شناسهٔ خبر: 23675281 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: بنیاد ملی نخبگان | لینک خبر

چهارمین ویژه‌نامه فناوری لیزر و فوتونیک منتشر شد

چهارمین شماره ویژه‌نامه فناوری لیزر و فوتونیک ، با همکاری ستاد توسعه فناوری‌های لیزر ، فوتونیک و ساختارهای میکرونی و ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان منتشر شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان؛ چهارمین ویژه‌نامه فناوری لیزر و فوتونیک، مربوط به دی‌ماه سال جاری،  شامل 9 بخش با موضوعات و مطالب مختلف اعم از"آلبوم ، سخن اول ، گفت‌وگو ، از علم تا ثروت، چشم‌انداز، لیزر نیوز ، پیشگامان، راهنما و مدرسه فناوری" در 84 صفحه به چاپ رسیده است، که در زیر به مختصری از بخش‌های اشاره‌شده می‌پردازیم.

براساس این گزارش، بخش اول این ویژه‌نامه اشاره‌ای کوتاه به کاربردهای لیزر در علم زیست‌شناسی  دارد و  در زمینه توسعه لیزر و فوتونیک در مسیر اقتصاد   گزارشی ارائه‌شده است.

"جایزه « پریزم» برای نوآوری در فوتونیک" و استفاده از لیدار در اتومبیل‌های آینده از موضوعاتی است که در این ویژه‌نامه به آن پرداخته‌شده است. جایزه « پریزم» برای نوآوری در فوتونیک، یک رقابت جهانی است که هرساله از بهترین‌های محصولات فوتونیکی در بازار تقدیر می‌کند.برندگان این مسابقه در ژانویه 2018 معرفی خواهند شد، همچنین در موضوع استفاده از لیدار در اتومبیل‌های آینده، جنرال موتورز تنها یک گام باعرضه خودروهای خودران به بازار ناوگان حمل‌ونقل فاصله دارد و به‌زودی از دستاورد خود در این زمینه که مجهز به سیستم‌های لیزری است استفاده خواهد کرد.

پیشگامان لیزر

در این بخش، "ایرانی نوآور در عرصه نورشناسی " معرفی شده است. کمال‌الدین فارسی یکی از دانشمندان و فیزیکدانان برجسته ایرانی که در زمینه نورشناسی فعالیت‌های ارزنده داشته و تحقیقات ، نظرات و یافته‌های وی برای ساخت تجهیزاتی چون دوربین عکاسی، تلسکوپ و میکروسکوپ مورداستفاده قرارگرفته است.
چه کسی لیزر را اختراع کرد.

 لیزر اختراعی است که نامش پیش از ساخته‌شدنش شناخته شد؛ این قسمت توضیحاتی درباره میزر ، مسئله تقویت نور و موضوع ثبت اختراع را شامل می‌شود.

راهنما

"راهنمای کاربردهای درمانی لیزرهای کم‌توان" این قسمت ترجمه کتاب مذکور درباره کاربردهای درمانی لیزرهای کم‌توان با دارا بودن تصاویر ، نمودارها و همچنین ارائه مراجع معتبر است. که در این ویژه نامه مطرح شده است، همچنین معرفی نرم‌افزار تخصصی(COMSOL) که یکی از قدرتمندترین نرم‌افزارهای شبیه‌سازی فیزیکی است، امکان شبیه‌سازی همزمان پدیده‌ها با ماهیت متفاوت در بُعدهای مختلف را فراهم کرده است  و به طور مفصل آن را در این شماره ار ویژه نامه خواهیم داشت.

مدرسه فناوری

"پلاریزاسیون" در این قسمت توضیحات مختلفی درباره پلاریزاسیون نور، چگونه نور پلاریزاسیون ارائه کنیم، پلاریزاسیون توسط انتقال، چگونه اشیاء با نور پلاریزه دیده می‌شوند، پلاریزاسیون نور از طریق شکست، پلاریزاسیون نور با استفاده از پراکندگی، پلاریزاسیون نور توسط بازتاب و کاربردهای پلاریزاسیون بیان‌شده است.

نظر شما