شناسهٔ خبر: 23672095 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صبحانه آنلاین | لینک خبر

زمزمه یک کلاهبرداری نجومی در تلگرام

بزودی تلگرام فضایی برای مبادله و کسب و کار فراهم خواهد کرد؛ بااین ملاحظه که واحد پول مبادله‌ای در این فضا را خود تعریف خواهد نمود. ممکن است، این شرایط به یک کلاهبرداری بزرگ از مردم و کشور بی انجامد.

صاحب‌خبر -
به گزارش صبحانه،طی پنج سال اخیر بازار ارزهای دیجیتالی داغ شده و بصورت فزاینده‌ای در حال نزج و شکل‌گیری است و فناوریهای بکار رفته در این زمینه نیز در بازه‌های زمانی بسیار کوتاه شاهد تحول و بروزآوری است. این ارزها ــ که از مشهورترین آنها می‌توان از «بیت‌کوین» نام برد ــ بدون هیچگونه شناسایی و کنترل و نظارت، و حتی هرگونه واسطی، در بانکهای اطلاعاتی ذخیره یا منتقل می‌شوند. با استفاده از این فناوری، کیف پول(های) مجازی، تنها با استفاده از یک کد و بدون شناسه و نام، برای کاربران ایجاد می‌شود و کاربران می‌تواند با شارژ پول دیجیتال، به انحاء مختلف، نسبت به خرید و فروش مبادرت نمایند. گذشته از اینکه بانک مرکزی نسبت به استفاده از این ارزها هشدار داده،‌ اختلالات اساسی ناشی از این فناوری به شرح زیر است:

اشکال اساسی در استفاده از این ارزها اینجاست که منجر به دور زدن حاکمیتهای ملی شده و قدرت اقتصادی سیاسی کشور ــ با محوریت ابزار مبادله (پول) ــ از حاکمیت سلب شده و در اختیار حاکمان کمپانیهای فراملیِ موجد این فناوری قرار خواهد رفت. به این ترتیب، تأثیرگذاری بر ابزارهای پولی، و بخش عمده نوسانات بازار پول، که از اساسی‌ترین ابزارهای اقتصادی حاکمیتی به‌شمار می‌روند، به سیاستهای این کمپانیها بستگی خواهد داشت.

اشکال دوم؛ در استفاده از این ارزها، یک چالش حاکمیتها، شکل‌گیری بازار زیرزمینی پول و عدم امکان رصد و مالیات‌ستانی بر اساس تراکنشهای مالی افراد است.

اشکال سوم؛ در این سیستم انجام معامله در بازارهای غیررسمی و غیرقانونی، مانند موادمخدر، قاچاق و بازارهای زیرزمینی براحتی قابل انجام است و این چالشی مهم برای حاکمیتها خواهد بود.

و اشکال چهارم؛ در این شبکه، هیچ مسئولیتی قابل پیگیری نیست؛ که طبیعتاً مردم را دچار مشکلات متعدد خواهد کرد؛ برای مثال اگر سیاست حاکمان این شبکه بر کلاهبرداری یا فروکاستن ارزش این ارزهای موهوم قرار گیرد چه اتفاقی برای خریداران آن رخ خواهد داد؟ شاید باز هم چیزی شبیه به کلاهبرداری شرکتهای هرمی را شاهد باشیم.

نظر شما