شناسهٔ خبر: 23666889 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: الف | لینک خبر

شاعری در گفتگو با الف: دستور واردات برنج مبنای کارشناسی ندارد/ سوال از حجتی در مجلس

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه نامه حجتی به شریعتمداری برای ثبت سفارش واردات برنج تحت تاثیر فضا سازیهای مافیا و دلالان واردات برنج است، گفت: این تصمیم مبنای کارشناسی ندارد و ما از وزیر در این زمینه سوال خواهیم کرد که باید پاسخگو باشد.

صاحب‌خبر -

محمدعلی شاعری نماینده نکاء و بهشهر در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار الف با اشاره به نامه محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی به محمد شریعتمداری وزیر صنعت مبنی بر آزاد شدن ثبت سفارش برای واردات برنج از اول بهمن ماه تا آخر تیر سال آینده گفت: ما در مجلس نسبت به اینگونه تصمیمات اعتراض می کنیم و سه شنبه این هفته وقتی وزیر در جلسه کمیسیون کشاورزی حاضر شد، از وی توضیح خواهیم خواست.

وی با بیان اینکه مصرف سالانه برنج در کشور سه میلیون تن است، تصریح کرد: از ابتدای سال تا کنون بیش از یک میلیون تن برنج وارد و بیش از 2 میلیون و 300 هزار تن برنج در داخل کشور تولید شد. در واقع در سال جاری سه میلیون و 300 هزار تن برنج در کشور تولید و وارد شد و این رقم یعنی 300 هزار تن بیشتر از نیاز مصرف یک سال کشور.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس با تاکید بر اینکه در حال حاضر برنج به اندازه کافی در کشور و بازار وجود دارد و تا پایان برداشت برنج در سال آینده، نیازی به واردات نیست، افزود: واردات برنج به بهم خوردن شرایط بازار می انجامد که به نفع تولید داخل نیست و موجب یاس و نا امیدی کشاورزان می شود.

شاعری تاکید کرد: در حالی که هم برنج تولید داخل و هم برنج وارداتی به اندازه کافی وجود دارد، هر گونه واردات به معنای ضربه زدن به تولید، اشتغال و رواج بیکاری در کشور است.

وی با بیان اینکه وزیر جهاد کشاورزی باید در تصمیم خود تجدید نظر کند، تصریح کرد: وزیر بجای واردات بیش از حد برنج، باید با توجه به وارداتی که در ماههای گذشته انجام شده و میزان تولیدات داخل، مدیریت صحیحی بر نحوه توزیع در بازار داشته باشد و بر آن نظارت کند.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس افزود: مسئولین می توانند بدون واردات و با همین شرایط موجود برنج در کشور، بازار را طوری مدیریت کنند که هم مصرف کننده به سهولت به برنج دسترسی داشته باشد و هم به تولید کننده آسیبی وارد نشود.

شاعری با اشاره به نقش دلالان و مافیای برای واردات تاکید کرد: وزارت جهاد کشاورزی تحت تاثیر فضا سازی دلالان راحت ترین و ساده ترین تصمیم که همان واردات است را انتخاب می کنند در حالی که این تصمیم اصلا به نفع تولید داخل نیست.

وی با اشاره به وضعیت بغرنج کشاورزان و ماندن محصولات در کارخانه ها گفت: بخشی زیادی از برنج کشاورزان در شالی کوبیها باقی مانده و خریدار وجود ندارد اما متاسفانه وزارت جهاد کشاورزی بجای رفع دغدغه کشاورزان به فکر دلالان و مافیا است.

نماینده نکاء و بهشهر در مجلس شورای اسلامی گفت:جای تعجب دارد که وقتی بیش از نیاز کشور برنج داریم وزیر جهاد کشاورزی دستور واردات و ثبت سفارش می دهد.

یکشنبه 24 دی ماه محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی در نامه ای به محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد که ثبت سفارش برنج از اول بهمن تا پایان تیر سال اینده آزاد است.

نظر شما