شناسهٔ خبر: 23666341 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

‌کشت و صنعت نیشکر دعبل خزاعی ‌با‌کیفیت‌ترین شکر را تولید می‌کند

R41468/P1361/S6,57/CT2

مدیرعامل کشت و صنعت نیشکر دعبل خزاعی گفت: ‌کشت و صنعت نیشکر دعبل خزاعی ‌با‌کیفیت‌ترین شکر را تولید می‌کند.

صاحب‌خبر -

محمد امین روزبخش زاده در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اهواز با اشاره به اینکه گیاه نیشکر به لحاظ زیست محیطی یک صنعت سبز به شمار می‌آید اظهارداشت: گیاه نیشکر در خوزستان سبب ایجاد اشتغال، ساخت صنایع مختلف، تولید اکسیژن و همچنین افزایش میزان آب تالاب شادگان از طریق انتقال پساب های نیشکر به آن شده و در شرایط کنونی حذف این صنعت ثبات استان را برهم می‌زند.

وی افزود: وجود شاخص سبز برگ‌ها را از عوامل جلوگیری گردوغبار دانست و افزود: با توجه به پدیده گردوغبار در خوزستان، اگر کشت و صنعت‌های نیشکر وجود نداشتند میزان وقوع گردوغبار در خوزستان افزایش می‌یافت.

مدیرعامل کشت و صنعت نیشکر دعبل خزاعی ادامه داد: تالاب شادگان در 5 سال گذشته به دلیل آورد کم رودخانه تامین کننده آن از زه آب نیشکر تغذیه شده و اکنون ساکنان آن از این وضعیت رضایت کامل دارند.

روزبخش به ظرفیت‌های شرکت کشت و صنعت دعبل خزاعی اشاره کرد و بیان داشت: شرکت کشت و صنعت دعبل خزاعی دارای 12 هزار هکتار اراضی قابل کشت بوده و پتانسیل تولید 1 میلیون تن نیشکر در سال است که 10 درصد از این میزان به شکر خام تبدیل می شود.

وی با بیان اینکه این شرکت ظرفیت تصفیه 175 هزار تن شکر در سال را دارد گفت: پیش بینی می کنیم در سال جاری بتوانیم 83 هزار تن شکر خام تولید کنیم.

مدیرعامل کشت و صنعت نیشکر دعبل خزاعی افزود: تا به امروز به ظرفیت نهایی تصفیه شکر در کارخانه دسترسی پیدا نکردیم و تحقیق این امر نیازمند اصلاح و تأمین زیرساخت های مورد نیاز خود است؛ در حال حاضر میزان برداشت از مزارع نیشکر حدود 87 تن در هکتار است.

99 درصد نیروهای کشت وصنعت دعبل خزاعی نیروهای بومی هستند

روزبخش با بیان اینکه کشت و صنعت نیشکر دعبل خزاعی در طول سال برای حدود 3 هزار نفر به صورت غیر مستقیم و 2 هزار و 200 نفر به صورت مستقیم اشتغالزایی می کند گفت: بیش از 99 درصد نیروهای بکارگیری شده در این شرکت بومی خوزستان بوده و از این میزان نیز 66 درصد آن ها ساکنان روستاهای اطراف شرکت هستند.

وی به کاهش جمعیت روستاها در کشور اشاره کرد و افزود: جمعیت مردم منطقه سویسه در سال های 90 تا 95 از 18 هزار نفر به بیش از 21 هزار نفر رسیده و برخلاف آمار کل کشور میزان جمعیت در روستاهای اطراف از روند مثبتی برخوردار است.

مدرعامل کشت و صنعت نیشکر دعبل خزاعی ادامه داد: 2 عامل اصلی سبب افزایش جمعیت روستاهای این منطقه شده، یکی وجود رودخانه کارون با وجود عدم ثبات و دیگری وجود 5 شرکت کشت و صنعت نیشکر در این بخش است.

روزبخش با بیان اینکه افزایش جمعیت روستایی سبب افزایش امنیت در کشور می شود گفت: وجود زمین های قابل کشت و اشتغال از عوامل بازگشت مردم به روستاها و ایجاد امنیت در این مناطق می شود.

وی با اشاره به بیشتر بودن تولید نیشکر درواحد سطح در قیاس با سایر کشت ها افزود: کشت گیاه نیشکر نسبت به کشت سایر محصولات زراعی می توان 2/5 برابر اشتغال بیشتری ایجاد کند.

ساخت مدرسه 3 کلاسه در روستای مبارکی 3

مدرعامل کشت و صنعت نیشکر دعبل خزاعی به احداث یک باب مدرسه در روستای مبارکی 3 اشاره کرد و اظهارداشت: مدرسه 3 کلاسه دعبل خزاعی با مساحت 750 متر مربع و 169 متر زیر بنا یکی از خدمات اجتماعی شرکت کشت و صنعت نیشکر دعبل خزاعی به مناطق و روستاهای اطراف خود است.

روزبخش با بیان اینکه کلاس های این مدرسه 34 متر مربع هستند و هرکدام ظرفیت 30 نفر را دارند، افزود: این مدرسه تماما توسط کشت و صنعت نیشکر دعبل خزاعی تجهیز شده اظهارداشت: جانمایی و نصب دو مخزن آب، دستگاه آب شیرین کن، میز، نیمکت و امکانات ورزشی انجام شده و این مدرسه در هفته های آینده افتتاح خواهد شد.

وی با بیان اینکه روستای مبارکی 3 دارای 28 دانش آموز بوده و اکنون در کلاس های کانکسی درس می خوانند تآکید کرد: تاکنون برای احداث و تجهیز این مدرسه 320 میلیون تومان هزینه شده است.

حداکثر 30 درصد برداشت نیشکر به صورت سبز خواهد بود

مدیرعامل کشت و صنعت نیشکر دعبل خزاعی با اشاره به اینکه میانگین جهانی برای برداشت نیشکر، 65 درصد به صورت سوخته و 35 درصد سبز است گفت: همه تلاش و امکانات خود را به کار خواهیم گرفت تا  بیش از 30 درصد اراضی کشت و صنعت نیشکر دعبل خزاعی را به صورت سبز برداشت کنیم.

وی افزود: یکی از مزیت های برداشت سبز تولید علوفه برای دام است و اکنون در این شرکت توانسته ایم 3هزار تن علوفه برای استفاده دام های 10 استان کشور تولید کنیم.

روزبخش تصریح کرد: در کشت و صنعت دعبل خزاعی 30 کیلومتر کانال بتنی برای هدایت آب و 40 کیلومتر لوله های هیدروفلوم جهت کاهش هدر رفت آب وجود دارد و به جرات می توان گفت کمترین میزان هدر رفت آب را داریم.

مدیرعامل کشت و صنعت نیشکر دعبل خزاعی به وجود دستگاه تصفیه فضلاب اشاره کرد و بیان داشت: درحال حاضر با وجود نصب سیستم تصفیه فاضلاب صنعتی و بهداشتی، آلدوگی آب خروجی از این کشت و صنعت به شدت کاهش پیدا کرده تا جایی که کشاورزان می توانن از آن برای آبیاری زمین ها و باغ های خود استفاده کنند.

وی ادامه داد: همچنین عدم استفاده از سموم شیمیایی برای حذف آفات و استفاده کمی از سموم برای کاهش علف های هرز سبب زنده ماندن ماهی ها در کانال پساب های نیشکر کشت و صنعت دعبل خزاعی شده که در نوع خود بی نظیر است.

یکی از تأمین کنندگان شکر برای شرکت Nestle هستیم

مدیرعامل کشت و صنعت نیشکر دعبل خزاعی با بیان اینکه با کیفیت ترین شکر را تولید می‌کنیم گفت: به دلیل عدم استفاده از سموم جهت مقابله با آفات توانستیم با کیفیت ترین شکر را ارائه داده و شرکت بزرگ Nestle  را متقاعد به خریداری شکر از این شرکت کنیم.

روزبخش ادامه داد: این درحال است که شرکت های اماراتی نیز شکر خود را به شرکت Nestle عرضه کردن بودند اما به دلیل کیفیت پایین و استفاده زیاد از سموم، این شرکت از شکر آنها استفاده نکرد.

وی با بیان اینکه می توان 100 شرکت و صنایع جانبی برای نیشکر در نظر گرفت اظهارداشت: میزان اشتغالزایی نیشکر در مقابل ذرت به هیچ وجه قابل قیاس نیست.

انتهای پیام/ش

نظر شما