شناسهٔ خبر: 23668323 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

کارشناس ارشد مسائل اقتصادی مطرح کرد

خروج احتمالی آمریکا از برجام و کاهش قدرت خرید ریال، 2 عامل افزایش نرخ دلار

کارشناس ارشد مسائل اقتصادی گفت: : بانک مرکزی باید تک نرخی کردن دلار را جدی تر از گذشته پیگیری کند چرا که با شکاف بین نرخ ارز آزاد و مرجع همواره به واسطه سود آن نوسانات قیمت وجود خواهد داشت.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ کارشناس ارشد مسائل اقتصادی درباره افزایش نرخ ارز به ویژه دلار طی روزهای اخیر به خبرنگار تیتریک گفت: این افزایش قیمت یک روند جهشی داشته و به بالای 4 هزار و 400 تومان رسید لذا افزایش نرخ ارز از برابری قدرت این دو پول مقابل یکدیگر نشات می گیرد. 

 
اکبر کریمی با اشاره به اینکه هر چقدر که ارزش یک پول مقابل یک پول دیگر کاهش یابد در یک نگاه دیگر شاهد افزایش نرخ ارز خواهیم بود، افزود: با توجه به روند اقتصادی جهان پس از پیدایش پول برای خرید و فروش کشورها برای اینکه قدرت خرید خود را نشان دهند در تلاش بودند تا پول ملی خود را به پشتوانه قدرت و تولید نسبت به دیگر پول ها قوی تر کنند. 
 
وی اظهار داشت: پول خوب و پول بد از روند فوق نشات گرفته و در واقع پول خوب دارای ارزش و قدرت خرید بیشتری است لذا در کشور ما طی سالهای اخیر نرخ دلار افزایش یافت و این افزایش به دلیل وضعیت اقتصادی و مسائل سیاسی بود. 
 
اکبر کریمی تصریح کرد: طی روزهای اخیر بحث خروج آمریکا از توافق برجام مطرح شد لذا با توجه به پیش بینی عدم پذیرش تداوم برجام از سوی ریاست جمهور این کشور و افزایش تحریم ها با توجه به اینکه قدرت خرید ریال کاهش پیدا خواهد کرد و کشور ایران مجبور بود برای خرید کالاهای اساسی خود پول بیشتری در ازای دلار پرداخت کند و تولید داخلی جوابگوی مصرف داخلی را نمی داد دلار افزایش پیدا کرد. 
 
وی گفت: بانک مرکزی باید تک نرخی کردن دلار را جدی تر از گذشته پیگیری کند چرا که با این وضعیت و شکاف بین نرخ ارز آزاد و مرجع همواره به واسطه سود این مهم نوسانات قیمت وجود خواهد داشت اما اگر ما بتوانیم دلار را در یک قیمت ثابت نگاه داریم نوسانات و تبعات کمتری را مشاهده خواهیم کرد. 
 
کارشناس ارشد مسائل اقتصادی در خاتمه خاطر نشان داشت: با توجه به اینکه خروج آمریکا از برجام را شاهد نبودیم و دولت باید برنامه ریزی های آتی خود را انجام دهد یک ثبات یا روند کاهشی را درباره دلار خواهیم داشت و روند افزایشی پس از یک حباب قیمتی توقف خواهد کرد. 
 
 
 
 
انتهای پیام/

نظر شما