شناسهٔ خبر: 23666349 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد آنلاین | لینک خبر

آغاز گفت‌و‌گوهای بانکی با اروپا

مجید تخت روانچی، معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور و مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای در گفت‌وگویی راجع به تصمیم آمریکا درخصوص توافق هسته‌ای و نگاه اروپا به برجام گفت که همچنان به سرمایه‌گذاری شرکت‌های بزرگ اروپایی از جمله شرکت‌های بین‌المللی نفتی در ایران امیدوار و معتقد است که در توافق خرید هواپیما از شرکت ایرباس، تغییری رخ نداده است.

صاحب‌خبر -

سفیر اسبق ایران در سوئیس و لیختن‌اشتاین درخصوص محدودیت‌های ایران در مبادلات بانکی بین‌المللی و مذاکرات پیرامون این قضیه با طرف‌های اروپایی توضیح داد: «اینکه در بحث بانک‌ها هنوز برخی مشکلات حل نشده، صحیح است، اما این سخن به آن معنا نیست که الان با دنیا ارتباط بانکی نداریم؛ پیش از برجام، پول‌های حاصل از فروش نفت‌‌مان در کشورهای واردکننده نفت می‌ماند و ما برای دسترسی به آن پول‌ها با مشکلاتی مواجه بودیم اما بعد از برجام این مانع رفع شد و ما به همه منابع حاصل از فروش نفت خود در بانک‌های دنیا دسترسی داریم.» به گزارش دنیای اقتصاد، او ادامه داد: «در حقیقت در بحث فروش نفت و ارتباطات بانکی مرتبط با این موضوع، مشکلات موجود در گذشته را رفع کرده‌ایم. وقتی درباره مشکلات بانکی صحبت می‌شود، اشاره‌شان به نحوه ارتباط با بانک‌های بزرگ خارجی است که عمدتا در اروپا قرار دارند. این بانک‌ها به دلیل نگرانی از فشار یا جریمه‌هایی که ممکن است آمریکا علیه آنها اعمال ‌کند، خودشان تصمیم می‌گیرند که فعلا وارد کار با ایران نشوند. به جز این بانک‌ها، در حال حاضر بانک‌های کوچک و متوسط کشورهای مختلف با ایران همکاری می‌کنند و بانک‌های مختلف داخلی نیز در حال گشایش ال.‌سی هستند و به سیستم سوئیفت متصل شده‌اند.»

به گفته تخت‌روانچی، ایران گفت‌و‌گوهایی را درباره چگونگی رفع این مشکلات (مشکلات همکاری بانک‌های بزرگ با ایران) آغاز کرده‌ است؛ البته خود اروپایی‌ها نیز به دنبال رفع این مشکلات هستند. معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور ادامه داد: «دولت‌های اروپایی می‌دانند اینکه بانک‌های بزرگ دنیا حاضر به کار با ایران نیستند مشکل بزرگی است که می‌تواند در روابط تجاری‌شان با ما تاثیر بگذارد؛ تاکنون در این گفت‌وگوها به پیشرفت‌های خوبی دست یافته‌ایم و هر زمان که مباحث به مرحله‌ای مشخص رسید، جزئیات آن را اعلام می‌کنیم. در سفر اخیر آقای ظریف(وزیر امور خارجه) به بروکسل در این زمینه صحبت‌هایی با اروپایی‌ها مطرح شد. بحث‌ها تا زمان دستیابی به راه‌حل خوب برای این مشکل ادامه پیدا خواهد کرد.» او همچنین درباره تصمیم اخیر ترامپ و تعیین ضرب‌الاجل از سوی او برای اروپایی‌ها، به تمایل کشورهای اروپایی برای همکاری و تعامل با ایران اشاره کرد و گفت: «کشورهای اروپایی می‌دانند چه فرصت‌هایی در همکاری با ایران برایشان وجود دارد. برجام برای اروپا فقط یک پروژه اقتصادی نیست. هر چند آنها می‌خواهند از تعامل اقتصادی با ایران بهره‌مند شوند. همانطور که ما باید از مزایای این ارتباط بهره‌‌مند شویم. الان مساله برجام برای اروپایی‌ها به مراتب بالاتر از بحث‌های اقتصادی است و شاید بتوان گفت که مباحث امنیتی که برجام برای اروپا به همراه دارد به مراتب مهم‌تر از تعاملات اقتصادی بین اروپا و ایران است. به گفته خود اروپایی‌ها علت حمایت محکم آنها از برجام این است که آنها برجام را پروژه‌ای چندوجهی می‌بینند که توانسته است هم یکسری از مشکلات اقتصادی و هم یکسری از مشکلات امنیتی آنها را برطرف کند.»

