شناسهٔ خبر: 23675015 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

مصوبه ای بدون بودجه در حمایت از بیماران خاص

چالش جدید در بیمه سلامت/زیان انباشته ۱۰هزار میلیاردی و خزانه محدود دولت

مجلس مصوبه‌ حمایت از گروه جدیدی از بیماران خاص متابولیک، اوتیسم و پروانه‌ای را به بیمه سلامت محول کرده است در حالی که ردیف بودجه‌ای تعریف نشده و این وضعیت با توجه به مشکلات این بیماران و هزینه‌های سرسام‌آورشان دردسرساز خواهد شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار شهری و رفاهی خبرگزاری فارس، طاهر موهبتی مدیرعامل بیمه سلامت ایرانیان در مورد مصوبه اخیر مجلس در رابطه با پوشش بخش دیگری از بیماران خاص، اظهارداشت: بر اساس مصوبه کمیسیون تلفیق مجلس بخشی از هزینه بیماران متابولیک، ام اس و بال پروانه ای از محل ردیف بیماران خاص باید پرداخت شود.

وی افزود: این مصوبه در حالی به تصویب رسیده که متاسفانه اعتبار خاصی برای اجرای آن در نظر گرفته نشده است.

موهبتی گفت: 216 میلیارد تومان بر اساس مصوبات قبلی برای چهار گروه از بیماران خاص هموفیلی، تالاسمی و... اختصاص یافته بود که با مصوبه جدید چند گروه دیگر نیز به آن اضافه شد که با اجرای مصوبه جدید خدمت رسانی به گروه قبلی دچار چالش می شود و همچنین انتظار جدیدی را نیز ایجاد کرده ایم. در حالی که منابع آن دیده نشده است.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ادامه داد: وقتی یک تکلیف جدید برای دولت درنظر گرفته می شود و آن را موظف به اجرا می کنند باید حتما منابع مالی آن نیز دیده شود و درغیر این صورت مصوبه قابلیت اجرایی ندارد.

موهبتی به کسری اعتبارات بیمه سلامت نیز اشاره و تصریح کرد: تا پایان سال مجموع زیان انباشته و عدم وصولی های سازمان بیمه سلامت به بیش از 9 هزار و 700 میلیارد تومان می رسد و با این حساب با تخصیص آخرین اعتبارات امسال می توانیم تا اردیبهشت ماه 96 را تسویه کنیم و 10 ماه مطالبات مراکز طرف قرارداد باقی می ماند.

وی با اشاره به اینکه ماهانه هزار و 300 میلیارد هزینه پرداخت مطالبات مراکز است، گفت: اگر با مدیریت هزینه ها بتوانیم 500 تا 600 میلیارد تومان صرفه جویی کنیم با این شرایط نمی توانیم 10 هزار میلیارد تومان کسری اعتبار را جبران کنیم.

موهبتی از پرداخت بخشی از بدهی های سازمان بیمه سلامت از طریق اسناد و اوراق مشارکت طبق مصوبه مجلس خبر داد و افزود: بر اساس مصوبه کمیسیون تلفیق بخشی از مطالبات ما در قالب اوراق مشارکت داده می شود و نکته ای که وجود دارد این است که این اوراق خیلی طرفدار ندارند چون شرکت های دارویی و دانشگاهی کار اقتصادی نمی کنند به همین دلیل وصول آنها سخت و دشوار است اما در هر حال قدمی به جلو برداشته شده است.
آ
وی گفت: در مجموع هزار و 500 تا دو هزار میلیارد تومان با کسری مواجه خواهیم شد و سال آینده بدهی ما صفر نمی شود.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت با تاکید بر اینکه درآمد دولت و خزانه محدود است، ادامه داد: طبیعی است که باید از روش های مدیریت هزینه استفاده کنند و با آن بخشی از کسری ها جبران خواهد شد و در نهایت مجلس هر تصمیمی برای ما بگیرد آن را اجرایی خواهیم کرد. اما منابع ما همان منابع قبلی است که در لایحه پیش بینی شده است.

راه اندازی پایگاه اطلاعات بیمه ای

موهبتی در مورد پایگاه اطلاعات بیمه شدگان درمان کشور، گفت: بر اساس برنامه ریزی های انجام شده 9 صندوق بیمه گر اطلاعات خود را به پایگاه اطلاعات بیمه شدگان می دهند و در این صورت تمامی اطلاعات بیمه شدگان در این پایگاه وجود خواهد داشت و بعد از 6 ماه سال آینده سیستم استحقاق سنجی در این کارگاه مستقر خواهد شد ودر نهایت به بیمارستان ها و مراکز خدمات درمانی از طریق استعلام خدمات ارائه می شود و کلیه بخش های دولتی و خصوصی مکلف هستند از اطلاعات این پایگاه در ارائه خدمات خود استفاده کنند.

به گفته موهبتی، قانونگذار، سازمان ها را مکلف کرده که به سمت ابزارهای الکترونیکی بروند و آن را جایگزین دفترچه بیمه کنند.

3میلیون و 700هزار نفر دودفترچه ای هستند/حذف هم پوشانی

وی در مورد همپوشانی بیمه شدگان نیز افزود: براساس اقدامات انجام شده و با اطلاعاتی که به وزارت رفاه دادیم مشخص شد که سه میلیون و 700 هزار نفر همپوشانی داریم که نسبت به حذف همپوشانی از ابتدای سال آینده اقدام خواهیم کرد و ساز و کار ما این است که حداقل تبعات اجتماعی را داشته باشیم.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت تاکید کرد: اعتبار سال 96 ما 10 هزار میلیارد تومان بود که با تخصیص 110 درصدی به 11 هزار میلیارد تومان رسید اما در سال 97 اعتبار مشخص شده 10 هزار و 810 میلیارد تومان است که 300 تا 400 میلیارد تومان نسبت به سال قبل آن کم می شود. همچنین بخش دیگر اعتبارات مربوط به دو درصد حق بیمه، بیمه شده است که این اعتبار در سال 96 هزار و 700 میلیارد تومان بود که در سال 97 به دو هزار و 400 میلیارد تومان می رسد و اعتبارات مشخص می کند کسری های ما همان میزان قبل است.

به گفته وی، هیچ تغییری در بیمه رایگان صورت نگرفته و کماکان این افراد که با در نظر گرفتن بیمه شدگان کمیته امداد تعداد آنها به 39 میلیون نفر می رسد رایگان بیمه می شوند.

انتهای پیام/

نظر شما