شناسهٔ خبر: 23671118 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

به زودی؛ سفر هیأت‌هایی از «قدس» به عربستان

برخی سران جنبش فتح فلسطین قصد دارند هیأت‌هایی از شهر قدس را به عربستان اعزام کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، منابع مطلع به روزنامه الکترونیکی «رأی الیوم» که از لندن بروزرسانی می‌شود، گفتند که «طرف‌هایی از سران جنبش فتح، قصد دارند با هدف تقویت ارتباط با عربستان سعودی جمع از نخبگان، فعالان و شخصیت‌ها از شهر قدس را به عربستان اعزام کنند». 

این منابع که هویتشان فاش نشد، گفته‌اند که اعضایی از سران جنبش فتح از جمله برخی اعضا در شورای مرکزی، در حال فراهم کردن مقدمات سفر چند هیأت از قدس به مقصد ریاض (پایتخت عربستان) هستند تا با «محمد بن سلمان» ولی‌عهد عربستان دیدار کنند. 

یک منبع دیپلماتیک آمریکایی نیز به رأی الیوم گفته است که «عربستان تحت پوشش تقویت ایستادگی اهل قدس، توجه بیشتری به جامعه شهر قدس نشان می‌دهد». 

بعد از آنکه یک هیأت سعودی در سال گذشته به فلسطین اشغالی سفر کرد، تحلیل ناظران درباره تلاش عربستان به رهبری سلمان و محمد بن سلمان برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی قوت گرفته است. 

رأی الیوم نوشت که هنوز روشن نیست که این مسئله ارتباطی با جلسه اخیر محمود عباس (رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین) با ولی‌عهد سعودی دارد یا خیر. اما آنچه جدید است، مشارکت طرف‌هایی از جنبش فتح در این مسئله است. 

به نوشته رأی الیوم، گفته می‌شود که عربستان علاقه ویژه‌ای به ایفای نقش در اداره اوقاف قدس تحت چتر امور اسلامی نشان می‌دهد و این چیزی است که با نقش اردن (بر اساس توافقنامه وادی‌عربه) تناقض دارد هر چند که اردنی‌ها گفته‌اند که حساسیتی در این خصوص ندارند. 

اخیرا نیز رهبر معارضان در کنست (پارلمان) اسرائیل، خواستار نقش آشکار عربستان در پرونده شهر قدس و اداره شهر در آینده شده بود؛ امری که مخالفتهای زیادی را برانگیخت و برخی ناظران آن را در ادامه تلاش‌های دو طرف برای عادی‌سازی روابط (ریاض-تل‌آویو) تفسیر کردند. 

انتهای پیام/ص 

عضویت در کانال تلگرامی بین‌الملل و سیاست خارجی فارس

 

نظر شما