شناسهٔ خبر: 23670598 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نسیم | لینک خبر

مصاحبه| الزهار: پیام نامه «هنیه» گسترش روابط حماس با ایران در راستای مصلحت اسلام و مسلمین است

عضو ارشد حماس در گفت‌وگو با تسنیم، درباره اهمیت ارسال نامه اسماعیل هنیه به رهبر انقلاب بیان داشت که حماس بدین صورت در صدد بازسازی رابطه همچون سابق است و ایران یکی از کشورهای مهم در راه مبارزه با صهیونیست‌هاست.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، در 27 دسامبر 2008 حمله رژیم صهیونیستی به غزه با هجوم 100 جنگنده رژیم صهیونیستی آغاز شد. جنگ، 22 روز ادامه یافت و در این میان بیش از 7000 فلسطینی به شهادت رسیدند و یا زخمی شدند. در روزهای اخیر نیز اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس با ارسال نامه ای به مقام معظم رهبری بر روابط مستحکم این جنبش با ایران تاکید کرد.

به همین منظور خبرنگار گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم با دکتر «محمود الزهار» عضو ارشد جنبش حماس فلسطین گفت وگو کرده است.

محمود الزهار در ابتدا درباره اهمیت ارسال نامه اسماعیل هنیه به رهبر انقلاب تاکید کرد: ما از امت اسلامی در هر نقطه از جهان که هستند، تشکر می کنیم. این نامه نشانگر تقویت رابطه ما با ایران همانند تلاشمان برای تحکیم رابطه با دیگر اجزاء امت اسلامی است؛ ایران با همه ابزارها اعم از مادی و غیرمادی با ما همراهی کرد و این همراهی اش تغییر نکرد. ما بدین وسیله درصدد هستیم تا روابط ما با ایران مجددا حالت خود را بازیابد و به نفع اسلام و مسلمین گسترش یابد.

وی همچنین پیام این نامه به جهان به ویژه دشمنانی را که در صدد تضعیف این رابطه بودند، اینگونه بیان کرد: پیام آن به صهیونیست ها نبرد «وعد الاخره» طبق قرآن است که ما از خداوند برای پیروزی در آن کمک می خواهیم. همچنین از برادران عرب و مسلمانمان نیز در این راه کمک طلب می کنیم البته بدون شروط. معتقدیم که ایران نیز یکی از همین کشورهای مهم است.

عضو ارشد حماس به پیامدهای نبرد گروه های مقاومت فلسطین در برابر رژیم غاصب صهیونیست به ویژه در جنگ 2008 میلادی پرداخت و تاکید کرد: اسرائیل امنیت ملی خود را بر چهار اصل اساسی بنا کرده است؛ نخستین آن برتری است و به همین دلیل نیز بمب های هسته ای دارند. اصل دوم استفاده از این توان نظامی برای بازدارندگی دشمنان؛ بدین معنا که آنها را بترساند و ما شاهد ترس برخی از کشورهای عربی از این رژیم هستیم. این در حالی است که مقاومت فلسطین با رهبری حماس در معادلاتش ترس را به خود راه نمی دهد. اصل سوم تلاش برای آغاز جنگ سریع. اصل چهارم نیز امن ماندن اراضی اشغالی است.

وی در همین رابطه افزود: طی جنگ های اخیر این چهار عنصر امنیت ملی اسرائیل تضعیف شدند و نه تنها قدرت بازدارندگی آنها اثر نداشت بلکه اراضی اشغالی نیز در تیررس موشک های مقاومت قرار گرفته و ناامن شدند. علاوه بر این یک نظامی صهیونیست نیز اسیر شد. همین عوامل موجب تغییر نظریه امنیتی اسرائیل و روی آوردن به دیوار امنیتی شد. بنابراین جنگ های اخیر به ویژه جنگ 22 روزه دستاوردهایی برای ما داشت تا به نبرد موسوم به «وعد الاخره» برسیم. جنگ بعدی در نوار غزه نخواهد بود و حالت اقتصادی خواهد داشت. بدین معنا که زیرساخت ها و مراکز خدماتی بیشتر از مردم هدف واقع خواهند شد.

عضو ارشد حماس سپس به بررسی جبهه داخلی فلسطین پرداخت و ضمن اشاره به نشست شورای مرکزی سازمان آزادی بخش فلسطین بیان داشت: تصمیماتی که در این نشست اتخاذ شد، در حقیقت تصمیم قاطعانه نیستند. زیرا بیانیه اصلی باید لغو توافق اسلو، عدم به رسمیت شناختن اسرائیل و توقف همکاری امنیتی با صهیونیست ها و همکاری با مقاومت باشد.

وی همچنین ادامه داد: انتفاضه باید در کرانه باختری و قدس ادامه یابد اما مشکل اصلی در همکاری امنیتی تشکیلات خودگردان با رژیم صهیونیستی است. زیرا در غیراین صورت، هر فردی قادر به حمل سلاح و آسیب رساندن به شهرک نشینان صهیونیست خواهد بود. تنها راهکار برای پاسخ به تصمیم ترامپ علیه قدس نیز انتفاضه مسلحانه در کرانه باختری است که البته سخت نیز می باشد.

محمود الزهار همچنین تاکید کرد: در حال حاضر بیشتر جهان عرب درگیر مشکلات داخلی است و اکثر دولت های عربی موثر به ویژه دولت های ثروتمند نیز تصمیم گیری سیاسی خودشان را به غرب فروخته اند و به غرب برای قرارداد موسوم به معامله قرن نیز رشوه داده اند. متاسفانه در مرحله بعدی نباید انتظار اجماع اسلامی پیرامون فلسطین را داشته باشیم؛ البته کشورهایی مانند ایران و برخی دیگر کشورها از این موضوع مستثنی هستند.

وی در پایان درباره هدف صهیونیست ها از ترور یکی از اعضای جنبش حماس در لبنان هم گفت: این جنگی گسترده است و نیروهای مقاومت به ویژه اعضای حماس باید احتیاط کنند. دشمن اسرائیلی در کشورهای عربی خائنانی دارد و باید مراقب باشند. ما بیش از این به اقدام صهیونیست ها واکنش نشان خواهیم داد.

منبع: تسنیم

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

برچسب‌ها:

نظر شما