شناسهٔ خبر: 23672932 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: بنیاد ملی نخبگان | لینک خبر

در نشست در جستجوی فلسفه زندگی مطرح شد/

عاشق با خودشناسی به فلسفه هستی دست پیدا می‌کند

نشست‌های در جستجوی فلسفه زندگی با حضور مستعدان‌برتر استان تهران برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان؛ چهارمین جلسه از سلسله نشست‌های در جستجوی فلسفه زندگی به همت بنیاد نخبگان استان تهران برگزار شد.

در ابتدای این نشست، سید محمد روحانی؛ مدرس حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه طول عمر به تنهایی نمی‌تواند ضامن دست یافتن به چیستی و معمای زندگی باشد، گفت: چه بسیار افرادی بوده‌اند که با داشتن سن کم و کوتاهی عمر، به همه فضیلت‌ها دست یافته‌اند.

وی افزود: مرگ و زندگی به همان اندازه به هم نزدیک هستند که روز و شب و زمستان و بهار بهم نزدیک‌اند.

روحانی در ادامه با اشاره به مباحث مطرح شده در جلسات قبل، بیان داشت: عشق همه چیز را در نگاه عاشق ساقط می‌کند و عاشق همه چیز را در عشق می‌بیند و احساسی از جنس جاودانگی ایجاد می‌کند. در واقع عاشق با خودشناسی به فلسفه هستی دست پیدا می‌کند.

وی اضافه کرد: مباحث مطرح شده این سوالات را در ذهن ایجاد کرده است که آیا راهی برای عاشق شدن وجود دارد؟ آیا عاشق شدن واقعیت دارد یا فقط وهم و تصورات است؟ آیا عشق وجود دارد و می‌شود با آن ارتباط برقرار کرد و یا اینکه این احساس بازتاب خواسته‌های سرکوب شده است؟ آیا به ازای عشق هر انسانی در این دنیا معشوقی وجود دارد یا همه عاشق یک معشوقند؟

روحانی در پایان اظهار داشت: در همۀ آثار عارفان و بزرگان به این واقعیت می‌رسیم که عشق نه‌تنها حقیقت است؛ بلکه حقیقتی غیر از عشق وجود ندارد. به عبارت بهتر، عشق مطلق است و نسبی نیست. همه عاشق یک موجود  هستند و همه آثار و مخلوقات هستی شعاعی از حقیقت او هستند.

لازم به ذکر است، سلسله نشست‌های «در جستجوی فلسفه زندگی»، گفت‌وگوهایی پیرامون عشق، عقل و دین با سخنرانی سید محمد روحانی روزهای دوشنبه هر هفته تا بهار 1397 برگزار می‌شود. متقاضیان می‌توانند با مراجعه به سامانۀ farhangi.bmn.ir برای حضور در این دوره ثبت‌نام نمایند.

 

نظر شما