شناسهٔ خبر: 23667065 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

مسابقات قرآن در ادارات؛ تبلیغاتی برگزار نشود

گروه فعالیت‌های قرآنی: کارشناس فرهنگی_پژوهشی اداره بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: ادارات بدانند که مسابقات نباید تنها جنبه تبلیغاتی و انجام یک وظیفه ابلاغ شده از دستگاه‌های بالا باشد بلکه هدف باید ترویج فرهنگ قرآنی و بهبود کیفی فعالیت‌های قرآن باشد.

صاحب‌خبر -

معصومه خدابنده لو، کارشناس فرهنگی_پژوهشی اداره بنیاد شهید و امور ایثارگران شهرستان همدان، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از همدان، اظهار کرد: یکی از برنامه‌های ثابت و دائم این مجموعه برگزاری مسابقات قرآن است.
وی افزود: «مسابقات قرآن در خانه» ویژه خانواده محترم ایثارگران استان هر 4 ماه یکبار به صورت غیر حضوری از ترجمه، مفاهیم و تفسیر آیات قرآن کریم از کتاب معرفی شده برگزار می‌شود.
خدابنده لو با بیان اینکه هفت سالی است این مسابقات در این مجموعه برگزار می‌شود اضافه کرد: مخاطبان «مسابقات قرآن در خانه» نوجوانان 13- 14 ساله، دانش آموزان مقاطع مختلف تحصیلی و بزرگسالان 70 تا 80 ساله هستند.
وی با بیان اینکه این مسابقات با استقبال بالایی روبرو است افزود: در هر دوره به طور میانگین 300 شرکت کننده در این مسابقات حضور دارند.
کارشناس فرهنگی بنیاد شهید همدان ادامه داد: یکی دیگر از برنامه‌های مستمر و همیشگی این مجموعه برگزاری مسابقه غیر حضوری «نامه‌های آسمانی» برگرفته از خطبه، حکمت و نامه‌های امام علی(ع) در ماه مبارک رمضان است که در دو مرحله شهرستانی و استانی برگزار می‌شود.
وی گفت: برگزاری مسابقات سالانه حفظ، قرائت، تفسیر و مفاهیم قرآن کریم بنیاد شهید در مراحل، شهرستانی، استانی و کشوری از فعالیت‌های دیگر این حوزه است که به زودی ثبت نام مرحله شهرستانی آن در ایام الله دهه فجر آغاز و در اسفند ماه آغاز می شود و شاهد برگزاری این دور از مسابقات خواهیم بود.
خدابنده لو با اشاره به اینکه مرحله استانی مسابقات قرآن اردیبهشت ماه و مرحله کشوری در تابستان سال آینده در مشهد برگزار خواهد شد ابراز کرد: فعالیت‌های قرآنی بیناد شهید، سبقه طولانی دارد و در این زمینه با تمام توان به خوبی عمل کرده است به گونه ای که در 6 سال گذشته این مجموعه در مسابقات کشوری تسنیم و تلاوت ناظر مسابقات بوده است.

