شناسهٔ خبر: 23676281 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

داستان‌های لیگ در سایه بسکتبال

لیگ ملی بسکتبال که همزمان با لیگ برتر آغاز شد، در سایه این لیگ قرار گرفته است و اتفاقات آن چندان دیده نمی‌شوند.

صاحب‌خبر -
داستان‌های لیگ در سایه بسکتبالبه گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما؛ لیگ ملی بسکتبال دیرتر از سایر لیگ‌ها آغاز شد و برگزاری مسابقات آن عصر روز‌های پنجشنبه دقیقا همزمان با لیگ برتر بود. با وجود اینکه بسیاری از بازیکنانی که سال‌های قبل در لیگ برتر بازی می‌کردند مجبور به بازی در لیگ ملی شدند​، این لیگ به سرعت در سایه لیگ برتر قرار گرفت و توجهی به آن نشد.

در این بی خبری هر از گاهی شکایاتی از لیگ ملی به گوش می‌رسد که جالب توجه به نظر می‌رسند.

بی خبری تیم‌ها از جدول مسابقات

جدول لیگ ملی نه تنها در دسترس رسانه‌ها قرار ندارد، بلکه بسیاری از تیم‌ها هم به طور دقیق شرایط جدول را نمی‌دانند. تنها دو هفته به پایان مرحله مقدماتی این لیگ باقی مانده و هفته‌های منتهی به پلی آف حساسیت خاصی دارد؛ اما تا امروز درخواست تیم‌ها برای دریافت جدول مسابقات به نتیجه نرسیده بود و مسئولان کمیته مسابقات، ​ظهر امروز این جدول را در اختیار ما قرار دادند. کمیته مسابقات تاکید دارد که جداول همه لیگ ها در فدراسیون ثبت می شوند؛ اما گویا روی سایت فدراسیون قرار نمی گیرند.

این در حالی است که ارائه نتایج، آمار و جدول مسابقات جزء بدیهیات برگزاری رقابت هاست و لیگ‌های رده‌های پایین گاهی به همین آمار و ارقام ساده هم دسترسی ندارند، چه برسد به تبلیغات، دیده شدن کار تیم‌ها و پوشش رسانه‌ای که دلخوشی‌های کوچک اسپانسر‌ها به شمار می‌آیند.

قوانین سازمان لیگ سابق

مشکلات مربوط به برخی قوانین نسنجیده‌ای که در فدراسیون قبلی تصویب شدند، همیشه در طول سال، خود را نشان می‌دهند. شورای سیاستگذاری لیگ‌های بسکتبال امسال تصمیم به محدودیت لیگ دسته یک به رده سنی زیر ۲۳ سال گرفت و بعد مجبور به هدایت برخی تیم‌های دسته دو به لیگ ملی شد تا این لیگ برای پوشاندن ضعف قبلی تشکیل شود.

داستان‌های لیگ در سایه بسکتبالبسیاری از بازیکنان بالای ۲۳ سال در برزخ بین لیگ برتر ۹ تیمی با ظرفیت‌های محدود و لیگ امید با تعیین رده سنی مانده بودند و لیگ ملی برای حل این مشکل تشکیل شد؛ اما شاید ظرفیت‌های لازم برای برگزاری چنین لیگی وجود نداشت.

بسیاری از تیم‌های حاضر در لیگ ملی از انتخاب داوران این لیگ حتی بیش از لیگ برتری‌ها شاکی بودند؛ اما کمیته داوران هم باید نیرو‌های اصلی خود را به لیگ برتر می‌فرستاد. همین مشکلات درباره ناظران این لیگ هم مطرح می‌شوند.

یکی دیگر از قوانینی که نارضایتی زیادی در پی داشت، تصمیم به محدود کردن همه عوامل تیم‌ها به فعالیت در تنها یک لیگ بود. به این صورت که بازیکنان جوان تیم‌های لیگ برتر، امید یا ملی دیگر حق حضور در تیم‌های نوجوانان و جوانان را ندارند، در حالی که برخی بازیکنان جوان در لیگ‌های بالاتر، زمان بازی کمی می‌گیرند و در سال‌های قبل این موضوع را با حضور در لیگ‌های پایه جبران می‌کردند.

همین شرایط درباره مربیان هم صادق است و این قانون به اختلافاتی در تیم‌های لیگ ملی دامن زده است.

مشکلات خراسانی ها!

استان خراسان رضوی امسال با ۳ تیم در لیگ ملی، ۴ تیم لیگ جوانان و یک تیم لیگ نوجوانان در بسکتبال فعال بوده و در عین حال اختلافاتی هم میان تیم‌های هم استانی به وجود آمده است.

