شناسهٔ خبر: 23675213 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نجات بیش از 50 بیمار با اهدای عضو در دی ماه 96

همیشه زنده خواهید ماند اگر ...

استانها – ایرنا- اهدای عضو، فرهنگی نوپا که روز به روز پذیرش این کار ارزشمند در جامعه درحال افزایش است بطوریکه در دی ماه سال 96 اهدای اعضای بیماران مرگ مغزی در استانهای کشور موجب نجات بیش از 50بیمار شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، مرگ مغزی توقف کامل و برگشت ناپذیر همه فعالیت های مغز است که هیچ درمانی برای آن در دنیا وجود ندارد و فردی که دچار مرگ مغزی می شود هرگز قادر به زندگی دوباره نخواهد بود، در این حالت فرد نفس نمی کشد و به تحریکات در معاینه هیچ واکنشی نشان نمی دهد.
پیشرفت‌های علمی در حوزه پیوند عضو باعث شده که در دنیا بسیاری از افراد زنده بمانند و امروز برخی از اندام‌هایی که حیات انسان منوط به آنهاست، در جهان پیوند می‌شوند
اهدای عضو افرادی که دچار مرگ مغزی شده اند عملی پسندیده و انسان دوستانه است که موجب نجات جان انسانها و بخشش زندگی دو باره به آنها می شود ، با اهدای هر عضو افرادی که دچار مرگ مغزی شده اند، جان 6 تا 8 نفر از مرگ حتمی نجات پیدا می کند.
مهم ترین عامل افزایش اهدای عضو در جامعه فرهنگ سازی موثر است که متاسفانه به دلیل بی اطلاعی خانواده ها با وجود تعداد زیاد بیمار مرگ مغزی در کشور، این بیماران فوت می کنند و به مرحله پیوند اعضا نمی رسند ، رسانه های جمعی در تقویت ، ترویج و توسعه فرهنگ سازی اهدای عضو به عنوان امری انسان دوستانه نقش محوری دارند.
در همین راستا اخبار اهدای عضو در استانها و شهرستانهای ایران در دی ماه 96 به شرح ذیل اعلام می شود:

**خراسان رضوی
در دی ماه 96 اعضای بدن 5 بیمار مرگ مغزی جان 17 بیمار در انتظار اهدای عضو را نجات داد.
اعضای بانوی مرگ مغزی 36 ساله اهل نیشابور به پنج بیمار نیازمند عضو حیاتی دوباره بخشید .
کلیه های این بیمار مرگ مغزی به دو زن 36 و 31 ساله ساکن مشهد که سالها از نارسایی کلیه رنج می بردند و با دیالیز تحت درمان بودند به صورت رایگان اهدا و پیوند شد.
کبد زنده یاد قاینی به مردی 63 ساله ساکن مشهد پیوند شد و به این بیمار زندگی دوباره بخشید.
قلب این بانوی مرگ مغزی به مردی 27 ساله ساکن مشهد پیوند شد و قسمتی از پوست وی نیز به بخش سوختگی بیمارستان امام رضا (ع) مشهد جهت پیوند ارسال شد.
کبد یک بانوی 35 ساله مرگ مغزی برای پیوند به شیراز ارسال شد و بانوی دیگر 27 ساله مرحومه آناهیتا علمدار از بیمارستان 22 بهمن نیشابور پس از انجام مراحل تأیید مرگ مغزی تحت عمل جراحی اهدای عضو قرار گرفت و کلیه های زنده یاد به زنی 36 ساله ساکن سبزوار و مردی 32 ساله ساکن نیشابور به صورت رایگان اهدا و پیوند شد.
مرحومه 'زهرا گوهری' 25 ساله چهارمین بانوی مرگ مغزی بود که مورد جراحی قرار گرفت و کلیه، کبد و قلب او به بیماران در انتظار اهدای عضو پیوند زده شد.
همچنین اعضای مجتبی صدیقی امیر آباد کودک 11 ساله مرگ مغزی ساکن مشهد به چهار بیمار نیازمند عضو، حیاتی دوباره بخشید .
کلیه های این کودک مرگ مغزی به 2 دختر 11 ساله ساکن شهرهای نیشابور و مشهد که سالها از نارسایی کلیه رنج می بردند و با دیالیز تحت درمان بودند، به صورت رایگان اهدا و پیوند شد.
کبد مجتبی نیز به مردی 61 ساله ساکن مشهد پیوند شد و به وی زندگی دوباره بخشید و قلب این کودک هم به کودک 6 ساله بیرجندی پیوند شد.
هم اینک 250 نفر در مشهد در فهرست انتظار برای اهدای کلیه، کبد و قلب هستند.
مرکز پیوند اعضا از بیماران مرگ مغزی دانشگاه علوم پزشکی مشهد از سال 1380 فعالیت خود را آغاز کرده و تاکنون اعضای 717 بیمار مرگ مغزی در این مرکز به بیماران نیازمند اهدا و پیوند شده است.
** گیلان
در استان گیلان نیز دو بیمار مرگ مغزی به 6 بیمار نیازمند اهدای عضو زندگی دوباره بخشیدند.
اهدای عضو مریم خاتمی پاشاکی 37 ساله ساکن شهرستان سیاهکل که به دلیل سکته مغزی دچار مرگ مغزی شده بود، جان سه بیمار را نجات داد.
2 کلیه و کبد این فرد برای پیوند به سه بیمار نیازمند برداشته شد.
همچنین دو کلیه و کبد مرتضی خان زاده شاهخانی 35 ساله ساکن رشت که دچار مرگ مغزی شده بود جان سه بیمار نیازمند به پیوند عضو را نجات داد.
از ابتدای سال جاری تاکنون، خانواده 23 نفر در استان گیلان برای اهدای عضو عزیزانشان که دچار مرگ مغزی شده بود، اقدام کرده اند.
** همدان
اهدای کبد مرحوم 'آیت الله فریادرس'، 34 ساله و اهل نهاوند که دچار مرگ مغزی شده بود، به یک بیمار نیازمند پیوند، جان دوباره بخشید.
کبد مرحوم فریادرس به همراه نسوج به بیماران نیازمند اهدا شد.
این اهدای عضو چهاردهمین اهدای عضو توسط اهالی استان همدان در سال جاری بوده است.
**خوزستان
در استان خوزستان نیز دو بیمار مرگ مغزی در دی ماه جان 6 نفر را نجات دادند.
کلیه های مرحوم 'محمد محمودی' سرباز وظیفه 20 ساله اهل شهرستان ایذه خوزستان به 2 بیمار خرمشهری و اهوازی اهدا شد و کبد وی برای انجام عمل پیوند یک بیمار خوزستانی در نوبت انتظار در شیراز ارسال شد.
همچنین اهدای اعضای پسر 26 ساله مرگ مغزی در اهواز به سه نفر جان دوباره بخشید ، این جوان در اثر تصادف دچار مرگ مغزی شده بود، 2 کلیه وی به بیماران نیازمند در خوزستان اهدا شد و کبد برای پیوند به شیراز انتقال یافت.
** قم
خانواده قمی اعضای بدن کودک 6 ساله خود را اهدا کردند و به چندین بیمار جانی دوباره بخشیدند
همچنین اعضای بدن دختر 10 ساله دیگری نیز در قم به بیماران نیازمند پیوند عضو اهدا شد. این دختر 10 ساله به علت تشنج دچار مرگ مغزی شده بود که اعضای حیاتی وی از قبیل قلب و دریچه های قلب و کلیه ها در بیمارستان پیوند شد.
از ابتدای سال جاری تاکنون پانزدهمین مورد اهدای عضو در قم انجام گرفته است .
