شناسهٔ خبر: 23676427 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

عضو هیات علمی دانشگاه بیرجند: ایجاد پیام رسان داخلی پیشرفته ضروری است

بیرجند - ایرنا - عضو هیات علمی گروه مهندسی کامپیوتر دانشگاه بیرجند گفت: امروزه در همه کشورهای جهان، شبکه های اجتماعی و نرم افزارهای پیام رسان نقش پر رنگی در زندگی انسان ها ایفا می کنند و اقبال زیادی به سمت آنها وجود دارد که بر همین اساس ایجاد نرم افزار پیشرفته همراه با نیاز های مردم در کشور ضرورت دارد.

صاحب‌خبر -

دکتر محمد قاسمی گل روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: بر اساس آمار ارایه شده در اواسط سال 2017، شبکه اجتماعی فیس بوک، 2 میلیارد کاربر، اینستاگرام یک میلیون کاربر ، واتس آپ یک میلیارد و 200 میلیون و تلگرام 100 میلیون کاربر را به خود جذب کرده اند و در کشور ما هم بایستی به نیازهای مردم در این حوزه پاسخ مناسبی داده شود.
وی ادامه داد: متاسفانه در سالیان گذشته تنها شاهد فیلترینگ اکثر این ابزارها در سطح کشور بوده ایم، با این حال اقبال به این ابزارها روز به روز افزایش یافته به نحوی که با فیلتر شدن یک ابزار سریعا ابزار دیگری جایگزین آن شده است.
وی با بیان اینکه عدم اقبال کاربران ایرانی به ابزارهای بومی موجود در این حوزه قابل تامل است، تصریح کرد: بطور یقین در خصوص دلایل روانی و عدم اعتماد کاربران به شبکه های اجتماعی و نرم افزارهای پیام رسان بومی بایستی پژوهش هایی در حوزه روانشناختی و جامعه شناسی صورت گیرد.
وی اظهار کرد: از دید فنی باید اعتراف کرد که در حال حاضر ابزارهای بومی به لحاظ نرم افزاری و سخت افزاری توانایی رقابت با نمونه های مشابه خارجی را ندارند.
به گفته وی، بدون شک نیازسنجی و تحلیل دقیق، طراحی کاربر پسند، امنیت و پایداری بالای ابزارهایی مانند اینستاگرام و واتس آپ، دلایل اصلی فراگیر شدن آنها در سطح جهان و جذب کاربران بیشمار است.
مدیر امور فناوری دانشگاه بیرجند، گفت: در خصوص فراگیری نرم افزار پیام رسان تلگرام در کشور، علاوه بر عوامل فنی فوق که لازمه راه اندازی اینگونه ابزارهاست، عوامل دیگری نیز تاثیرگذار بوده است که بررسی این عوامل می تواند الگوی مناسبی برای توسعه ابزارهای بومی در این حوزه باشد.
وی ادامه داد: چنانچه نسخه تلگرام 4 سال پیش را با نرم افزار فعلی مقایسه کنیم خواهیم دید که نوآوری های هدفمند این شرکت در جذب مخاطبین داخلی بسیار موثر واقع شده است.
به گفته وی امکان ایجاد انواع گروه ها، کانال ها و ربات های تلگرامی، امکان برقراری تماس های صوتی و تصویری از قابلیت های مهمی است که در طول این مدت کوتاه به تلگرام اضافه شده به نحوی که امروزه نرم افزار تلگرام تنها یک پیام رسان ساده نیست و توانسته به بستری برای اطلاع رسانی عمومی، تبلیغات، نظرسنجی و خرید و فروش در کشور تبدیل شود.
قاسمی گل با بیان اینکه در چنین شرایطی عدم تمایل کاربران به ترک این پیام رسان کاملا منطقی به نظر می رسد، افزود: چگونه می توان با چنین پیام رسانی رقابت نمود و کاربرانی را که نیازهای خود را با استفاده از تلگرام تحقق یافته می بینند به سمت استفاده از پیام رسان های داخلی تشویق کرد؟
وی اضافه کرد: باید گفت در این خصوص پیام رسان های بومی کار سختی را در پیش خواهند داشت حتی به نظر می رسد تخفیف ترافیک مصرفی اینترنت پیام رسان های داخلی نیز نتواند عامل مناسبی برای جذب کاربران داخلی باشد.
به گفته وی از این رو با توجه به برخی محدودیت های موجود برای پیام رسان های خارجی، تنها ارایه سرویس های نوین داخلی در بستر پیام رسان های بومی می تواند کاربران را مجاب به نصب این ابزارها کند.
این کارشناس مهندسی کامپیوتر در ادامه توصیه کرد، ارایه سرویس های پرداخت برای تسهیل امور خرید و فروش، ارایه برخی سرویس های دولتی برای تسهیل امور اداری و سرویس های مختلف شرکت های خصوصی در بستر پیام رسان های بومی می تواند نقطه برتری پیام رسان های داخلی نسبت به پیام رسان های خارجی را نمایان کند.
وجود نرم افزاز های پیام رسان پیشرفته غیر بومی و تسهیل استفاده از آنها و از طرفی نبود یک پیام رسان جامع و کاربردی در کشور باعث شده که کاربران فضای مجازی با مشکلات عدیده ای روبه رو شوند.
از طرفی آسیب های اجتماعی مربوط به فضای مجازی و در دسترس بودن بسیاری از مباحث غیر اخلاقی در این شبکه های اجتماعی لزوم ایجاد پیام رسان های داخلی اخلاق مدار را دوچندان کرده است.
سایت ایرنا خراسان جنوبی: www.irna.ir/skhorasan
کانال تلگرام: irnabirjand@
3215* 6054* خبرنگار- محمدرسول ابراهیمی اسفدن* انتشار - مریم پنجابی

انتهای پیام /*

نظر شما