شناسهٔ خبر: 23668314 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: پارسینه | لینک خبر

روایت چینی از فاجعه سانچی

با گذشت حدود یک هفته از غرق شدن کشتی سانچی، تیم امداد و نجات چین در نشستی خبری به ارائه روایت خود از این عملیات پرداختند و درعین حال در بخشی از این نشست فرمانده این تیم مدعی شد: تمام قسمت های کشتی غیر از کابین ایمنی در برابر تجاوز دزدان دریایی را که به دلیل زیاد بودن گازهای سمی با کپسول اکسیژن هم امکان ورود نداشت، برای یافتن خدمه و دریانوردان ایرانی جست وجو کردیم ولی فقط در عرشه کشتی و قسمت قایق‌‌های نجات، دو جسد پیدا کردیم.

صاحب‌خبر -
به گزارش روزنامه خراسان، این سخنان در حالی بیان شده است که پیشتر در همه گزارش ها تاکید شده بود تیم چینی فقط 27 دقیقه توانسته روی کشتی دوام بیاورد و به دلیل دمای زیاد نتوانسته اند به جز کابین و محل جعبه سیاه به نقطه دیگری سر بزنند.

به گزارش ایرنا و سایت اطلاع رسانی http://persian.cri.cn فرمانده تیم چینی در این نشست خبری گفت: یک تیم چهار نفره با وجود خطرات زیادی از جمله احتمال انفجار و انتشار گازهای سمی، ضمن به خطر انداختن جان خود وارد کشتی شدند.

وی افزود: قسمت های مختلف کشتی از جمله کابین اقامت کاپیتان و کابین اسکان خدمه را جست وجو کردیم ولی فقط در عرشه کشتی و قسمت قایق های نجات، دو جسد پیدا کردیم. او گفت: با توجه به این که حرارت 89 درجه سانتی گراد و راهروی اضطراری کابین ایمنی در برابر دزدان دریایی هم پر از دود داغ و غلیظ بود، تیم ما پس از بارها تلاش نتوانست وارد آن شود.

وی افزود: به ناچار و زمانی که اکسیژن کپسول های ما در حال اتمام بود، با دو جسد و جعبه سیاه به کشتی 'شن چیان' بازگشتیم. وی درباره نحوه ورود به کشتی هم گفت: با کشتی «شن چیان» به 10 متری کشتی حادثه دیده رسیدیم و از طریق جرثقیل وارد عرشه شدیم. فرمانده چینی تیم چهار نفره امداد و نجات افزود: کپسول ها حدود 30 دقیقه اکسیژن داشتند و ما حدود 27 دقیقه در کشتی ماندیم و بیش از این امکان ماندن و جست وجو در کشتی میسر نبود.

به گفته وی، علاوه بر گرما، حرارت و دود غلیظ ، هر کدام از ما بیش از 20 کیلوگرم تجهیزات ایمنی از جمله کپسول حمل می کردیم که به مشکلات کار افزوده بود. معاون رئیس مرکز امدادرسانی دریایی چین با بیان این که در این حادثه امدادرسانی اضطراری با مشکلات بی‎سابقه ای مواجه شد و چین نیز تا پیش از این هیچ تجربه‎ای در این نوع امدادرسانی نداشت افزود: فاصله 10 ساعته ساحل با محل وقوع حادثه و رساندن امکانات یکی از مشکلات بود. در این کنفرانس مطبوعاتی که روز جمعه به وقت چین برگزار شد، ویدئویی درباره مراحل امدادرسانی و اطفای حریق نفتکش نیز برای حاضران به نمایش در آمد.

جی گوان‎لو معاون رئیس مرکز امدادرسانی دریایی چین در پاسخ به پرسش خبرنگار بخش فارسی رادیو بین‎المللی چین درباره‎ مشکلات امدادرسانی به نفتکش سانچی گفت: چین تاکنون برای امدادرسانی در چنین حادثه‎ای تجربه‎ای نداشته است. طبق اخبار منتشر شده، حادثه نفتکش سانچی، نخستین حادثه‎ آتش‎سوزی و انفجار یک نفتکش حامل میعانات گازی در جهان است. به همین دلیل نیز انجام کارهای مربوط به امدادرسانی با خطرات و چالش‎های بسیاری مواجه شد.

وی تاکید کرد: در جریان امدادرسانی، ما همواره ارتباط خود با ایران را حفظ کردیم. سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در شانگهای هر روز و 24 ساعته با مرکز جست وجو و امدادرسانی چین به صورت تلفنی در ارتباط بود. ایشان همچنین بارها در مرکز فرماندهی، از پیشرفت امور آگاه شدند، سفیر جمهوری اسلامی ایران نیز وارد شهر شانگهای شد و در مرکز فرماندهی شاهد کل جریان امدادرسانی بود. تمام کارها و جریان امدادرسانی به صورت شفاف انجام می‎شد.
بهتر است کشتی غرق شده از آب بیرون کشیده شود.

جی گوان‌لو، معاون رئیس مرکز امدادرسانی دریایی چین گفت: بعد از غرق شدن نفتکش سانچی، دولت چین به مدیریت امور بعد از حادثه اهمیت ویژه خواهد داد.وی افزود: علاوه بر کشتی‎های مختلف امدادرسانی و ماهیگیری برای جست وجو، بالگرد ناظر بر آلودگی نفتی و کشتی‌های پاک‎کننده آلودگی نیز برای انجام کارهای مربوط به برطرف کردن آلودگی در دریا اعزام خواهند شد تا هر چه زودتر تاثیرات منفی نشت نفت در آب های این منطقه کاهش یابد. به پیشنهاد متخصصان، برای انجام کارهای مربوط به برطرف کردن آلودگی و ادامه جست وجوها، بهتر است کشتی غرق شده را از آب بیرون بکشند. اما طبق مقررات و قوانین بین المللی، این کار باید با مجوز صاحب نفتکش انجام شود.

زمان بازگشایی جعبه سیاه سانچی

در همین حال، ایلنا به نقل از هادی حق‌شناس معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی کشور گزارش داد: بازگشایی جعبه سیاه با حضور نمایندگانی از ایران، چین، پاناما و نماینده کارخانه سوئدی سازنده VDR انجام می‌شود. وی درباره زمان بازگشایی جعبه سیاه نفتکش سانچی اظهار کرد: اکنون نماینده ایران به شانگهای رسیده است و پس از طی مراحل مقدماتی طی دو تا سه روز آینده بازگشایی VDR در محل بندر شانگهای انجام می‌شود.

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی همچنین بیان کرد: این رمزگشایی فقط درباره سانچی نیست، مطالعه کشتی کریستال چینی نیز به طور همزمان انجام می‌شود.وی درباره روبات اعزامی به سانچی نیز توضیح داد: این روبات درباره ساختمان کشتی اطلاعات دقیق کسب و بررسی می‌کند که آیا کشتی بدون آسیب در ساختمان در بستر دریا قرار دارد یا خیر و بیشتر به دنبال این هستند که لاشه کشتی را از دریا خارج کنند. به گزارش ایلنا، «علیرضا ایروش» سرکنسول ایران در شانگهای نیز از بازگشایی جعبه سیاه کشتی در دو هفته آینده خبرداد.

برچسب‌ها:

نظر شما