شناسهٔ خبر: 23667030 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

در نخستین جلسه داوری انتخاب چهارمین پایتخت کتاب مطرح شد؛

رقابت ۱۵۰ شهر برای کسب عنوان چهارمین پایتخت کتاب ایران

به گفته مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، امسال ۱۵۰ شهر از ۳۰ استان کشور پرونده‌های خود را به دبیرخانه پایتخت کتاب ارسال کرده‌اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ستاد اطلاع‌رسانی رویدادهای ترویج کتابخوانی، نخستین جلسه داوری چهارمین دوره انتخاب پایتخت کتاب ایران در دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی برگزار شد.

در این جلسه علی‌اصغر سیدآبادی مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی وزارت ارشاد با اشاره به افزایش آمار شهرهای شرکت‌کننده در چهارمین دوره انتخاب پایتخت کتاب ایران گفت: سال گذشته ۱۰۱ شهر در این رقابت شرکت کرده بودند، اما امسال ۱۵۰ شهر از ۳۰ استان کشور پرونده‌های خود را به دبیرخانه پایتخت کتاب ارسال کرده‌اند و می‌توان گفت که تمامی استان‌های کشور درگیر پایتخت کتاب هستند.

وی درباره شرایط حداقلی برنامه‌های هر شهر گفت: مشارکت همه اجزای صنعت نشر، مشارکت همه نهادها و فعالان حوزه کتاب و کتابخوانی، مشارکت، سازمان‌های غیردولتی و دولتی مرتبط با کتابخوانی، حضور فعال مفاخر، مشاهیر و هنرمندان شاخص و محبوب، در نظر گرفتن طیف گسترده مخاطبان و خلاقانه، پایدار و اثربخش بودن برنامه‌ها، شرایط حداقلی شرکت هر شهر در رقابت انتخاب پایتخت کتاب ایران است. بنابراین، در بررسی و سرند اولیه پرونده‌ها، شهرهایی که این شرایط حداقلی را رعایت نکرده بودند، کنار گذاشته شدند.

بر اساس این گزارش، داوران حاضر در این جلسه، ابتدا برنامه‌های ارسالی شهرها را مورد بررسی اولیه قرار دادند و سپس مستندات ارائه‌شده در پرونده‌ها را بررسی کردند و پرونده‌هایی را که شاخص‌های تصریح‌شده در شیوه‌نامه داوری را رعایت نکرده بودند، از دور رقابت کنار گذاشتند.

نخستین جلسه داوری چهارمین دوره انتخاب پایتخت کتاب ایران با حضور نیکنام حسین‌پور، مشاور معاونت امور فرهنگی وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی‌اصغر سیدآبادی، مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی، محمود آموزگار، رییس اتحادیه ناشران و کتابفروشان، ابوالفضل‌هاشمی، مدیرکل کانون‌های فرهنگی مساجد، رضا برزگر، معاون دفتر فرهنگی توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری، حجت‌الله غلامعلی، معاون اجتماعی فرهنگی مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های وزارت کشور، ابراهیم حیدری معاون دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی، عبدالمهدی مستکین مدیر گروه فرهنگ کمیسیون ملی یونسکو و بهروز فتحی، مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ ریزی راهبردی برگزار شد.

آیین پایانی چهارمین دوره انتخاب پایتخت کتاب ایران، هفتم اسفند ماه در تهران برگزار می‌شود.

نظر شما