شناسهٔ خبر: 23667756 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: پانا | لینک خبر

سوت پایان جشنواره موسیقی فجر با معرفی برگزیده های جایزه باربد

تهران(پانا) - مراسم اختتامیه سی و سومین دوره جشنواره موسیقی فجر با معرفی برگزیده های جایزه باربد شامگاه سی ام دی ماه در تالار وحدت برگزار شد.

صاحب‌خبر -

در ابتدای مراسم کلامی چند از قرآن مجید قرائت و سرود ملی جمهوری اسلامی ایران پخش شد و پس از آن تیزری از اتفاقات سی و سومین دوره جشنواره موسیقی فجر به نمایش گذاشته شد. اجرای مراسم را عباس سجادی عهده دار بود.

 اجرای ارکستر ملی به رهبری فریدون شهبازیان و خوانندگی سالار عقیلی آغازگر مراسم بود. قطعات «جام مدهوشی» با شعر بیژن ترقی و از ساخته های استاد علی تجویدی و تنظیم فریدون شهبازیان و قطعه «ایران» با شعر زنده یاد افشین یداللهی و آهنگسازی بابک زرین اجرا شد.

 سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدمجتبی حسینی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت‌الاسلام مازنی، محمدعلی ابطحی، علی‌اکبر صفی‌پور، علیرضا قربانی، مظفر شفیعی، هوشنگ کامکار، محمد سریر، فاضل جمشیدی، محمدحسین ایمانی خوشخو، میلاد کیایی، کارن کیهانی، مهدی یراحی، رضا شایسته، احسان تارخ، داود گنجه ای، حسین علیشاپور، احسان عبدی پور، میلاد درخشانی، محسن رجب پور، محمدرضا چراغعلی، ناصر ایزدی، پوریا اخواص، وحید تاج و... از جمله چهره هایی بودند که در این مراسم حاضر بودند.

پس از اجرای ارکستر ملی حمیدرضا نوربخش مدیر جشنواره به سخنرانی پرداخت، وی گفت: گزارش مشروح جشنواره را در تصاویری که به صورت کلیپ ارائه شد دیدید و شرح تفصیلی آن نیز در کتابچه ای که آماده شده و در اختیارتان هست مطالعه کنید. از دوره جشنواره سی و یکم به بعد میزان فروش بلیت اجراهای غیر پاپ جهشی قابل توجه پیدا کرد به گونه ای که فروش موسیقی نواحی، سنتی و کلاسیک به سطح موسیقی پاپ رسید در حالی که در دوره های قبل بخش پاپ بیش از 80 درصد درآمد را به خود اختصاص می داد.

وی افزود: نکته بعد بازنگری در روند داوری هاست به گونه ای که به سمت بالندگی حرکت کند. لازم می دانم از برادر ارزشمندم علی مرادخانی یاد کنم. مخاطبان جشنواره با استقبال گرم خود از جایزه باربد نشان دادند که این روند را به خوبی رصد می کنند. نکته بعد اشاره و تاکیدی است بر این نکته که جشنواره فجر آیینه تمام نمای فعالیت های همه اهالی موسیقی در طول سال است و همه هنرمندان باید در آن سهیم باشند. چه در حوزه اجرا و چه در بخش مشاوره.

نوربخش تصریح کرد: جشنواره فجر فقط با نگاه علمی به بررسی آثار پرداخته و اقبال مخاطب شرط لازم برای انتخاب اجراها بوده هرچند که شرط کافی نبوده و نیست. نکته آخر این که شریفترین هنرمندان در حوزه موسیقی فعالیت دارند و در برابر مشکلاتی که از فرط تکرار بیان دوباره شان لزومی ندارد و از جمله آن ها لغو کنسرت ها، آزادی فعالیت زنان در حوره موسیقی در سراسر کشور، مسئله کپی رایت، رونق بخشیدن به صنعت نشر و از همه مهمتر روشن شدن تکلیف سیاستگذاری های حوزه موسیقی در تمام کشور. به نظر می رسد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید در این زمینه گام هایی بلندتر در راستای همکاری با دیگر نهادها بردارد.

