شناسهٔ خبر: 23672866 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

حسن ایوبی:

«فیلشاه» تجربه‌ای جذاب و سخت در تولید انیمیشن

حسن ایوبی گفت:«فیلشاه» با 2556 پلان تقریبا معادل سه فیلم سینمایی قطع و اندازه پلان متفاوت داشت و یکی از سخت‌ترین و البته جذاب ترین کارهایی بود که تا به حال تدوین کرده‌ام. از آنجایی که بیننده اصلی فیلم‌های انیمیشن کودکان و نوجوانان هستند، قصه فیلم ایجاب می کرد که ریتم فیلم بسیار تند و پرهیجان باشد که در کنار دیگر عناصر حرکتی پلان‌ها، ما سعی کردیم در تدوین همراه و در خدمت روایت صحیح قصه باشیم.

صاحب‌خبر -

تدوینگر انیمیشن سینمایی «فیلشاه» که با ایسنا گفت‌وگو می‌کرد درخصوص تدوین آثار انیمیشن به ایسنا گفت: تدوین انیمیشن تفاوت‌های بنیادی با فیلم‌های رئال دارد. در فیلم‌های رئال تیم کارگردانی و بازیگری در کنار دیگر تخصص‌ها تلاش می‌کنند مطابق با فیلمنامه، بازی و میزانسنی از خود ارائه دهند که یک موقعیت ذهنی را به صورت عینی بازسازی کنند. این کار باعث تولید راش‌های زیاد و برداشتهای متفاوت می‌شود که تدوینگر با بازبینی همه راش‌ها مناسب‌ترین و یکدست‌ترین‌ها را جهت شکل گیری درام انتخاب می‌کند. در حالی که انیمیشن چیزی به عنوان راش ندارد. درحقیقت یکی از جذابیت‌های تدوین انیمیشن برای من، ورودم به پروژه از روز اول و زمانی است که هیچ متریالی وجود ندارد.

وی در ادامه تصریح کرد: تدوین «فیلشاه» براساس تجربه‌ای که در انیمیشن موفق «شاهزاده روم» به دست آوردیم در سه مرحله انجام شد. مرحله اول تدوین استوری ریل بود. در این مرحله تصاویر تک فریم با زمان‌بندی نسبی کنار یکدیگر قرار گرفتند و دیالوگها توسط  کارگردان اجرا و ضبط شد و بعد به  تصاویر اضافه شد. این اولین قدم برای عینی کردن تصور «فیلشاه» بود که باعث شد زمان بندی سکانسها را بهتر درک کنیم و دکوپاژ را دقیق‌تر مورد نقد و بررسی قرار دهیم.

تدوینگر «فیلشاه» افزود: مرحله دوم تدوین، پس از دوبلاژ انجام شد؛ یعنی زمانی که  فیلم با صدای بهترین دوبلورهای کشورمان، شخصیت صوتی یافت و ابزار روایت کامل‌تر شد. مرحله نهایی تدوین نیز روی پلی بلست‌ها یا نمونه‌های ساده سه بعدی انجام شد که تصور ریتم و ارتباط سکانس‌ها به صورت عینی‌تر قابل مشاهده شد. تمام این مراحل در تدوین فیلم‌های انیمیشن برای مدیریت درست زمان و هزینه صورت می‌گیرد و البته در کنار این سه مرحله اصلی تقریبا ما با هربار دیدن فیلم و اضافه شدن جزئیات و بک گراند و همچنین اصلاح رنگ، تغییرات اندکی در جهت هرچه بهتر شدن کار انجام دادیم که آخرین رتوش تدوین پس از پایان صداگذاری بود. به عبارتی تدوین پروژه «فیلشاه» تابستان 95 شروع شد و زمستان 96 به اتمام رسید!