او ادامه داد: «مطمئن باشید که طی چند ماه آینده پروژه‌های بیشتری شبیه به پروژه‌هایی که تاکنون با اروپا و دیگر کشورها ایجاد شده، خواهیم داشت و صحبت اخیر ترامپ باعث نمی‌شود اروپایی‌ها بخواهند در طول چهار ماه آینده چرخش ۱۸۰ درجه‌ای داشته باشند و وارد فضای دیگری شوند؛ آنها از دستاوردهای برجام برای منطقه خاورمیانه، اروپا و جامعه بین‌الملل اطلاع دارند.»

مذاکره‌کننده پیشین هسته‌ای در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه حجم مبادلات اقتصادی اروپا با آمریکا با رقمی نزدیک به ۶۰۰ میلیارد دلار به مراتب بسیار بیشتر از حجم مبادلات اقتصادی ۲۰ میلیارد دلاری اروپا و ایران است، آیا این اتفاق در نهایت می‌تواند منجر به تغییر موضع اروپایی‌ها شود، توضیح داد: «اگر بخواهیم روند رویکرد اروپایی‌ها نسبت به برجام طی دو سال قبل را بررسی کنیم، از آنها انتظار نمی‌رود که موضع خود را تغییر دهند؛ چراکه به صراحت در سطوح مختلف و کشورهای گوناگون بیان کرده‌اند که برجام قابل مذاکره نیست و باید تداوم یابد. آنها حتی پس از بیانیه ترامپ نیز بر این موضوع و موضع تاکید کردند.»

گفت‌وگوهای منطقه‌ای

 او درعین حال به اختلاف‌نظر ایران و اروپا در برخی حوزه‌ها اشاره کرد و ادامه داد: «این اختلاف‌نظرها عجیب و غریب نیست؛ ما با اروپایی‌ها در برخی موضوعات نظیر حقوق بشر و مسائل منطقه‌ای اختلاف‌نظر داریم و آنها را نیز کتمان نمی‌کنیم و از گفتن آنها هم خجالت نمی‌کشیم.» تخت‌روانچی تاکید کرد: «البته در مسائل منطقه‌ای در حال گفت‌وگو با آنها در مورد مسائل مربوط به یمن، سوریه و مبارزه با تروریسم هستیم و امیدواریم به‌طور مثال در قضیه یمن اتفاق خوبی بیفتد و گفت‌وگوها منجر به خروج مردم یمن از گرفتاری و بمباران روزانه شود. در بمباران‌های مردم یمن از سوی سعودی‌ها، آمریکایی‌ها و برخی کشورهای اروپایی امکانات و تجهیزات مربوطه را به سعودی‌ها داده‌اند؛ در این زمینه ما در حال گفت‌وگو با اروپایی‌ها هستیم تا بتوانیم این معادله را عوض کنیم و به آنها بگوییم که شما باید کمک کنید که رنج مردم یمن کمتر شود. پس اختلاف‌نظر داریم اما در عین حال نیز با آنها گفت‌وگو می‌کنیم.»

در نهایت تخت‌روانچی در پاسخ به این پرسش که اگر اروپا از برجام حمایت نکند، چه می‌شود، توضیح داد: «اگر اروپا نیز به برجام عمل نکند، آخر دنیا نمی‌شود؛ زیرا ما برنامه‌ریزی‌های خود را انجام داده‌ و حتی پیش از حضور ترامپ در کاخ سفید انتخاب‌های مختلف را بررسی کردیم و آنها را روبه‌روی خود قرار دادیم؛ آمریکایی‌ها نیز از این موضوع مطلع هستند. ما خود را آماده کرده‌ایم؛ از خروج از برجام استقبال نمی‌کنیم اما آنقدر هم بیخیال نیستیم که یک دفعه ترامپ مطلبی را اعلام کند و ما دست و پای خود را گم کنیم.»

نظر شما