شناسهٔ خبر: 23667071 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

برگزاری مراسم گرامیداشت شهدای نفتکش سانچی در بندرعباس‌ + فیلم

نمایندگی هرمزگان

مراسم گرامیداشت شهدای نفتکش سانچی بعداز ظهر ‌روز شنبه در مسجد جامع بندرعباس برگزار شد.

صاحب‌خبر -

‌به گزارش ایسنا،‌ آیت‌الله غلامعلی نعیم‌آبادی ‌نماینده ولی‌فقیه در استان هرمزگان در مراسم گرامیداشت یاد و خاطره شهدای سانچی، با اشاره به اینکه دریا و دریانوردی شاهرگ حیاتی اقتصاد کشورمان است، خاطرنشان کرد: جایگاه تلاشگران در دریا بسیار رفیع است و جان باختن در عرصه دریانوردی نشان دهنده جایگاه بلندمرتبه شهیدان این عرصه است.

امام‌جمعه بندرعباس با بیان اینکه اینچنین حادثه‌ای غیرقابل تصور و به طور حتم دردناک بود، اضافه کرد: مردم ما قدرشناس هستند و این حضور گسترده نشان داد که همواره مردم خود را مدیون شهدا می‌دانند.

وی با اشاره به اینکه فتنه دشمنان ادامه دارد، عنوان کرد: تا انقلاب اسلامی ایران خط صحیح خود را تعقیب می‌کند، استکبار دست از سر نظام جمهوری اسلامی ایران بر نمی‌دارد.

آیت‌الله نعیم‌آبادی اضافه کرد: ایرانی که رهبر آگاه دارد، سپاه، ارتش و بسیج آماده دارد، همواره پیروز است.

وی با بیان اینکه زمانی که حق مردم داده نشود و مردم مجبور به خریداری حق خود شوند آن زمان حکومت‌ها از بین می‌روند، افزود: رشوه را نباید کوچک شمارد، بلکه باید آن را جدی گرفت و با رشوه گیرنده و دهنده مقابله شود.

نماینده ولی‌فقیه در استان هرمزگان با اشاره به اینکه رشوه نقطه چرکینی است که باید از ریشه قطع شود، افزود: اگر رشوه از بین رود دیگر دشمنان هیچ غلطی نمی‌توانند بکنند و زورشان به این ملت آگاه نمی‌رسد.

وی ادامه داد: مبارزه با رشوه از مبارزه با قاچاق مهم تر است زیرا قاچاق به اقتصاد کشور ضربه می‌زند، اما رشوه به اصل نظام ضربه خواهد زد.

آیت‌الله نعیم‌آبادی با تأکید بر اینکه اگر می‌خواهیم شهدا از ما راضی باشند باید این رشوه را از بین برد، تصریح کرد: قاچاق با تدبیر و سیاست گذاری قابل حل شدن است اما وقتی انقلاب آسیب ببیند، دیگر کاری نمی‌توان کرد.

در ادامه رئیس کمیته بنادر، دریانوردی و صنایع دریایی مجلس شورای اسلامی افزود: انقلاب اسلامی حوادث زیادی را پشت سر گذاشته است، حوادثی که یا دشمنان تدارک دیده اند یا به صورت طبیعی رخ داده است.

حسین هاشمی تختی با بیان اینکه برگ برنده کشورمان وفاق و همدلی حول محور ولایت فقیه است، اضافه کرد: باید قدرشناس مردم و انقلاب اسلامی مان باشیم.

این نماینده مجلس اظهار کرد: دریادلان سانچی جان خود را تقدیم انقلاب کردند و باید دولت به وضعیت خانواده‌های آنان رسیدگی کند.

هاشمی تختی با تقدیر از پیگیری مسئولان در این حادثه، تصریح کرد: انتظار ما بیشتر است و باید دو موضوع روشن شود که آیا نمی‌شد این اتفاق نمی‌افتاد و مسیر حرکت نفتکش را تغییر داد و چه شد که این حادثه رخ داد.

وی اضافه کرد: موضوع دوم این است که آیا نمی‌شد جان فرزندان مان حفظ می‌شد و اگر کوتاهی بوده از جانب چه کسی بوده و آیا چینی‌ها تمامی امکانات را برای نجات آن‌ها فراهم کرده اند یا خیر.