پس از صحبت های حمیدرضا نوربخش هنرمند ایتالیایی لوکا چیارلا روی صحنه آمد و  به اجرای سولو ارکستر پرداخت. این هنرمند شب گذشته نیز در سالن رودکی اجرا داشت و میزبان مخاطبان خود بود.

پس از این اجرا سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت الاسلام مازنی، ذوالقدر و قاضی زاده‌هاشمی از اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس، مجتبی حسینی معاون امور هنری و فرزاد طالبی مدیرکل دفتر موسیقی به روی سن حاضر شدند و تقدیر از ابراهیم قادری، پیشکسوت موسیقی کردستان صورت گرفت. پس از حضور این هنرمند روی سن فرج علیپور هنرمند پیشکسوت موسیقی لرستان مورد تقدیر قرار گرفته و روی سن حاضر شد.

پس از این دو تقدیر سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به سخنرانی پرداخت. وی اظهار کرد: موسیقی ایرانی نوایی از ایرانیت ماست. در فراز و فرود تاریخ، ایران با موسیقی و نواهای موسیقایی به حیات خود ادامه داده است. کمتر موسیقی دان ایرانی داریم یا هیچ نداریم که از مام وطن و برای ایران ننواخته باشد. بزرگان ایرانی از فردوسی و خیام و حافظ و سعدی که مفاخر ایرانند با نوا و آهنگ موسیقی ایران جاودانه شده اند و ما صدها و هزاران بیت از این بزرگان را با نوای موسیقی ایرانی شنیده ایم و در جان فرو برده ایم. موسیقی ایرانی همچنین نوایی و نمادی از مقاومت است. موسیقی ایرانی، ساز موسیقی ایرانی با کوک جان مردم این سرزمین همراه بوده است. با ناخوشی آن ها نواخته است. در روزهای سختی همگام مردم بوده است و در ایام انقلاب اسلامی شعر و شعار و موسیقی و مردم با هم درآمیختند و ده ها قطعه از دل مردم برآمد و بر جان مردم نشست.

وی افزود: در ایام دفاع مقدس در هشت ساله ی عسرت و سختی و درد و رنج این موسیقی ایرانی بود که در این دوره پر حوادث و پر فراز و فرود حوادث را با خود مقطع بندی می کرد. فتح خرمشهر با موسیقی جاودانه «خجسته باد این پیروزی» به یاد می آید و ده ها حادثه دیگر با صدها قطعه دیگر. همان طور که جغرافیای مان محل بروز و ظهور چهار فصل است و زیباست، موسیقی هر منطقه نیز حال و هوای خود را دارد. موسیقی ایرانی که در شرق جهان زیسته، نمایه ای از عرفان و معنویت شرقی است و عرفان و معنویت شرقی با موسیقی ایرانی پیوندی عمیق دارد. اگر موسیقی ایرانی را این گونه می شناسیم ایرانیت، نماد مقاومت و قومیت و ملیت باید قدر موسیقی ایرانی را در دیپلماسی فرهنگی بدانیم. موسیقی ایرانی می تواند نشان دهنده هویت ما و فرهنگ مان باشد.

سید عباس صالحی تصریح کرد: جشنواره موسیقی فجر فرصتی است برای حضور نسل های متوالی موسیقی از تجربه پیشکسوتان تا خلاقیت جوانان. فرصتی برای گونه های متنوع موسیقی ایرانی و جهانی.این فرصت را باید تقویت کرد. جشنواره را باید فرصتی برای انسجام، همدلی و همراهی اصحاب موسیقی قرار داد. در آغاز راه جشنواره موسیقی سی و چهارم از تمامی اهالی این موسیقی پر طنین می خواهیم که از قوت ها بگویند تا بر آن بیفزاییم و از ضعف ها بگویند تا برطرف شان کنیم و سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر را پرفروغ تر کنیم.

پس از صحبت های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بخش اهدای جوایز آغاز شد. سجادی اعلام کرد جوایز در سه بخش اهدا خواهد شد و سپس کلیپی کوتاه از هیئت داوران و نامزدهای جایزه باربد پخش شد. وارطان ساهاکیان، هوشنگ کامکار، محمد سریرو ایرج راد برای معرفی برگزیده ها بر روی سن حاضر شدند.

