شناسهٔ خبر: 23668292 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

چه خبر از پلاسکو؟

رئیس بنیاد مستضعفان گفت: از زمانی که پروانه ساختمان جدید پلاسکو صادر شود در مدت دو سال ساختمان جدید ساخته خواهد شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمد سعیدی کیا در گفتگوی ویژه خبری با اشاره به اینکه پاساژ نور در چهار راه ولیعصر و طالقانی با هماهنگی شورای اصناف، جایگزین موقت ساختمان پلاسکو برای کسبه این ساختمان پیش بینی شد، افزود: اکنون بیش از 170 نفر از حدود 600 کسبه پلاسکو در آن جا ساکن هستند و بقیه هم خودشان تمایل نداشتند .

وی با بیان اینکه مالک پاساژ نور دانشگاه امام صادق (ع) است، گفت: سرقفلی آن هم به 6 بانک منتقل شد که بانک پارسیان مدیر آن جاست.سعیدی کیا افزود: اجاره بهای 7 ماه 600 واحد در این ساختمان را برای کمک به کسبه پرداخت کردیم اما حدود 170 کسبه در آنجا مستقر شدند.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا به کسبه قسمت سالم پلاسکو اجازه کار داده نمی شود، گفت: دادستان پس از وقوع حادثه پلاسکو، آنجا را پلمپ کرد تا مسائل را بررسی کند و هنوز آنجا در اختیار دادستانی است.

سعیدی کیا افزود: مشاور فنی بنیاد مستضعفان، شهرداری و دادستانی آنجا را بررسی کردند و همه معتقدند این ساختمان متناسب با شرایط و مقررات کشوری نیست، این ساختمان در سال 1338 پروانه گرفت و در سال 1341 به بهره برداری رسید و مطابق آیین نامه های دهه 30 ساخته شده و اکنون مقررات جدیدی حاکم است که باید در ساخت و ساز رعایت شود و اینکه ورودی ساختمان هم از ساختمان 14 طبقه بود که فرو ریخت.

رئیس بنیاد مستضعفان اضافه کرد: باید ساختمان جدید متناسب با ایمنی و مقررات جدید در آن جا ساخته شود.

سعیدی کیا با بیان اینکه ساختمان پلاسکو 14 طبقه به همراه یک طبقه زیر زمین بود گفت: پس از تخریب این ساختمان اکنون بر اساس مقررات جدید شهری ما اجازه دادند 8 طبقه بر روی زمین و 5 طبقه زیر زمین برای ساخت هزار پارکینگ بسازیم بنابراین در این 8 طبقه 600 واحد تخریب شده جا نمی گیرد.

وی ادامه داد: بنیاد مستضعفان زمینی در کنار ساختمان پلاسکو به نام پارکینگ اکبر داشت که آن را به این زمین ملحق کردیم.

سعیدی کیا افزود: زمین پلاسکو 4 هزار و 400 متر و زمین پارکینگ اکبر حدود 5 هزار متر است که در مجموع حدود 9 هزار و 500 متر مربع زمین در آنجا داریم و همه واحدها در آنجا ساخته می شود و حق و حقوق همه ذینفعان پرداخت می شود.

رئیس بنیاد مستضعفان با اشاره به اینکه در تامین وام کسبه پلاسکو مسئولیتی نداریم، گفت: این موضوع در اختیار دولت و بانک هاست.سعیدی کیا افزود: قرار شد هزینه اجاره کسبه مستقر در ساختمان نور را تا شب عید با همکاری سازمان برنامه و بودجه پرداخت کنیم.

وی گفت: از زمانی که پروانه ساختمان جدید پلاسکو صادر شود در مدت دو سال ساختمان جدید پلاسکو ساخته خواهد شد.سعیدی کیا با اشاره به اینکه از طرف شهرداری احضاریه ای برای ساختمان پلاسکو دریافت نکردیم گفت: هیچ سندی را در این زمینه پیدا نکردیم .

وی افزود: در مرداد سال 95 مانور آتش نشانی در ساختمان پلاسکو انجام شد و پس از آن هم اعلام نکردند که آیا مشکلی وجود دارد یا خیر؟

رئیس بنیاد مستضعفان درباره قراردادهای آتی این بنیاد با کسبه پلاسکو گفت: با توجه به اینکه ساختمان جدیدی که ساخته می شود با ساختمان قدیمی پلاسکو متفاوت است با توجه به ارزش واحدهای پیشین کسبه در زمان تخریب این ساختمان و افزودن ارزش آن تا زمان آماده شدن واحدهای جدید، متناسب با آن برای صاحبان سرقفلی باید محلی را تامین کنیم و قرارداد قبلی با آنان تکرار می شود.

وی افزود: جانمایی ها باید توسط شورای ساختمان پلاسکو انجام شود زیرا آنها شناخت بیشتری نسبت به کسبه ها دارند.سعیدی کیا درباره مالیات بنیاد مستضعفان هم گفت: در 11 سال گذشته بر اساس قانون مالیات، بیش از 4 هزار میلیارد تومان مالیات پرداختیم.

وی تاکید کرد: مالیات را حق الناس و تکلیف خود می دانیم بنابراین همه شرکت ها و واحدهای اقتصادی وابسته به بنیاد مستضعفان مالیات پرداخت می کنند.

منبع: تسنیم

نظر شما