داستان‌های لیگ در سایه بسکتبالیکی از موارد اختلاف مربوط به همان قانونی است که اجازه حضور همزمان را در لیگ‌های مختلف نمی‌دهد. محمد قیاسی سرمربی تیم فرش مشهد به خاطر همین قانون در لیگ ملی سکونشین شده و در همین رابطه نامه ای به رامین طباطبایی رئیس جدید فدراسیون بسکتبال هم ارسال کرده است.
 
وی توضیح می دهد: "چند سال است که کار پایه انجام می‌دهم و بازیکنان لیگ‌های نونهالان، نوجوانان و جوانان را به لیگ دسته یک می‌آوردم. امسال همین کار را با لیگ ملی انجام دادم؛ اما در لیگ جوانان هم تیم داشتم و به من گفتند باید یک تیم را انتخاب کنی، بازیکنان جوان را که نمی‌توانستم رها کنم، به همین دلیل در لیگ ملی روی سکو می‌نشینم."

قیاسی که اعتقاد دارد در برخی مواقع به دلیل غیبتش در لیگ ملی شکست خورده اند، ادامه می‌دهد: "هشت تیم در خراسان رضوی فعالند، ظرفیت‌های بسکتبال استان مگر چقدر است که هشت کادرفنی متفاوت برای این تیم‌ها در نظر بگیرند؟ شورای سیاستگذاری لیگ از بسکتبال دورند و از روی شکم سیری این تصمیم را می‌گیرند."

همین مشکل برای یکی از مربیان آرسکای قوچان هم پیش آمد و در مقابل مجید رضایی مربی تیم نوجوانان هیئت خراسان رضوی بعد از حذف تیم خود، اجازه بازی در لیگ ملی پیدا کرد و همین موضوع صدای دو تیم دیگر خراسانی را در آورد.

باقری: به عنوان رئیس کمیته مسابقات تصمیم گرفتم

نادر باقری رئیس کمیته مسابقات بسکتبال درباره شکایت مشهدی‌ها توضیح می‌دهد: "وقتی لیگ ملی را راه انداختیم، مدتی از مسابقات لیگ‌های دیگر گذشته بود، فقط یک مورد کمک مربی تیم جوانان هیئت خراسان رضوی بود که در یک بازی این لیگ حضور داشت، بعد از اینکه لیگ ملی راه افتاد، کارت مربیگری او را گرفتیم تا در لیگ ملی بازی کند."

داستان‌های لیگ در سایه بسکتبالوی ادامه می‌دهد: "این تصمیم من به عنوان رئیس کمیته مسابقات بود و سرمربی فرش مشهد هم خودش لیگ جوانان را انتخاب کرد، وگرنه همین کار را برای او انجام می‌دادیم."

باقری تاکید می‌کند: "این مشکلات را منتقل می‌کنند؛ اما نمی‌گویند که طبق قانون باید مربی درجه ۲ روی نیمکت تیم می‌نشست، درخواست دادند که مدرک درجه ۳ را قبول کنیم و برای اینکه کارشان راه بیافتد، این درخواست را پذیرفتیم."
 
از طرفی کرم احمدیان و رسول محمدی بازیکنان تیم هیئت بسکتبال کرمانشاه که بعد از توهین به داوران محروم شده بودند، این هفته در لیگ ملی بازی کردند و این موضوع هم مورد اعتراض تیم های دیگر بود؛ اما باقری توضیح می دهد که طباطبایی رئیس جدید فدراسیون درباره همه احکام باقیمانده کمیته انضباطی این تصمیم را گرفت و محرومیت های باقیمانده را بخشید.

۶ لیگ و ۲ میز در فدراسیون!

در پشت همه نارضایتی‌های لیگ‌های مختلف، کوچک بودن فضای فدراسیون بسکتبال هم به چشم می‌آید. کمیته مسابقات بسکتبال در این فدراسیون به تنها دو میز و دو کارمند خلاصه شده است که باید به همه مسائل لیگ‌های برتر، ملی، امید، دسته ۲، جوانان و نوجوانان رسیدگی کنند. لیگ‌هایی که هر کدام مسائل بی شماری علاوه بر کارهای روزمره به همراه دارند و طبیعی است این مسائل از عهده دو یا سه نفر برنیاید.

از عمر ریاست رامین طباطبایی رئیس فدارسیون بسکتبال فقط یک هفته می‌گذرد و اصلاح ساختار‌های کهنه این فدراسیون اولین وظیفه بزرگی است که بر دوش او قرار دارد. به نظر می رسد ساختار سازمان لیگ با توجه به مشکلات مربوط به لیگ‌های مختلف یکی از مواردی است که باید در اولویت تغییرات فدراسیون جدید قرار بگیرد.

نظر شما