نواختن از جمله موارد و معیارهایی بود که داوران در ارزیابی اجرای شرکت کنندگان مدنظر داشتند.

فریدون شهبازیان در این جلسه با آرزوی سلامتی برای محمدرضا شجریان بر اهمیت انتخاب شعر اشاره و بیان کرد: شعر باید در بطن همه اجراها اهمیت داشته باشد. هنرمندانی چون شجریان تا زمانی که به غزل مناسبی برای قطعه خود نمی رسیدند، کار را شروع نمی کردند و بر این مساله تاکید جدی داشته و دارند. به هر صورت در آواز خواندن یک شکل و یک دست بودن آواز از خود آواز اهمیت بیشتری دارد.

در پایان این محفل گروه چهارم به عنوان گروه برگزیده بر اساس رای هیات داوران انتخاب شد. ضمن اینکه  محمد معتمدی که مهمان ویژه بیست و پنجمین «شب آواز ایرانی» بود، با همراهی ساز سنتور به نوازندگی حسین پرنیا به اجرای دو قطعه آواز و تصنیف پرداخت.

نظر شما