شناسهٔ خبر: 23672942 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: بنیاد ملی نخبگان | لینک خبر

عضو کمیسیون آموزش‌وتحقیقات مجلس‌شورای‌اسلامی در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان:

معاونت علمی‌ و بنیاد، سبب ایجاد تغییرات مثبت در رویکرد تحقیقاتی کشور شده‌اند

صاحب‌خبر -

محمدباسط درازهی؛ عضو کمیسیون آموزش‌وتحقیقات و نمایندۀ مردم سراوان در مجلس‌شورای‌اسلامی در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان با اشاره به رتبۀ بالای کشور در تولید علم، سطح علمی و تحقیقاتی دانشگاه‌های داخلی را خوب توصیف کرد و بر لزوم تبدیل علم به ثروت تأکید کرد.

وی با بیان اینکه تبدیل دستاودرهای علمی به فناوری و در نهایت ثروت یکی از ملزومات کشور برای پیشرفت  توسعه است، افزود: در برخی حوزه‌ها مانند ICT خوشبختانه نتایج خوبی حاصل شده است که بخش زیادی از این موفقیت به دلیل رویکرد، برنامه‌ریزی و اقدامات مناسب و منطقی معاونت‌ علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری و بنیاد ملی نخبگان است.  

درازهی ادامه داد: معاونت علمی‌وفناوری و بنیاد ملی نخبگان در سال‌های اخیر توانسته است تغییرات مثبتی در رویکرد تحقیقاتی کشور اعمال و روند حرکتی را به سمت صحیح جهت‌دهی کنند و اقدامات مناسبی برای تبدیل ایده و طرح‌های دانش‌بنیان به ثروت‌پایدار انجام داده است.

عضو کمیسیون آموزش‌وتحقیقات مجلس‌شورای‌اسلامی با اشاره به لزوم توجه به مقتضیات و مزیت‌های بومی هر منطقه و استان، بر لزوم تعریف آنها در قالب پروژه‌های تحقیقاتی و دانشگاهی تأکید کرد و اظهار داشت: مشکلاتی کنونی و آیندۀ کشور باید با تزریق ایده‌ها و فعالیت‌های نخبگانی مرتفع شود تا کشور بتواند آینده‌ای درخشان‌تر داشته باشد.

وی ادامه داد: با توجه به بحران آب در آینده و خشکسالی، نگاه کارشناسانه و نخبگانی به آب‌های ژرفی یکی از ضروریات امروز کشور است؛ این در حالی است که نام «آبهای ژرفی» تا همین چند سال پیش برای جامعۀ بیگانه بود؛ اما با سیاست‌گذاری مطلوب و ارائه تسهیلات توسط معاونت علمی‌وفناوری (علی‌رغم بودجۀ اندک این نهاد) به عنوان یکی از حوزه‌های پژوهشی کشور در استان سیستان‌وبلوچستان مطرح و اعتبارات خوبی برای این حوزه تخصیص داده شده است.

نمایندۀ مردم سراوان در مجلس‌شورای‌اسلامی در ادامه با اشاره به لزوم حمایت از اجتماع نخبگانی، توان‌افزایی و مهارت‌آموزی را بهترین نوع پشتییبانی از این افراد دانست و گفت: نخبگان و مستعدان‌برتر باید از طریق عملیاتی‌کردن ایده‌ها و اندیشه‌های خود، سهم بالایی در تولید ناخالص ملی داشته باشند. برای رسیدن به این هدف، اولین گام افزیش مهارت و توانمندی آنان در ابعاد عملیاتی است. این روند نه‌تنها به‌تدریج این افراد را از حمایت بی‌نیاز می‌کند بلکه سبب می‌شود با ایجاد کسب‌وکارها و شرکت‌های دانش‌بنیان توسط آنان، اشتغال و اقتصاد کشور نیز سامان‌دهی شود.

درازهی با بیان اینکه حمایت‌های کنونی باید در مسیر تبدیل مزیت‌های نسبی به مزیت رقابتی بکار گرفته شود، تصریح کرد: جامعۀ علمی نباید موضوعات تحقیقاتی را به صورت موجی انتخاب کند بلکه باید اولویت خود را مقتضیات منطقه‌ای و بومی قرار دهند و براساس آن موضوع پژوهشی تعریف کنند. از سوی دیگر، پرهیز از موازی‌کاری و جزیره‌ای عمل‌کردن نیز نکته‌ای اساسی است که می‌تواند از هدررفت انرژی و سرمایه و استفاده بهینه از آنها اثرگذار باشد.

عضو کمیسیون آموزش‌وتحقیقات مجلس‌شورای‌اسلامی در پایان فرهنگ‌سازی را امری ضروری برای توسعۀ فرهنگ دانش‌بنیان دانست و خاطرنشان کرد: رسانه‌ها و صداوسیما باید با برنامه‌ریزی و اقدامات مناسب نقش خود را در نهادینه‌کردن فرهنگ دانش‌بنیان در جامعۀ بومی ایفا کنند چراکه بدون فرهنگ مناسب، نمی‌توان حمایت‌های مختلف را جذب و مسیر پیش‌رو را با موفقیت طی کرد.

  

نظر شما