در بخش اول نامزدهای آهنگسازی موسیقی کلاسیک معرفی شدند که شامل کارن کیهانی، علیرضا مشایخی و سهیل شیرنگی می شد و ایرج راد اعلام کرد لوح تقدیر این بخش به پریسا پیرزاده تعلق می گیرد. این هنرمند لوح تقدیر خود را دریافت کرد و پس از آن علیرضا مشایخی و کارن کیهانی به صورت مشترکا جایزه باربد این بخش را دریافت کردند. علیرضا مشایخی در سالن حضور نداشت و کارن کیهانی جایزه باربد این بخش را دریافت کرد.

بخش بعدی آهنگسازی موسیقی بی کلام ایرانی بود. نامزدهای این بخش علی قمصری، رابعه زند و میلاد درخشانی بودند که لوح تقدیر به احسان ذبیحی فر و جایزه باربد در این بخش به میلاد درخشانی تعلق گرفت.

در بخش آهنگسازی موسیقی باکلام ایرانی، سامان صمیمی، کاوه صالحی و پیمان سلطانی نامزدهای این بخش بودند و جایزه باربد به کاوه صالحی تعلق گرفت.

جایزه باربد بخش خوانندگی موسیقی باکلام ایرانی نیز از میان علیرضا قربانی، پوریا اخواص و وحید تاج به علیرضا قربانی برای آلبوم فروغ اهدا شد.

علیرضا قربانی پس از دریافت جایزه خود بیان کرد: سپاسگزارم از هئیت داوران. واقعیت این است که در هنر و ارزیابی هنر جایزه و رتبه بندی در اولویت چندم قرار خواهد گرفت و نه در اولویت اول. همه دوستانی که جایزه می گیرند، با حفظ احترام بدانند که اتفاق چندان مهمی نیست و آن ها که جایزه نمی گیرند اندوهگین نباشند.

پس از آن بخش موسیقی تلفیقی به داوری محمدرضا چراغعلی، همایون نصیری، میثم مروستی، هومن نامداری و سیاوش روشن بود که در بخش آهنگسازی موسیقی تلفیقی بی کلام جایزه باربد به گلنوش صالحی برای آلبوم «10 تیر» تعلق گرفت و در بخش آهنگسازی بخش موسیقی تلفیقی باکلام نیز لوح تقدیر به فرزاد میلانی برای آلبوم «نوستالژی نامه» تعلق گرفت و هیئت داوران ضمن تقدیر از دولتمند خالف برای حضور در آلبوم «آزما» کسی را شایسته دریافت جایزه باربد نداست.

فرزاد میلانی پس از دریافت جایزه خود، گفت: متاسفانه موسیقی در مملکت ما در پنج، شش قرن اخیر به بهانه مذهب مورد بی احترامی قرار گرفته. در صورتی که وقتی به کتاب های فیلسوفی چون ابن سینا مراجعه می کنیم می بینیم که او چیز دیگری می گوید. برایم جالب است که بربط به مصر می رود و قاریان قرآن موظف اند آموزش ببینند ولی در این جا نشان دادن ساز در تلویزیون قدغن است. من فقط تعجب می کنم و وقتی آن چه را گفتم دانستم مدت ها گریستم. اگر برادران روحانی مان با پژوهشگران موسیقی صحبت بکنند شاید بتوان یک بار برای همیشه مشکلات خوانندگان زن و مرد را حل کرد طوری که به کسی هم برنخورد.

 

بخش بعدی آهنگسازی موسیقی تلفیقی باکلام بود که این جایزه هم به میلاد درخشانی برای آلبوم «حرف بزن» اهدا شد و این هنرمند از جشنواره امسال دو جایزه را برای دو آلبومی که امسال منتشر کرده است دریافت کرد.

موسیقی دستگاهی بخش بعدی بود که با  داوری محمدعلی کیانی نژاد، داریوش پیرنیاکان، مظفر شفیعی، بهداد بابایی و نوید افقه صورت گرفت جایزه باربد بهترین آهنگسازی دستگاهی بی کلام به قاسم رحیم زاده برای آلبوم «آواز رود» تعلق گرفت و در بخش موسیقی دستگاهی باکلام، جایزه باربد برای بهترین آهنگسازی به مجید مولانیا برای آلبوم «در عشق زنده باید» و محمد عشقی برای آلبوم «سرو بالا» تعلق گرفت.

