شناسهٔ خبر: 23666576 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دفاع پرس | لینک خبر

اختلاف دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان بر سر بودجه دولت آمریکا را به تعطیلی کشاند

در پی شکست مجلس سنای آمریکا در توافق بر سر بودجه اضطراری موقت برای تأمین منابع مالی دولت دونالد ترامپ، دولت آمریکا رسما تعطیل شد.

صاحب‌خبر -

اختلاف دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان بر سر بودجه دولت آمریکا را به تعطیلی کشاندبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع پرس، در آمریکا تعطیلی دولت زمانی اتفاق می‌افتد که رئیس‌جمهور و کنگره این کشور نتوانند قانون مربوط به تخصیص اعتبارات نهادهای دولتی را در موعد مقرر به امضا برسانند. هنگام تعطیلی، بخشی از کارکنان نهادهای رده بالای دولتی بر سر کار باقی می‌مانند، اما از اکثر کارمندانی که مشاغلشان اهمیت حیاتی ندارد خواسته می‌شود به خانه بروند. به عنوان مثال، کارکنان پارک‌های ملی، موزه‌ها و اماکن تفریحی سر کار حاضر نمی‌شوند.

چهار سال پیش که دولت آمریکا تعطیل شد به 850 هزار کارمند دولتی مرخصی اجباری داده شد. به کارمندانی که به آنها مرخصی اجباری داده می‌شود، حقوق پرداخت می‌شود، اما مشکل آنجا است که آنها اغلب نمی‌دانند پولشان را کی دریافت می‌کنند. تصمیم‌گیری درباره این موضوع که حقوق مدت زمان مرخصی اجباری چه زمانی پرداخت شود به نهاد استخدام‌کننده کارمند بستگی دارد.

روز جمعه دموکرات‌ها در حالی که یک سال بیشتر از عمر دولت ترامپ نمی‌گذرد دولت وی را به تعطیلی کشاندند. مجلس نمایندگان آمریکا پنجشنبه شب لایحه‌ای را با 230 رأی موافق و 197 رأی مخالف به تصویب رساند که خواستار ادامه تأمین هزینه‌های دولت تا چهار هفته آینده شده بود و این لایحه را به سنای آمریکا فرستاد اما اعضای دموکرات مجلس سنا در یک رأی‌گیری در ساعات پایانی جمعه شب (بامداد شنبه به وقت تهران) به طرحی که خواستار تأمین بودجه دولت برای چهار هفته بود رأی مخالف دادند و بدین گونه دولت آمریکا رسما تعطیل شد.

آسوشیتدپرس نیز در این زمینه گزارش داده «با گذشتن از نیمه شب جمعه (به وقت واشنگتن)، دولت فدرال آمریکا تعطیل شد و همه خدمات حیاتی به جز خدمات حیاتی دولت، متوقف می‌شود؛ موضوعی که یک سال پس از مراسم تحلیف رئیس‌جمهور دونالد ترامپ، نشانه آشکاری از اختلال عملکرد در واشنگتن است.»از سال 1976، این نوزدهمین بار است که دولت آمریکا به دلیل اختلافات بر سر بودجه با تعطیلی مواجه می‌شود. آخرین بار، دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهور سابق آمریکا در سال 2013 برای مدت 16 روز تعطیل شده بود. بررسی‌ها نشان می‌دهد این تعطیلی باعث زیان 24 میلیارد دلاری به فعالیت‌های اقتصادی آمریکا شده است.

واکنش ترامپ

ترامپ در واکنش به تعطیلی دولتش در توئیتر خود به نمایندگان دموکرات حمله کرد و گفت آنها می‌خواهند «موفقیت‌های بزرگ» جمهوری‌خواهان در کاهش مالیات و اقدامات دولت او برای شکوفایی اقتصاد را تضعیف کنند.

کاخ سفید نیز پس از تعطیلی دولت فدرال بیانیه‌ای صادر کرد و در آن به سناتورهای دموکرات به ویژه «چاک شومر» رهبر اقلیت دموکرات‌های سنا تاخت. در بیانیه کاخ سفید آمده است: «دموکرات‌های سنا تعطیلی(دولت) را مدیون شومر هستند. آنها سیاست را بر امنیت ملی، خانواده‌های نظامیان، کودکان آسیب‌پذیر و توانایی دولت ما برای خدمت به همه آمریکایی‌ها ترجیح دادند. در حالی که دموکرات‌ها شهروندان قانونی‌مان را بر سر خواسته‌های بی‌ملاحظه‌شان به گروگان گرفته‌اند، ما درباره وضعیت مهاجران غیرقانونی مذاکره نخواهیم کرد. این رفتار بازندگان اخلالگر است و نه رفتار قانونگذاران.

وقتی دموکرات‌ها شروع به توجه به نیروهای مسلح و نیروهای امدادی‌مان بکنند، ما در مذاکرات درباره اصلاح مهاجرت را باز خواهیم کرد.» مایکل پنس معاون رئیس‌جمهور آمریکا نیز در مسیر سفر خود به مصر، رژیم صهیونیستی و اردن، درباره اثرات «تعطیلی دولت فدرال» این کشور بر نظامیان آمریکایی مستقر در کویت ابراز نگرانی کرد و با انتقاد از مواضع دموکرات‌های سنا، از تاثیر تعطیلی دولت بر اقدامات نظامیان آمریکایی مستقر در کشورهای جهان حرف زد. مایک پنس گفت: «برای تک تک آمریکایی‌ها ناامیدکننده است که دموکرات‌ها در زمانی که نیروهایمان در شرایط دشواری حضور دارند، دولت را تعطیل می‌کنند.»

منبع: کیهان

نظر شما