درخشش بنیاد شهید همدان در مسابقات کشوری قرآن کریم
این داور مسابقات عنوان کرد: سال گذشته این مجموعه در مسابقات کشوری قرآن کریم بسیار خوش درخشید به گونه‌ای که در رشته حفظ و قرائت قرآن حائز رتبه 4 تیمی کشور شد و خانم خدیجه فروغی رتبه دوم حفظ 20 جزء در مسابقات کشوری و خانم رقیه صالحی، حافظ کل و همسر جانباز 50 درصد از همدان در مسابقات استانی اوقاف موفق به کسب رتبه اول شد.
وی بیان کرد: این مجموعه در بخش فعالیت‌های قرآنی دانش آموزان شاهد و ایثارگر نیز ورود یافته است به گونه ای که با برگزاری مسابقات حفظ قرآن در مدارس آنها را به حضور در مسابقات شهرستانی، استانی و کشوری و توانمند سازی سوق می‌دهد، گفتنی است 3 تن از فعالان قرآنی بنیاد شهید استان موفق به کسب درجه 3 حفظ قرآن از دارالقرآن کشور شده‌اند.
این داور مسابقات قرآن گفت: این مجموعه در مناطق مختلف استان جلسات عمومی قرآن نیز برگزار می‌کند و در دهه فجر سال جاری با همکاری دارالقرآن تبلیغات اسلامی سرکشی و تقدیر از فعالان قرآنی این مجموعه را خواهد داشت.
خدابنده لو اشاره‌ای به مسابقات قرآن داشت و اظهار کرد: خوشبختانه در عصر حاضر تنوع و گسترش فعالیت‌ها و مسابقات قرآن در ادارات و دستگاه‌های اجرایی به دلیل وجود ابزار‌های آموزشی متنوع و به روز از نظر کمی خوب است اما از نظر کیفی ضعیف است.
کارشناس پژوهشی بنیاد شهید همدان افزود: استان همدان زمانی در مسابقات قرآن سرآمد کشور بود اما متأسفانه چند سالی است که از نظر کیفی افت کرده است تعداد حفاظ و قاری این استان آمار بالایی است اما آیا این تعداد فعال قرآنی سواد و دانش قرآنی نیز دارند؟!
وی ادامه داد: استان همدان ظرفیت بسیار خوبی در حوزه قرآن دارد و از اساتید و مدرسان مجرب و متخصص نیز برخوردار است حال در این میان می‌توان با برگزار کرسی‌های تلاوت با دعوت از فعالان قرآنی استان‌های دیگر به تبادل اطلاعات، توانمند سازی و بهبود کیفی حوزه قرآن استان کمک کرد.
خدابنده لو یادآور شد: یکی از مشکلات مخاطبان و قرآن آموزان عصر حاضر این است که ره صد ساله را یک شب می‌خواهند طی کنند این در حالی است که مدرسان مجرب و فعالان قرآنی عصر حاضر اگر در جایگاه والایی قرار دارند نتیجه سال‌ها تلاش و کوشش و تحمل سختی‌های بسیار بوده است.
این داور مسابقات قرآن ابراز کرد: اگر واقعا بتوان انگیزه‌های لازم را در وجود فرزندان خود بدون اجبار، والدین، معلمان و مدیران، دوستان، مسابقات و ... در آنها ایجاد کرد و چندین جلسه جهت آشتی و آشنایی آنها با قرآن گذاشت بی شک آنها ارزش کار خود را درک خواهند کرد و یکی از مراحل مهمی که انسان را درجه عالی می‌رساند تزکیه نفس است.
وی با بیان اینکه مخاطبان قرآنی باید ابتدا آموزش‌های لازم در زمینه قرآن را فراگیرند افزود: متأسفانه برخی قرآن آموزان حاضر در مسابقات، در یک روخوانی ساده قرآن دچار مشکل هستند لذا باید اینان ابتدا قواعد ابتدایی روخوانی و روان خوانی قران را فرا گیرند سپس آن زمان که خود را از نظر روحی و سواد قرآنی در حد لازم دیدند در مسابقات شرکت کنند.
خدابنده لو با اشاره اینکه آموزش قرآن آسان است عنوان کرد: کتب درسی دانش آموزان نیز باید تعویض شود آنها ابتدا باید قرائت قرآن را یاد بگیرند، پس از آن سازمان‌ها و نهاد‌ها نیز تلاش خود را در جهت برگزاری هرچه بهتر مسابقات به کار گیرند، ادارات بدانند که مسابقات نباید تنها جنبه تبلیغاتی و انجام یک وظیفه ابلاغ شده از دستگاه‌های بالا باشد بلکه باید برای این کتاب مقدس ارزش قائل شد و هدف آنها ترویج فرهنگ قرآنی و بهبود کیفی فعالیت‌های قرآن باشد.

نظر شما