شناسهٔ خبر: 23668804 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

با رای نمایندگان؛

نمایندگان با رد اصل ۸۵ در بررسی لایحه تجارت موافقت کردند / بررسی لایحه ۱۰۰۰ ماده‌ای در کمیسیون مربوطه

نمایندگان با رد اصل ۸۵ در مورد لایحه تجارت و بررسی آن به صورت عادی در کمیسیون و صحن موافقت کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایلنا، نمایندگان در جریان نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی که به بررسی تقاضای عده‌ای از نمایندگان مبنی بر لغو رسیدگی اصل ۸۵ قانون اساسی در مورد لایحه تجارت اختصاص داشت، با این تقاضا موافقت کردند.

بر این اساس نمایندگان با ۱۴۶ رای موافق، ۵۶ رای مخالف و ۶ رای ممتنع از مجموع ۲۲۹ نماینده حاضر با این تقاضا مبنی بر رد اصل ۸۵ درمورد قانون تجارت موافقت کردند.

علی لاریجانی در جریان بررسی این طرح، پس از اظهارنظر موافقان و مخالفان‌ اعلام کرد: لایحه تجارت، لایحه دولت است که در مجلس ششم تقدیم مجلس شد و پس از آن در مجالس هفتم و هشتم نیز مورد بررسی قرار گرفت اما باتوجه به اینکه مواد آن زیاد بود، تصمیم گرفته شد که بر اساس اصل ۸۵ تنها در کمیسیون مربوطه رسیدگی و به شورای نگهبان ارائه شود.

وی یادآور شد: هم‌اکنون شورای نگهبان ایراد گرفته که در موارد ضروری باید اصل ۸۵ لحاظ شود که البته از نظر ما ضرورت را مجلس تشخیص می‌دهد.

رییس قوه مقننه تاکید کرد: بنابراین مدتی طول کشید تا به مجلس دهم رسید و اگر نمایندگان موافقت کنند، رسیدگی اصل ۸۵ آن لغو و پس از بررسی کمیسیون در دستور کار صحن علنی قرار گیرد.

علی لاریجانی همچنین پس از انجام رای‌گیری و موافقت نمایندگان با رد اصل ۸۵ قانون اساسی درمورد لایحه تجارت با اشاره به ارائه پیشنهاد گروهی از نمایندگان برای بررسی عادی این لایحه گفت: قرار است لایحه هزار ماده‌ای تجارت به کمیسیون مربوطه بازگردد و پس از بررسی به صحن علنی ارجاع داده شود و کلیات آن رای‌گیری شود و سپس به صورت تدریجی، آن دسته از موادی که مدنظر نمایندگان بوده است، در صحن علنی مجلس مورد بررسی قرار گیرد.

نظر شما