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه باید تمامی اطلاعات کسب شده از جعبه سیاه اعلام شود، افزود: مجلس بر روی این دو موضوع ورود کرده و امیدوارم دولت تلاش خود را برای حقیقت یابی و گشودن جعبه سیاه و رمزگشایی آن به کار ببندد.

هاشمی تختی ادامه داد: باید به مسائل و مشکلات مردم از جانب دولت و مجلس رسیدگی شود و درد مردم را التیام بخشیم اما مردم ایران اسلامی می‌دانند راه حل مشکلات پاره کردن پرچم کشورمان نیست زیرا مردم پای انقلاب اسلامی و ولایت فقیه ایستاده‌اند.

وی در پایان گفت: ما هیچ وقت نباید فریب لبخند دشمنان را بخوریم و به آن‌ها اعتماد کنیم.

در ادامه عضو هیات عامل و معاون برنامه ریزی و توسعه منابع سازمان بنادر و دریانوردی گفت: اتفاقات زیادی در دریا رخ داده است اما مشابه سانچی کمتر کسی به یاد دارد و شاید از نادرترین اتفاقات جهانی در عرصه دریانوردی جهان بود.

منصور آرامی افزود: ضایعه سخت و دردناکی در تاریخ دریانوردی جهان پشت سر گذاشتیم.

وی با بیان اینکه امروز اقتصاد دریا محور ‌موضوع مهم و حیاتی است، خاطرنشان کرد: توجه به اقتصاد دریا در این شرایط مهم است زیرا 90 درصد حمل و نقل جهانی در عرصه دریا قرار دارد و نقش مهمی در اقتصاد جهانی دارد.

آرامی اضافه کرد: در کشور ایران اسلامی 4 درصد تولید ناخالص ملی از دریا تامین می‌شود و با کمک سایر نهادها به ویژه مجلس این عدد باید بالاتر ‌رود و عزم دولت در این است که از دریا و پهنه وسیع آن بهره بیشتری ببریم.

وی عنوان کرد: کار اقتصاد دریا به تجهیزات، فناوری، محموله‌ها و اقدامات در پی آن مرتبط است اما محور کار نیروی انسانی است، اضافه کرد: باید به نیروی انسانی توجه ویژه شود که اگر چنین شود، به طور حتم به توسعه کشور و عمران و آبادانی اقتصاد در حوزه دریا می‌انجامد.

عضو هیات عامل و معاون برنامه ریزی و توسعه منابع سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه شهدای دریانورد سانچی‌ محور بهره برداری از دریا بودند، گفت: این شهدا پشتیبان اقتصاد کشور بودند و در راه خدمت به وطن به شهادت رسیدند.

آرامی با تأکید بر اینکه کار بر روی دریا سختی خاص خود را دارد، افزود: کار دریا تخصصی و حرفه‌ای است و از دست دادن تک تک این افراد به این راحتی جبران پذیر نیست.

وی خاطرنشان کرد: تمامی افراد حاضر در نفتکش سانچی متخصص و دوره دیده بودند و زحمات زیادی برای ارتقای آن‌ها کشیده شده بود.

عضو هیات عامل و معاون برنامه ریزی و توسعه منابع سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه از همان روز حادثه تمامی دستگاه‌های متولی امر دریا تلاش کرد، افزود: سازمان بنادر و دریانوردی کشورمان از همان روز اولیه در محل حادثه حاضر و تمامی موارد را پیگیری کرد.

آرامی ادامه داد: تمامی موضوعات دنبال شد اما با توجه به حجم میعانات گازی و انفجارهای پی در پی نتوانستیم کسی را زنده بیابیم.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه نفتکش سانچی تمامی استانداردهای لازم را برخوردار بود، اضافه کرد: تمامی حاضرین در نفتکش آموزش‌های لازم را دیده بودند و امیدوارم با پیگیری‌های حقوقی هم علت حادثه و ابعادش را بیابیم و هم از اتفاقات مشابه بعدی جلوگیری کنیم.

آرامی در پایان گفت: امیدواریم دیگر شاهد چنین اتفاقاتی در این ابعاد نباشیم.

به گزارش ایسنا، در این مراسم استاندار هرمزگان، فرماندهان سپاه امام سجاد(ع) استان هرمزگان، مدیران دستگاه‌های اجرایی، شرکت‌های کشتیرانی و دریانوردی استان و اقشار مختلف جامعه حضور داشتند.

انتهای پیام

نظر شما