شناسهٔ خبر: 23673054 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: عصر ایران | لینک خبر

در گفت‌وگو با عصر ایران

عضو مجلس خبرگان: هجمه به روحانی محض رضای خدا نبود/ نباید کسی فکر کند خودش انقلابی است و دیگران خائن و ضد انقلاب

بخش عظیمی از نارضایتی های مردم هم به این دلیل است که همه چیز را جناحی و سیاسی کرده‌ایم.

صاحب‌خبر -

آیت‌الله هاشم هاشم‌زاده هریسی عضو مجلس خبرگان رهبری در خصوص اظهارات اخیر رییس جمهور روحانی در مورد جایگاه نقد در اسلام  و اعتراض عده‌ای به این سخنان گفت: مشکل اصلی جامعه ما این است که هر حرفی در جامعه ما بگو مگو و جنجال بپا می کند و این موضوع به این دلیل است که تمام برخوردها و موضع گیری ها ما سیاسی شده است و البته چیزی که در این برخوردها در نظر گرفته نمی شود، الله است.

نماینده‌ی دوره‌های دوم و سوم و پنجم مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با عصر ایران ادامه داد:  من کاری به این ندارم که آقای روحانی چه گفته است و دیگران دقیقا به چه چیزی هجمه کرده اند، ایشان خودشان روحانی و با سواد هستند  ومسئولیت حرفشان را می دانند. من به سوال اصلی این بحث ها می پردازم که آیا می شود از  امام و پیامبر معصوم سوال و توضیح خواست؟ در روایت های ما و در سیره ائمه و حضرت علی و پیامبر از این مسائل زیاد بوده است.

وی ادامه داد: «گاهی حضرت رسول کاری کرده و برای کسانی که آن مسئله سنگین می آمده، این سوال پیش می آمد که چرا پیامبر چنین کاری کرده است. به همین دلیل پیامبر دلیل آن را توضیح می دادند و آنها قانع می شدند». حضرت علی صراحتا در نهج البلاغه می گوید: "از من نترسید، در مقابل من محافظه کاری نکنید، اگر حرفی دارید بگویید و ترس به خود راه ندهید. حضرت می فرماید، به من مشورت بدهید"  با اینکه حضرت علی معصوم است و خطا نمی کند اما خودش می گوید من هم انسان هستم و شاید خطا کنم و منظور حضرت علی این است که اگر خدا من را مصون نگه ندارد، ممکن است خطا کنم. این موارد در سیره پیامبر و حضرت علی وجود داشته و نمی شود آن را انکار کرد.

این عضو مجلس خبرگان تاکید کرد: مشکل اصلی جامعه ما این است که هر حرفی در جامعه ما بگو مگو و جنجال بپا می کند و این موضوع به این دلیل است که تمام برخورد ها و موضع گیری ها ما سیاسی شده است و البته چیزی که در این برخوردها در نظر گرفته نمی شود، الله است.

هاشم زاده افزود: واقعیت این است که من دقیقا نمی دانم که چه هجمه هایی بر علیه این صحبت آقای روحانی انجام شده است و من وارد فضای مجازی نمی شوم چرا که من وقت کافی برای این موضوعات ندارم و وکیل مدافع شخص خاصی هم نیستم. ولی من می گویم که در خصوص صحبت‌های اخیر این گونه هجمه به روحانی محض رضای خدا نبود و اسلام اینگونه نیست. جامعه اسلامی اینگونه نیست که هر حرفی به سروصدا و بحث های جنجالی منجر شود. 

وی خاطرنشان کرد: بهتر است بحث های این شکلی را در جامعه کم کنیم و برای هر صحبتی دنباله نگذاریم.  همه ما مسلمانیم و هر کس می تواند، بر اساس سلیقه خودش نظر خاص خود را بیان کند. به هر حال این حرف ها همه در داخل دایره اسلام است و مشکلی برای بیان آن وجود ندارد. چنین برخوردهایی اخلاق و انصاف ما را زیر سوال می برد و در نهایت هم منجر به تضعیف و نابودی یکدیگر می شود. صدای مردم هم به خاطر همین دعواها و ایرادات و اشکالات ما بلند شده است.

عضو سابق هیئت نظارت بر اجرای قانون اساسی در پایان تصریح کرد: بخش عظیمی از نارضایتی های مردم هم به این دلیل است که همه چیز را جناحی و سیاسی کرده ایم. زمانی که خدا کنار گذاشته شود همه مشکلات در پی آن ایجاد می شود. باید به خدا و به حرمت ها و خودمان بازگردیم تا محبت و اعتماد به یکدیگر ایجاد شود. نباید کسی فکر کند که خودش انقلابی و خدمتکار جامعه هست و دیگران خائن و ضد انقلاب هستند. هیچ کس انقلابی و اسلام مطلق نیست و این طور نیست که طرف مقابل هم کافر و خائن و ضد انقلاب مطلق باشد. همه انسان ها یک جنبه های مثبت و جنبه های منفی دارند. در نتیجه برای خدا و برای حفظ این انقلاب باید یکدیگر را تحمل کنیم.

نظر شما