شناسهٔ خبر: 23675067 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

هاشم‌زاده هریسی:

هیچ کس انقلابی و اسلام مطلق نیست

فضای مجازی

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: هجمه به روحانی محض رضای خدا نبود. به گفته هاشم‌زاده هریسی نباید کسی فکر کند خودش انقلابی است و دیگران خائن و ضد انقلاب.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، آیت‌الله هاشم هاشم‌زاده هریسی درباره اظهارات اخیر رییس‌جمهوری در مورد جایگاه نقد در اسلام و اعتراض عده‌ای به این سخنان به عصر ایران گفت: مشکل اصلی جامعه ما این است که هر حرفی در جامعه ما بگومگو و جنجال به پا می‌کند و این موضوع به این دلیل است که تمام برخوردها و موضع‌گیری‌های ما سیاسی شده و البته چیزی که در این برخوردها در نظر گرفته نمی‌شود، الله است.

نماینده‌ دوره‌های دوم و سوم و پنجم مجلس شورای اسلامی ادامه داد: من کاری به این ندارم که آقای روحانی چه گفته است و دیگران دقیقا به چه چیزی هجمه کرده‌اند. ایشان خودشان روحانی و با سواد هستند و مسئولیت حرف‌شان را می‌دانند. من به سوال اصلی این بحث‌ها می‌پردازم که آیا می‌شود از امام و پیامبر معصوم سوال و توضیح خواست؟ در روایت‌های ما و در سیره ائمه و حضرت علی و پیامبر از این مسائل زیاد بوده است.

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: گاهی حضرت رسول کاری کرده و برای کسانی که آن مسئله سنگین می‌آمده، این سوال پیش می‌آمد که چرا پیامبر چنین کاری کرده است. به همین دلیل پیامبر دلیل آن را توضیح می‌دادند و آنها قانع می شدند. حضرت علی صراحتا در نهج البلاغه می‌گوید: از من نترسید. در مقابل من محافظه‌کاری نکنید. اگر حرفی دارید بگویید و ترس به خود راه ندهید. حضرت می‌فرماید، به من مشورت بدهید. با این که حضرت علی معصوم است و خطا نمی‌کند اما خودش می‌گوید من هم انسان هستم و شاید خطا کنم و منظور حضرت علی این است که اگر خدا من را مصون نگه ندارد، ممکن است خطا کنم. این موارد در سیره پیامبر و حضرت علی وجود داشته و نمی‌شود آن را انکار کرد.

هاشم‌زاده افزود: واقعیت این است که من دقیقا نمی‌دانم که چه هجمه‌هایی علیه این صحبت آقای روحانی انجام شده است و من وارد فضای مجازی نمی‌شوم؛ چرا که وقت کافی برای این موضوعات ندارم و وکیل مدافع شخص خاصی هم نیستم ولی می‌گویم که در خصوص صحبت‌های اخیر این گونه هجمه به روحانی محض رضای خدا نبود و اسلام این گونه نیست. جامعه اسلامی این گونه نیست که هر حرفی به سروصدا و بحث‌های جنجالی منجر شود.

وی خاطرنشان کرد: بهتر است بحث‌های این شکلی را در جامعه کم کنیم و برای هر صحبتی دنباله نگذاریم. همه ما مسلمانیم و هر کس می‌تواند بر اساس سلیقه خودش نظر خاص خود را بیان کند. به هر حال این حرف‌ها همه در داخل دایره اسلام است و مشکلی برای بیان آن وجود ندارد. چنین برخوردهایی اخلاق و انصاف ما را زیر سوال می‌برد و در نهایت هم منجر به تضعیف و نابودی یکدیگر می‌شود. صدای مردم هم به خاطر همین دعواها و ایرادات و اشکالات ما بلند شده است.

عضو سابق هیات نظارت بر اجرای قانون اساسی در پایان تصریح کرد: بخش عظیمی از نارضایتی‌های مردم هم به این دلیل است که همه چیز را جناحی و سیاسی کرده‌ایم. زمانی که خدا کنار گذاشته شود، همه مشکلات در پی آن ایجاد می‌شود. باید به خدا و به حرمت‌ها و خودمان بازگردیم تا محبت و اعتماد به یکدیگر ایجاد شود. نباید کسی فکر کند که خودش انقلابی و خدمتکار جامعه هست و دیگران خائن و ضد انقلاب هستند. هیچ کس انقلابی و اسلام مطلق نیست و این طور نیست که طرف مقابل هم کافر و خائن و ضد انقلاب مطلق باشد. همه انسان‌ها یک جنبه‌های مثبت و جنبه‌های منفی دارند. در نتیجه برای خدا و برای حفظ این انقلاب باید یکدیگر را تحمل کنیم.»

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما