شناسهٔ خبر: 23672768 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

۸۲ تولیدکننده برتر بخش کشاورزی آذربایجان غربی تجلیل شدند+فیلم

R41361/P1336/S6,48/CT7

۸۲ نفر از تولیدکنندگان برتر ملی و استانی بخش کشاورزی آذربایجان غربی تجلیل شدند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ارومیه، مراسم تجلیل از تولیدکنندگان برتر بخش کشاورزی استان آذربایجان غربی در محل آمفی‌تئاتر ساختمان شماره 2 سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با حضور نماینده ولی فقیه در استان و استاندار آذربایجان غربی برگزار شد.

در این مراسم 76 نفر از تولید کنندگان بخش کشاورزی آذربایجان غربی به عنوان تولید کننده برتر استانی و 6 نفر نیز به عنوان تولید کننده نمونه ملی در سال زراعی 95-96 انتخاب و معرفی شدند.

برخی از مهم‌ترین شاخص‌ها و اولویت‌های انتخاب تولیدکنندگان نمونه این بخش شامل مصرف بهینه نهاده‌ها، افزایش راندمان آبیاری، افزایش بهره‌وری و حفاظت از خاک و میانگین عملکرد محصولات کشاورزی در سال زراعی 95-94 است.

یکی از خلأهای موجود در کشاورزی امروز نداشتن ارتباط با بخش‌های علمی به ویژه دانشگاه‌هاست که ارتباط با چنین نهادهایی می‌تواند جذب محققان بخش کشاورزی به آن حوزه شده و بسیاری از مشکلات را برطرف کند.

100 هزار تن سیب از آذربایجان غربی صادر شد

استاندار آذربایجان غربی در این برنامه اظهار داشت: بهره‌وری در کشاورزی بسیار پایین است به گونه‌ای که 60 هزار باغات سیب در استان داریم ولی تولید محصول یک میلیون و 200 تن در هکتار است.

محمدمهدی شهریاری افزود: این میزان در حالی است که تولید در هکتار باید 50 تن باشد که متأسفانه با این رقم بیست تن است و همگان باید بیندیشیم که ثروت خود را به راحتی به باد ندهیم و مصرف آب ما در بخش کشاورزی بسیار زیاد است و به سبب استفاده نکردن از امکانات جدید آن را هدر می‌دهیم.

استاندار آذربایجان غربی بیان کرد: 24 هزار هکتار از اراضی استان باید زیر کشت چغندر می‌رفت که هفت هزار هکتار بیشتر کشت شده است و این در حالی است که اندازه چغندرها در اندازه استاندارد نیستند و با این همه حال سبب مصرف زیاد آب می‌شوند.

وی تصریح کرد: مشکلات مالی دولت ناشی از مدیریت قبل بوده است و وقتی که عده‌ای می‌پرسند دولت چه کارهایی کرده است می‌گوییم که باید سنگ انداخته شده از چاه را در بیاوریم و این کاری است که دولت انجام می‌دهد و ثروت کشور در دوره دولتی که دولت عدالت محور نامیده می‌شد هدر دادند.

شهریاری تاکید کرد: مردم مشکلاتی دارند به گونه‌ای ادعا دارند که این مسائل برطرف شود و اعتراضاتی که مردم دارند به حق است.

وی با اشاره به برجام گفت: آقای روحانی دو سال را برای رفع تحریم انجام صرف کردند که زحمات بسیاری کشیده شد و علی‌رغم محدودیت‌هایی که در داخل بود آنان به خوبی پیش رفتند و دو سال است که هفت قطعنامه را رد کرده‌ایم و مردم از دولت ادعا دارند و جوانان که وارد جامعه شده‌اند به دنبال شغل، خانه، ازدواج و دیگر موارد هستند.

استاندار آذربایجان غربی یادآور شد: دولت یازده هزار میلیارد به مؤسسات مالی پول پرداخت کرده تا پول مردم را بدهند و این رقم را نباید دولت پرداخت می‌کرد و پرداخت به سبب مشکلات اجتماعی است که ایجاد شده است.

وی بیان کرد: منابع داخلی پاسخگوی نیازهای داخلی نیستند از این رو باید به سمت منابع خارجی برویم تا بتوانیم از فرصت های خارجی استفاده کنیم و این موضوع در حالی است که در داخل نیز سنگ دوانی‌هایی صورت می‌گیرد.

شهریاری تصریح کرد: نمی‌گوییم دولت مشکل ندارد بلکه مشکلات بسیاری داریم که از این میان می‌توان به مدیریت اشاره کرد که باید هموار شوند و نمی‌توان گفت تمامی مدیران عالی هستند و شایسته سالاری حاکم است.

وی خاطرنشان کرد: کشور ما به قدری امکانات دارد که بر روی پای خود ایستاده و اگر کشور دیگری بود تا به الآن ده‌ها بار سقوط کرده بود و وحدتی که مردم با مسئولان و دولت خواهند داشت می‌تواند مشکلات به چرا برطرف کند.

تاکنون 100 هزار تن سیب از استان صادر شده در حالی که سال گذشته 15 هزار تن صادر شده بود و قیمت نیز نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

باید پیوند دانشگاه با جهاد کشاورزی و کشاورزان افزایش یابد

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی نیز در این برنامه اظهار داشت: خداوند در قران کریم از زوایای مختلف به کشاورزی، حرص و دامداری نگاه کرده است.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سید مهدی قریشی افزود: یکی از مباحث این است که بحث کشاورزی از آیات خداشناسی و توحید است و کشاورزی و داشت و برداشت به قیامت نیز اشاره‌ای دارد که پس از مرگ مجدداً زنده می‌شویم و خداوند با استفاده از این موضوع به قیامت اشاره کرد.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی گفت: همان‌گونه که خداوند متعال از آب زمین مرده را زنده می‌کند و مردم نیز این‌گونه از قبرها بلند می‌شوند و همان‌گونه که زمین مرده را زنده می‌کند آدمی نیز در آخرت زنده می‌شود که نشانه‌ای برای توحید است.

وی خاطرنشان کرد: غیر از مباحث عرفی و عادی باید یک نگاه عالمانه و عارفانه به کشاورزی داشته باشیم که این مسئله ایمان و اعتقاد ما را عمیقاً توسعه خواهد داد و در اعتقادات خود به مسائل کشاورزی متدین‌تر خواهیم بود.

امام جمعه ارومیه تصریح کرد: از مسئولان استانی درخواست می‌شود تلاش مضاعفی برای رفع مشکلات کشاورزان کنند تا بتوان مشکلات را برطرف کرد.

وی یادآور شد: باید پیوند دانشگاه با جهاد کشاورزی و کشاورزان افزایش یابد چرا که در این حوزه کمبود داریم شاید هم نتوانسته‌ایم به خوبی عمل کنیم.

قریشی تاکید کرد: ورود عالمانه در این میان نیاز است و تا جایی که اطلاع دارم در دانشگاه‌ها و گروه‌های علمی مختلف تحقیقات خوبی انجام شده است لذا لازم است مسئولان به این مهم اهمیت بسیاری دهند از این رو پیوند محیط‌های علمی با محیط‌های کشاورزی لازم است.

وی اظهار داشت: سران کشوری باید از تحقیق هایی که انجام می‌شود استفاده کنند و این محققان گرامی داشته شوند تا به مقاطع بالاتر توسعه برسیم.

6 میلیون تن محصول کشاورزی در آذربایجان غربی تولید شد

رئیس جهاد کشاورزی نیز در این جلسه اظهار داشت: آذربایجان غربی یکی از قطب‌های کشاورزی در کشورمان است.

اسمعیل کریم زاده خاطرنشان کرد: آذربایجان غربی در تولید اکثر محصولات کشاورزی از جمله سیب درختی، عسل، چغندر قند، جمعیت گاومیش، آفتابگردان آجیلی رتبه نخست کشوری را به خود اختصاص داده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: در اکثر محصولات مور نیاز جامعه و استان خودکفا هستیم و در برخی موارد بیش از چهار برابر از مرز خودکفایی عبور کرده‌ایم و در گندم رتبه 6 کشوری را داریم و امسال 530  هزار تن تولید داشته‌ایم.

وی بیان کرد: با تولید 35 درصد از چغندر قند کشور رتبه نخست کشوری را داریم و در تولید سیب نیز با اختلاف 8 صد هزار تنی با استان آذربایجان غربی در جایگاه نخست قرار داریم.

کریم زاده گفت: بر اساس ارزیابی‌های انجام شده در سال زراعی 96 ـ 95 بیش از 6 میلیون تن محصول کشاورزی در سطح استان تولید شده و براساس این ارزیابی در رتبه هشتم کشوری قرار داریم که ما را وادار می‌کند تا برای پایداری این بخش تصمیم جدی داشته باشیم و مسئولان برنامه‌ریزی باید ما را یاری دهند.

وی یادآور شد: به هیچ وجه از نظر عرضی یا طولی به دنبال افزایش کشاورزی نیستیم ولی از نظر بازده ارتفاعی و عمقی برنامه‌هایی داریم که دست یافتنی است و با امکانات موجود و صرفه جویی در مصرف و دانش روز می‌توانیم محصولات تولیدی در استان را بهره‌ور کنیم و بازده آن‌ها را افزایش دهیم تا کشاورزی را مقرون به صرفه کنیم که با برنامه‌های دولت آقای روحانی در چهار سال خود را نشان داد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی اظهار داشت: در طی 4 سال گذشته با تخصیص 216 میلیارد تومان اعتبار به بخش کشاورزی از محل اعتبارات ستاد احیای دریاچه ارومیه در حدود 92 میلیون متر مکعب آب در پشت سدها ذخیره‌سازی و صرفه جویی شده است.

فقدان سرمایه‌گذاری بلندمدت مشکل کشاورزان آذربایجان غربی است

مسئول حوزه نماینده ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی نیز در این برنامه اظهار داشت: خداوند متعال در قران بیش از هزار آیه در مورد کشاورزی و دامداری مطرح کرده و در یکی از آیات مأموریت بشر را در این کره خاکی مأموریت عبادت، اطاعت و آبادانی زمین قرار داده است.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین حامد ساجدی‌نژاد خاطرنشان کرد: شکوفایی اقتصادی کشور در بخش کشاورزی است و باید در آن جست و اگر بخش‌های دیگر رشد کنند ولی کشاورزی که مأموریت انسان در روی زمین است رشد نکند اقتصاد را به اقتصاد بادکنکی تبدیل می‌کند.

مسئول حوزه نماینده ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: اگر بخواهند کشور را بر زمین بزنند از کشاورزی شروع می‌کنند لذا لازم به ذکر است که اقتصاد، خودکفایی کشور و مبارزه با تمامی تحریم‌ها در بخش کشاورزی باید دنبال شود.

وی تصریح کرد: این انسان است که باعث می‌شود خداوند محصولات کشاورزی را از بین می‌برد و عموم آفت کشاورزی را به ابد در مسائل عقیدتی دنبال کرد که به خود ما برمی‌گردد.

ساجدی نژاد تأکید کرد: بخش کشاورزی مهم‌ترین تأمین کننده نیاز بشری است و اگر این بخش رونق خوبی داشته باشد اشتغال‌زایی زائدالوصفی در کشور ایجاد می‌شود که اهمیت این بخش را نشان می‌دهد بنابراین برنامه مسجل و محکمی باید پشت این بخش باشد.

وی بیان کرد: یکی از مشکل کشاورزان فقدان سرمایه‌گذاری بلندمدت و زیرساختی است از این رو باید حمایت جدی از کشاورزی و روستاییان، خرید محصولات تولیدی آنان با قیمت مناسب، ارتقا آموزش در کشاورزی و به حداقل رساندن ضایعات در دستور کار مسئولان دولتی قرار گیرد.

مسئول حوزه نماینده ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی  اظهار داشت: چهارصد میلیون جمعیت منطقه نیازمند محصولات کشاورزی کشورمان هستند که با برنامه ریزی می‌توانیم به این مهم دست یابیم.

وی افزود: ایجاد انگیزه و جذابیت برای فعالیت در این بخش به ویژه ترغیب جوانان برای حضور در این عرصه، تجهیز کشاورزی به علم روز، تحقق اقتصاد مقاومتی در این بخش، عزم و اراده جدی برای جلوگیری از واردات بی رویه، افزایش چتر بیمه و سایر راهکارهایی اجرایی منجر به توسعه علمی و عملی این بخش خواهد شد.

ساجدی نژاد بیان کرد: افزایش بهره‌وری در بخش کشاورزی که به دانش کشاورزان ما مربوط می‌شود مد نظر باشد به گونه‌ای که با مباحث به روز ارتباط خاصی نداریم که مسئولان و کارشناسان باید به این زمینه ورود پیدا کنند تا فرزندان به شغل ابا و اجدادی خود روی آورند ولی این اقدام باید با امکانات به روز و نوین دنیا باشد تا بتوانیم شعار مقام معظم رهبری را محقق کنیم تا تحریم‌ها و هر چه که از دشمن می‌آید را نابود کنیم.

تغییرات کشاورزی با سیاست‌های احیای دریاچه ارومیه صورت می‌گیرد

مدیر هماهنگی ترویج سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی نیز در این برنامه اظهار داشت: بخش کشاورزی بخش قابل توجهی از اقتصاد آذربایجان غربی را مدنظر قرار داده است.

زین‌العابدین قمری خاطرنشان کرد: 2.3 مساحت کل کشور داریم و تولید 6 میلیون تن از محصولات کشاورزی کشورمان در سال 96 برایمان بسیار افتخار آمیز است به همین دلیل آذربایجان غربی به عنوان استان کشاورز خیز شناخته می‌شود.

مدیر هماهنگی ترویج سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: تولید محصولات از طریق بهره‌وری در بخش زراعت، طیور و دام می‌تواند جایگاه ما را اعتلا دهد و این اقدام اگر با آموزش کشاورزان همراه باشد می‌توانیم به هدف خود که افزایش بهره‌وری است دست یابیم.

وی تصریح کرد: اگر با آموزش و تغییر نگرش مهارت کشاورزان را افزایش دهیم شاهد ارتقا بهره‌وری خواهیم بود و بیشتر از 6.2 تولید کشور را خواهیم داشت که همان اقتصاد مقاومتی است و بیشترین تعداد نمونه‌های منتخب کشاورزی استان در حدود 15 نفر از شهرستان ارومیه و کمترین به تعداد یک نفر از شهرستان شاهین دژ  است.

قمری یادآور شد: 76 نفر از تولید کنندگان بخش کشاورزی آذربایجان غربی به عنوان تولید کننده برتر استانی و 6 نفر نیز به عنوان تولید کننده نمونه ملی  در سال زراعی 95-96 انتخاب و معرفی شدند.

وی تاکید کرد: هر گونه تغییر در کشاورزی با محوریت برنامه‌های آموزشی و ترویجی باید با سیاست‌های احیای دریاچه صورت گیرد.

مدیر هماهنگی ترویج سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی افزود: برخی از مهم‌ترین شاخص‌ها و اولویت‌های انتخاب تولیدکنندگان نمونه این بخش شامل مصرف بهینه نهاده‌ها، افزایش راندمان آبیاری، افزایش بهره‌وری و حفاظت از خاک و میانگین عملکرد محصولات کشاورزی در سال زراعی 95-94 است.

واردات بخش کشاورزی کمر کشاورزان را می‌شکند

مدیر عامل انجمن خبرگان بخش کشاورزی آذربایجان غربی نیز با مهم برشمردن نقش کشاورزی در آذربایجان غربی اظهار داشت: 34 درصد اشتغال آذربایجان غربی در بخش کشاورزی است که 18.5 درصد از درآمد استان از این بخش تأمین می‌شود که نسبت به میانگین کشوری بهتر است.

رضا بابان زاده با تاکید بر حمایت از کشاورزان روستایی بیان کرد: با حمایت از کشاورزان در روستاها باید از مهاجرت آن‌ها به شهرها جلوگیری کرد که برای این منظور باید برخی مشکلات اساسی حل شوند.

مدیر عامل انجمن خبرگان بخش کشاورزی آذربایجان غربی تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین مشکلات که باید رفع شوند بحث تسهیلات بانکی است که کشاورزان در این مسئله با مشکل مواجه‌اند.

وی افزود: ناکارآمدی صندوق حمایتی بخش کشاورزی، قدیمی بودن تکنولوژی، خریدهای تضمینی از کشاورزان به قیمت مناسب و  عزم جدی در نظام‌مند کردن کنترل بازار از دیگر مشکلات مهم این بخش هستند.

بابان زاده با انتقاد از واردات محصولات کشاورزی گفت: بازار محصولات کشاورزی قبضه شده است و وقتی که محصولی با قیمت کمتر وارد می‌شود مشخص نیست که چه شرایطی دارد و حتی مکن است که از محصولات ترا ریخته باشند.

وی با اشاره به تحول در تولید چغندرقند در گذشته اظهار کرد: در سال‌های قبل با تغییر شرایط تولید چغندرقند میزان تولید این محصول دو برابر شده  تحولی مهم در آن رخ داد و امروز هم در بحث گندم باید این اتفاق بیافتد چرا که کشت گندم برای کشاورز مقرون به صرفه نیست.

در پایان برنامه از افراد نمونه کشوری و استانی با اهدای لوح تقدیر و هدایایی تقدیر به عمل آمد.

از دیگر جلوه‌های این برنامه می‌توان به اجرای"عاشیق"علی اصغر اشاره کرد.

گزارش و فیلم از علی آقایاری و مرتضی صادقی

انتهای پیام/ ت

نظر شما