مولانیا در صحبت های کوتاهی گفت: این دومین جایزه ای است که به خاطر «در عشق زنده باید» می گیرم و دلیلش اعتقادمان به کیفیت کار است. فکر می کنم جامعه هنری مان لازم است که از این به بعد به این فکر کنند که ما باید سطح سلیقه مردم را بالا ببریم و نباید با سطح سلیقه مردم کار تولید کنیم. باید ایمان داشته باشیم به کارمان، پایش بمانیم و کیفیت گرا باشیم.

در بخش خوانندگی موسیقی دستگاهی باکلام، هیئت داوران هیچ آلبومی را حائز دریافت جایزه باربد ندانست و دو لوح تقدیر را مشترکا به سالار عقیلی و وحید تاج اهدا کرد.

عقیلی در صحبت های کوتاهی گفت: همان طور که علیرضا قربانی گفت این لوح ها و جوایز ملاک نیست و ملاک میزان تاثیرگذاری است. امیدوارم هنرمندان با هم خوب باشند، رویشان را از هم برنگردانند و فقط در مجالس ختم یکدیگر را نبینیم. دوستی از من پرسید می دانی فرقت با کسی که در سیرک روی بند راه می رود چیست؟ تو که روی صحنه می خوانی همه دعا می کنند بیفتی اما آن که روی بند راه می رود همه دعا می کنند که نیفتد.

در بخش جایزه بخش بهترین ناشر موسیقی دو لوح تقدیر به موسسه ایران گام به مدیریت صدرالدین حسین خانی و موسسه پردیس موسیقی معاصر به مدیریت اردوان جعفریان تعلق گرفت و جایزه باربد در این بخش به موسسه پرده هنر موسیقی به مدیریت امیرعباس ستایشگر اهدا شد.

جایزه باربد بخش آهنگسازی موسیقی پاپ به کاوه یغمایی برای آلبوم «ناگهان رفته» تعلق گرفت که خود در سالن نبود و مدیر برنامه اش برای دریافت جایزه روی صحنه رفت.

جایزه باربد بخش خوانندگی موسیقی پاپ به مهدی یراحی برای آلبوم آینه قدی تعلق گرفت. یراحی پس از دریافت جایزه خود گفت: دیروز هوای اهواز زادگاه من به شدت خراب بود و من نگران همشهری هایم بودم و دوست داشتم از این تریبون محترم یادی از آن ها کنم. در عرصه موسیقی پاپ ستاره کم نداریم زنده یادان واروژان و بابک بیات و عمرش دراز باد ناصر چشم آذر. ما آثار بسیار ارزشمندی در این حوزه داریم که شما خود نامشان را می دانید.

در بخش های پایانی مراسم لوح تقدیر بخش موسیقی نواحی به شهباز شاهین پور و جایزه باربد بخش موسیقی نواحی به فوزیه مجد از پیشگامان پژوهش در حوزه موسیقی نواحی تعلق گرفت.

اعلام برگزیده های رسانه بخش پایانی جشنواره بود. مهدی شاهرضایی به پاس تهیه برنامه ی مترونوم،  امیرحسین ثقفی به پاس تهیه برنامه رادیویی چراغ، بهزاد حقیق تهیه کننده برنامه خیابان جام جم، یدالله گودرزی از سایت موسیقایی نوا، علیرضا سعیدی سرویس موسیقی خبرگزاری مهر جوایز این بخش را دریافت کردند.

در این مراسم اجراهایی را نیز از گروه های موسیقی شاهد بودیم از موسیقی نواحی گروه سازینه با حضور خالو قنبر راستگو پیشکسوت موسیقی نواحی و احسان عبدی پور نوازنده جوان سرنا از لرستان به سرپرستی پیمان بزرگ نیا روی صحنه آمدند. گروه مهتاب به خوانندگی مجتبی عسگری، به اجرای قطعه «می تراود مهتاب» با شعری از نیما یوشیج و همچنین قطعه ای از مولانا پرداختند و مهدی یراحی، خواننده پاپ اجرای پایانی این مراسم را برعهده داشت.

 

برچسب‌ها:

نظر شما