ایوبی که در کارنامه کاری خود تدوین بیش از پنجاه فیلم سینمایی در ژانرهای مختلف را دارد، بیان داشت: «فیلشاه» با 2556 پلان تقریبا معادل سه فیلم سینمایی قطع و اندازه پلان متفاوت داشت و یکی از سخت ترین و البته جذاب ترین کارهایی بود که تا به حال تدوین کرده‌ام. از آنجایی که بیننده اصلی فیلم‌های انیمیشن کودکان و نوجوانان هستند، قصه فیلم ایجاب می کرد که ریتم فیلم بسیار تند و پرهیجان باشد که در کنار دیگر عناصر حرکتی پلان‌ها، ما سعی کردیم در تدوین همراه و در خدمت روایت صحیح قصه باشیم.

وی افزود: تولید انیمیشن برخلاف فیلم‌های رئال سینمایی زمان‌بر است و حوصله زیادی می‌طلبد. همچنین نیازمند هزینه و تخصص بالایی است. گروه‌ «هنرپویا» با استفاده درست از تجربیات انیمیشن سینمایی «شاهزاده روم» و دیگر انیمیشن‌های کوتاهی که تولید کردند، توانستند در زمینه‌های مختلف گام‌های رو به جلویی در پروژه «فیلشاه» بردارند که منجر به تولید انیمیشن جذاب و هیجان انگیزی شده است. من مطمئن هستم «فیلشاه» می‌تواند نظر مخاطبان و کارشناسان را به خود جلب کند و در جشنواره‌ها و اکران موفق باشد.

این هنرمند تصریح کرد: اگرچه هنوز ترکیب هیئت داوران مشخص نشده ولی امیدوارم هنرمندانی کاربلد و داورانی با جسارت برای این مهم انتخاب شوند که دنبال آسان‌ترین و بی‌دردسرترین گزینش‌ها نباشند. بلکه با ارزیابی صحیح و شناخت کامل از سختی‌ها و دشواری‌های هر رشته در مقام مقایسه انتخاب کنند. به عنوان مثال من توجه داوران گرامی را به صداگذاری فیلم انیمیشن جلب می‌کنم که در واقع آقای حسین مهدوی وظیفه تهیه و تنظیم تک تک صداها و افکت‌های فیلم را برعهده داشته و از هیچ و سکوت مطلق تمامی 2556 پلان فیلم را جان بخشیده و تقریبا سه برابر یک فیلم سینمایی رئال صداگذاری کرده است.

ایوبی ادامه داد: یا آقای ستار اورکی که برای موسیقی این فیلم چندین ماه درگیر بودند و 80 دقیقه موسیقی این فیلم با توجه به تک تک صحنه‌ها تنظیم و ضبط شده است و چه به لحاظ کمی و چه از نظر تکنیکی و کیفی دارای قابلیتهای بسیاری است که امیدوارم خوب دیده و شنیده شود. همچنین کارگردانی و تهیه کنندگی یک کار انیمیشن بسیار پیچیده و در مواقعی بسیار دشوار است. چراکه باید یک تیم چند ده نفری را برای بیش از یک سال هم دل و با انگیزه نگه داشت. آقای هادی محمدیان، کارگردان انیمیشن با دقت و حوصله به تمامی مراحل تولید نظارت کامل داشتند و آقای حامد جعفری، بعنوان تهیه کننده بخش خصوصی با فراهم کردن امکان ساخت انیمیشن و همچنین مدیریت صحیح در کنار دیگر دوستان گروه «هنر پویا» محیطی آرام و پرانگیزه ایجاد کردند که در نوع خود کاری بسیار قابل توجه است.

ایوبی در پایان گفت: بی شک جدی گرفته شدن انیمیشن از جانب داوران باعث دلگرمی گروههای سازنده و تشویق عوامل حرفه‌ای در سطوح بالا برای همکاری با تیم‌های انیمیشنساز می‌شود. اتفاقی که اگر محقق شود بی شک باعث رشد انیمیشن در کشور خواهد شد و با توجه به پتانسیل انیمیشن که قابلیت بسیاری برای صنعتی شدن و اکران گسترده در خارج از کشور دارد، می‌تواند منجر به تولید و نمایش آثار بسیار فاخر و قدرتمند شود.

انتهای پیام 

برچسب‌ها:

نظر شما