شناسهٔ خبر: 23674358 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: پانا | لینک خبر

بیست و پنجمین «شب آواز ایرانی» برگزار شد

شهبازیان: خوانندگانی چون شجریان حساسیت زیادی در انتخاب شعر مناسب دارند

تهران (پانا) - در بیست و پنجمین محفل «شب آواز ایرانی» که عصر روز گذشته در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار شد، چهار گروه موسیقی ایرانی به رقابت پرداختند.

صاحب‌خبر -

بیست و پنجمین «شب آواز ایرانی» شنبه 30 دی ماه از ساعت 16 در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار شد. در این نوبت از این مسابقه موسیقی، چهار گروه موسیقی ایرانی با ارائه قطعات خود به رقابت پرداختند. 
 حسن پاکیزه خواننده، سعید آذرنوش نوازنده تار با شعری از رهی معیری و مایه آواز ابوعطا به عنوان گروه اول در بیست و پنجمین «شب آواز ایرانی» به اجرا پرداختند. 
حسین مشجری خواننده، مجید خلیق نوازنده سنتور با شعری از عباس اسلامی (متخلص به شرار) در دستگاه همایون به عنوان اعضای گروه دوم اثر خود را اجرا کردند. 
کیوان کاکاوند با همراهی ساز سه تار با نوازندگی فرهاد شیرزاد شعری از مولوی را در دستگاه اصفهان و در نوبت سوم مسابقه اجرا کرد. 
همچنین در گروه چهارم بیست و پنجمین محفل «شب آواز ایرانی» محسن شیخ الاسلامی به عنوان خواننده شعری از سعدی را در مایه آواز دشتی با نوزاندگی نی توسط محمد مشفق تقدیم مخاطبان این رویداد حوزه موسیقی کرد.
داوری این رقابت موسیقی را مظفر شفیعی خواننده و مدرس آواز، فریدون شهبازیان آهنگساز باسابقه، علی اصغر شاه زیدی خواننده و مدرس آواز  برعهده داشتند و بعد از اجرای هر گروه نکاتی را به شرکت کنندگان تذکر می دادند. 
لحن و اوج و فرودهای صدا، رعایت خواندن در ردیف های آوازی، تسلط بر شعر و انتخاب غزل های مناسب، کوک بودن ساز و نحوه نواختن و... از جمله موارد و معیارهایی بود که داوران در ارزیابی اجرای شرکت کنندگان مد نظر داشتند. 
فریدون شهبازیان با آرزوی سلامتی برای استاد محمدرضا شجریان در این جلسه بر اهمیت انتخاب شعر اشاره و بیان کرد: شعر باید در بطن همه اجراها اهمیت داشته باشد. هنرمندانی چون شجریان تا زمانی که به غزل مناسبی برای قطعه خود نمی رسیدند، کار را شروع نمی کردند و بر این مساله تاکید جدی داشته و دارند. 
وی افزود: در آواز خواندن یک شکل و یک دست بودن آواز از خود آواز اهمیت بیشتری دارد. 
در پایان این محفل گروه چهارم به عنوان گروه برگزیده بر اساس رای هیات داوران انتخاب شد. 
همچنین محمد معتمدی که مهمان ویژه بیست و پنجمین «شب آواز ایرانی» بود، با همراهی ساز سنتور به نوازندگی حسین پرنیا به اجرای دو قطعه آواز و تصنیف پرداخت. 

نظر شما