همچنین با تلاش واحد شناسایی و فراهم آوری اعضا پیوندی دانشگاه علوم پزشکی قم در سال 95 اعضای بدن 20 بیمار مرگ مغزی شده در قم به نیازمندان اهدا شد.
** گلستان
در دی ماه اعضای دو نفر از بیماران مرگ مغزی در استان گلستان به چندین نفر زندگی دوباره بخشیدند.
اعضای حیاتی حمید میرزائی جوان 31ساله ساکن روستای زنگیان گرگان که در سانحه رانندگی دچار مرگ مغزی شده بود به چندین بیمار اهدا شد.
'خدیجه محمودی' فرهنگی گرگانی نیز که دخترش را در یک تصادف و بر اثر ضربه مغزی از دست داده است، ضمن اهدای اعضای قابل پیوند فرزند عزیزش، دیه او را نیز به زلزله زدگان استان کرمانشاه بخشید و ایثار را معنا کرد.
از ابتدای سال جاری تاکنون این شش مورد بیمار مرگ مغزی در استان گلستان است که برای اهدای عضو اقدام کرده اند.
** آذربایجان شرقی
اهدای اعضای بدن خانم 63 ساله در تبریز به چهار بیمار نیازمند پیوند عضو، زندگی دوباره بخشید ،دو کلیه، قلب و کبد این خانم63 ساله به بیماران نیازمند پیوند، اهدا شد.
کلیه های این بیمار به دو بیمار خانم و آقا که مدت ها دیالیز می شدند و منتظر پیوند بودند پیوند زده شد.
از ابتدای سال جاری این دوازدهمین مورد از پیوند عضو در تبریز بوده است.
**یزد
در استان یزد نیز ماه گذشته 3 بیمار مرگ مغزی به چندین نفر زندگی دوباره بخشیدند.
اهدای اعضای بدن یک کودک 2.5 ساله که براثر تصادف دچار مرگ مغزی شده بود به بیماران نیازمند، زندگی دوباره بخشید ، کبد و دو کلیه ' حدیث افسری کلاهی' برای پیوند به افراد نیازمند به بیمارستان نمازی شیراز اهدا شد.
در اقدامی دیگر اعضای بدن یک مرد 60 ساله که دچار عارضه مغزی شده بود به یک بیمار نیازمند، زندگی دوباره بخشید ، کبد مرحوم امیر جانی پور برای پیوند افراد نیازمند به بیمارستان نمازی شیراز منتقل شد.
همچنین اهدای اعضای بدن یک زن 66 ساله که بر اثر تصادف، دچار مرگ مغزی شده بود به یک بیمار نیازمند، زندگی دوباره بخشید ، کبد مرحوم عصمت شیخ علیشاهی برای پیوند افراد نیازمند به بیمارستان نمازی شیراز منتقل شد.
از ابتدای سال جاری تاکنون بیست و چهارمین اهدای عضو در استان یزد انجام گرفته است.
همچنین سال گذشته نیز 27 مورد اهدای عضو در استان یزد انجام شد.
**آذربایجان غربی
'پانکراس'، 'قلب'، 'کبد'، 'روده باریک' مهدی باقری نوجوان 14 ساله مرگ مغزی در استان آذربایجان غربی به بیمارستان های شیراز و تهران ارسال و کلیه های این نوجوان به 2 بیمار دیالیزی 26 و 35 ساله پیوند زده شد.
**کرمانشاه
خانواده مرحوم 'محمدامین رضائی' با اهدای سه عضو بدن جوان مرحومشان حیات بخش زندگی هموطنان نیازمند به عضو شدند.
پیکر این جوان 31 ساله کرمانشاهی برای انجام روند اهدای عضو به تهران منتقل شد و 2 کلیه و کبد این مرحوم به نیازمندان اهدا شد.
از ابتدای سال جاری تاکنون 13 مورد اهدای عضو در استان کرمانشاه انجام شده است .
به گزارش ایرنا،اهدای عضو به این معنی است که یک فرد یا ولی دم او اجازه می‌دهد تا بافت ها یا اعضای سالم او به شخص دیگری برای پیوند اهدا شود که این پیوند می‌تواند زمانی که فرد زنده است یا پس از مرگ او صورت گیرد ، پیوندهای متداول عبارتند از: کلیه‌ها، قلب، کبد، پانکراس، روده،ریه ها، استخوان، مغز استخوان و برخی بافت های بدن از جمله پوست ، قرنیه چشم ، تاندون ، غضروف و دریچه قلب است.
قانون پیوند اعضا، فروردین ماه ١٣٧٩ در مجلس شورای اسلامی به‌ تصویب رسید. برپایه این قانون، اعضای بیماران فوت ‌شده یا بیمارانی که مرگ‌ مغزی آنان آشکار و مسلم شده است را می ‌توان به ‌شرط وصیت بیمار یا موافقت ولی‌ دم برای پیوند ‌به بیمارانی که ادامه حیاتشان به پیوند عضو بستگی دارد، استفاده کرد.
تشخیص و اثبات مرگ ‌مغزی توسط کارشناسان خبره در بیمارستان ‌های مجهز دانشگاه‌ های دولتی صورت می‌ گیرد.
آیین ‌نامه اجرایی قانون اهدای عضو نیز در خردادماه ١٣٨١ در 2 ماده به تصویب رسید. در این آیین ‌نامه تاکید شده است که تشخیص و تایید مرگ‌ مغزی توسط چهار پزشک، متشکل از یک ‌متخصص نورولوژی، یک ‌متخصص جراحی مغز و اعصاب، یک ‌متخصص داخلی و یک ‌متخصص بیهوشی ‌صورت می‌ گیرد.
1138/1042
**تهیه و تنظیم :گروه اخبار استانها

انتهای پیام /*

نظر شما