شناسهٔ خبر: 23675437 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

مسعود ابوالحلاج خبر داد:

بودجه بندی مبتنی بر عملکرد وزارت بهداشت طراحی شده است

مسعود ابوالحلاج، رییس مرکز بودجه و پایش عملکرد وزارت بهداشت گفت: وزارت بهداشت با تغییر رویکرد از روش حسابداری نقدی به روش حسابداری تعهدی و استقرار سیستم بهای تمام شده خدمات و فعالیت‌ها، بودجه بندی مبتنی بر عملکرد را طراحی کرده است.

صاحب‌خبر -

ایران آنلاین / مسعود ابوالحلاج با بیان این مطلب اظهار کرد: ضرورت اصلاح ساختار مالی اقتصادی موسسات دولتی از جمله دانشگاه‌های علوم پزشکی از طریق اصلاح نظام حسابداری طی سال‌های اخیر مورد تاکید قرار گرفته است.

وی ادامه داد: براساس مطالعات انجام شده و بررسی روند عملکرد مدیران بیمارستانی و بهداشتی درمانی در سال‌های اخیر، لزوم تغییر بنیادی در ساختار مالی دانشگاه‌های علوم پزشکی و استقرار سیستم یکپارچه جامع مالی و عملیاتی برای ارائه اطلاعات به مدیریت جهت برنامه‌ریزی‌های خرد و کلان احساس و از اقبال گسترده‌ای برخوردار شده است.

ابوالحلاج تاکید کرد: پیاده‌سازی سیستم‌های عملیاتی از جمله سیستم بهای تمام شده خدمات درمانی و آموزشی بیمارستان‌ها و مراکز پزشکی مستلزم طراحی و بهینه‌سازی سایر سیستم‌های مرتبط است که به عنوان پیش نیاز و مقدمه کار الزامی است. از ضروری‌ترین این نیازها تدوین نظام مالی جدید و تغییر روش حسابداری از روش نقدی به روش تعهدی بود.

وی اضافه کرد: در این مرحله مراکز هزینه در سطح دانشگاه‌های علوم پزشکی و شاخص‌های تسهیم هزینه‌ها شناسایی و دستورالعمل احصاء بهای تمام شده، تدوین و به صورت سیستمی عملیاتی شد.

رییس مرکز بودجه و پایش عملکرد وزارت بهداشت با اشاره به اینکه ۱۱۷۵ مرکز هزینه در سطح دانشگاه علوم پزشکی شناسایی شد، افزود: ۷۰ شاخص تسهیم هزینه و تعیین اولویت تسهیم در سطح ۱۱۷۵ مرکز هزینه این مهم محقق شد و آماده ورود به مرحله نظام بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد شدیم.

وی افزود: با استقرار حسابداری تعهدی و احصاء بهای تمام شده و با ابلاغ دستورالعمل بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد از سوی سازمان برنامه و بودجه در یک سیستم یکپارچه، اقدام به استقرار نظام بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد در دانشگاه‌های علوم پزشکی کردیم و در این راستا یکی از مهم‌ترین اقدامات، شناسایی فعالیت‌ها و استاندارد کردن سنجه‌های عملکرد از اقدامات اساسی است که هم‌اکنون فعالیت‌ها و سنجه‌ها به صورت دقیق احصاء و بر پایه بودجه‌بندی مبتنی بر عملکرد قرار گرفته و توانسته‌ایم با استفاده از زیرساخت‌های موجود و یکپارچه این مهم را به سرانجام برسانیم و قرار است در بودجه‌بندی سال ۹۷ وزارت بهداشت، از این روش بهره بریم.

ابوالحلاج تاکید کرد: وزارت بهداشت با تغییر رویکرد از روش حسابداری نقدی به روش حسابداری تعهدی و استقرار سیستم بهای تمام شده خدمات و فعالیت‌ها، بودجه بندی مبتنی بر عملکرد را طراحی کرده است تا مجموعه وزارت بهداشت بتواند گام بزرگ‌تر و دقیق‌تری را در جهت مدیریت هزینه و بهره‌وری و تحلیل نتایج داشته باشد./ ایسنا

نظر شما