شناسهٔ خبر: 23675102 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

مسئول بیماری‌های غیر واگیر دانشگاه علوم پزشکی گیلان:

چاقی عامل اصلی در ایجاد بیماری‌های قلبی و عروقی و سکته‌های مغزی است

گیلان-مسئول بیماری‌های غیر واگیر دانشگاه علوم پزشکی گیلان بابیان اینکه چاقی عامل اصلی ایجاد بیماری‌های قلبی، عروقی و سکته‌های مغزی است، گفت: چاقی در حال حاضر درصد بسیار بالایی‌ از مرگ‌ومیر جامعه را به خود اختصاص می‌دهد و باعث نگرانی بسیاری از افراد جامعه شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش قدس انلاین به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی گیلان ، زهرا محتشم امیری‌ بابیان اینکه در حال حاضر بالغ‌بر ۷۶ درصد علل مرگ‌ومیر را بیماری‌های غیر واگیر تشکیل می‌دهند، اظهار کرد: این بیماری‌های غیر واگیر ‌شامل بیماری‌های قلب و عروق، سکته‌های مغزی و سرطان‌ها هستند.

وی با اشاره به اینکه عامل اصلی بیماری‌ها چاقی، کم‌تحرکی، مصرف دخانیات و الکل است، گفت: متأسفانه مسئله چاقی و کم‌تحرکی در استان گیلان بسیار زیاد است.

مسئول بیماری‌های غیر واگیر دانشگاه علوم پزشکی گیلان بابیان اینکه چاقی عامل اصلی در ایجاد بیماری‌های قلبی و عروقی، سکته‌های مغزی است گفت: چاقی در حال حاضر درصد بسیار بالایی‌ از مرگ‌ومیر جامعه را به خود اختصاص می‌دهد و باعث نگرانی بسیاری از افراد جامعه شده است.

محتشم امیری‌ با اشاره به افزایش درصد و علل سرطان‌ها نسبت به گذشته بیان کرد: علت این مسئله چاقی است و اگر بتوان این عامل خطرناک را حذف کرد تعداد زیادی از این بیماری‌ها که منجر به مرگ‌ یا ازکارافتادگی و عواقب بسیار خطرناکی برای افراد می‌شود کاهش خواهد یافت.

وی چاقی را مانند معادل ریاضی بین ورود و خروج دانست و افزود: چاقی دراثر افزایش چربی در بدن به وجود می آید و هنگامی‌که ورودی تغذیه و انرژی بیش از خروجی باشد هر عاملی که باعث افزایش بالای یا کاهش مصرف انرژی شود منجر به چاقی خواهد شد.

مسئول بیماری‌های غیر واگیر دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اذعان به اینکه کم‌تحرکی عامل اصلی چاقی است بیان کرد: علاوه بر این مصرف غذاهایی که حاوی انرژی بالا در حجم کم هستند از دلایل دیگر چاقی است.

 محتشم امیری‌ با اشاره به تغییر در نحوه تغذیه انسان‌ها اظهار کرد: امروز این تغییر با نام فست فودها یا غذای آماده که به همراه شهرنشینی و تغییر وضعیت زندگی افراد از حالت کشاورزی به حالت صنعتی رخ‌داده است، شناخته می شود.

وی با بیان اینکه نسل‌های قبل غذاهای حاوی انرژی کم با حجم زیاد مصرف می‌کردند گفت: چیزی

نظر شما