شناسهٔ خبر: 23666084 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

بازار اجناس تقلبی به «رسانه‌»ها رسید +عکس

منبع: فارس

شاید گمان برخی‌ها این باشد که جعل برند یا فروش کالای تقلبی صرفا مختص بازار لوازم صوتی‌وتصویری، لوازم‌خانگی و پوشاک است اما این روزها بازار فیک‌ها به رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها هم رسیده.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، رشد شبکه‌های اجتماعی و استقبال مردم از پیام‌ رسان‌ها باعث شده تا برخی نقش این نرم‌افزارها را از خبرگزاری‌ها، سایت‌ها و روزنامه‌ها و در یک کلام رسانه‌ها بیشتر بدانند؛ ادعای که به نظر نمی‌رسد خیلی علمی باشد.

 محمدصادق افراسیابی، مدیرعامل انجمن سواد رسانه‌ای ایران هم در این باره می‌گوید: «تنها ۸ درصد از محتوای تلگرام تولید می‌شود و ۹۲ درصد آن کپی و ارسال مطالب دیگران است.»

اما این واقعیت بر چه کسی پوشیده است که سهم عمده تولیدات شبکه‌های اجتماعی مرهون اخبار خبرگزاری‌های است. شاید همین اعتبار و اثرگذاری رسانه‌ها در سراسر جهان باعث شده تا برخی فرصت‌طلبان هوس کنند تا از قدرت رسانه‌ها سوءاستفاده کنند و منافع خودشان را با جعل نام‌های بزرگ پیش ببرند.

* از نیویورک‌تایمز تا ان‌بی‌سی

در عرصه بین‌الملل چند سالی است که جعل عناوین و آدرس اینترنتی رسانه‌های معتبر رواج داشته اما نکته مهم آن جا است که به سرعت با این رسانه‌های جعلی برخورد می‌شود و صفحه آن‌ها مسدود می‌شود. در ادامه تنها نمونه‌هایی از این رسانه‌های فیک که پس از مدت کوتاهی مسدود شدند قابل مشاهده‌اند:

* فیک‌ها در ایران

در ایران نیز برخی سودجویان با جعل عنوان، لوگو، نمایه و کپی قالب سایت خبرگزاری فارس سعی دارند تا از اعتبار اخبار این خبرگزاری بکاهند.

هرچند که مراجعه به صفحه اصلی این سایت‌های جعلی، باطن آن‌ها را به راحتی افشا می‌کند اما گاهی اسکرین‌شات‌هایی که از آن‌ها منتشر می‌شود و در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود، باعث گمراهی مخاطبان می‌شود. 

همچنین این اخبار کذب و بعضا توهین آمیز در حالی به خبرگزاری فارس منتسب می‌شود که آدرس اینترنتی خبرگزاری فارس: «www.farsnews.com» است نه آدرس دیگری!

* دستیار رئیس‌جمهور هم در امان نیست

در شبکه‌های اجتماعی نیز از این دست صفحات فیک بسیار پیدا می‌شود اما یکی از پر سر و صداترین صفحات جعلی به شهیندخت مولاوردی، دستیار ویژه رییس‌جمهور در امور حقوق شهروندی منتسب است.

جاعلان، حسابی به نام «ملّاوردی» در توئیتر به راه انداختند و از قول دستیار ویژه رئیس‌جمهور مطالبی را منتشر می‌کنند؛ موضوعی که باعث شده تا بارها کاربران و حتی خبرنگاران هم به اشتباه بیافتند و بر اساس مطالب این صفحه فیک درباره مولاوردی، اظهارنظر و قضاوت کنند.

* هدف از جعل رسانه‌های معتبر چیست؟

 در خصوص اهداف جعل عنوان رسانه‌های معتبر دلایل زیادی وجود دارد؛ در این میان برخی‌ها سعی دارند با جعل عنوان رسانه‌های بزرگ، مطالب خودشان را برای دیده شدن منتشر کنند.

دسته دوم، سودجویانی هستند که صرفا قصدشان تخریب، خدشه دار کردن و زیر سوال بردن اعتبار رسانه‌های معتبر است. عده دیگری هم هستند که هدفشان از جعل رسانه‌های مشهور، تمسخر اخبار آن‌ها است.

در این میان برخی هکرها هم هستند که با سوءاستفاده از عنوان رسانه‌های نامی، بدافزار را وارد کامپیوتر و یا گوشی کاربران می‌کنند.

* کالاهای فیک

البته بازار فیک‌ها به خبرگزاری‌ها و روزنامه‌ها و حتی شبکه‌های اجتماعی محدود نمی‌شود چرا که در بازار کالا، سابقه این گونه جعل برندها قدمت طولانی تری دارد به طوری که شاید هر کسی در ذهنش نمونه‌هایی از سوءاستفاده از برندها را به یاد داشته باشد؛ از لباس و ادکلن گرفته تا لوازم خانگی و ضبط و نوشابه و شامپو.

در پایان تماشای نمونه هایی از سوءاستفاده سودجویان از برندهای مشهور دنیا خالی از لطف نیست:

نظر شما