شناسهٔ خبر: 23665879 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

روزگار سخت فیلم کوتاه در اصفهان

R41346/P1361/S6,51/CT2

مدیر پاتوق فیلم کوتاه اصفهان گفت: تنها بعد فعال سینمای اصفهان "فیلم کوتاه" بوده که نیازمند حمایت بیشتری از سوی دستگاه‌های فرهنگی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، صنعت سینما از حدود دهه 1920 در دنیا آغاز شد، در طول صد سال گذشته تکنیک‌ها و ابعاد مختلفی برآمده از خلافیت بشر در این هنر پدید آمده است.

تاریخ تولید "فیلم کوتاه" دارای ویژگی‌هایی همچون خلاقیت و تجربه‌گرایی است، امروزه به عنوان یک قالب شناخته شده در سینمای جهان تولیدات ارزشمندی را ارائه داده است، در ایران نیز از سال 1347 این صنعت با خلاقیتی که بصیر نصیبی با نام سینمای آزاد انجام داد، کارگردانان و هنرمندان سینمایی مطرح و بزرگ را به این قالب سینمایی علاقه‌مند کرد و همین علاقه‌مندی سبب تولید آثار بسیار ارزشمند کوتاه در سینمای ایران شد.

اما فیلم کوتاه از همان ابتدای شروع تا زمان معاصر، به جز جشنواره‌های تخصصی هیچ‌گاه موفق نشد جایگاه واقعی خود را در میان مخاطب عام فراهم کند، البته تلاش‌هایی از سوی انجمن‌ها و پاتوق‌های فیلم کوتاه و اهالی سینما صورت گرفت، اما باز هم جایگاه حقیقی فیلم کوتاه در میان مردم یافت نشد.

در همین راستا و با هدف حمایت از فیلم‌سازان فیلم کوتاه و فعالان صنعت هفتم هنر و با هدف جلب نظر مخاطبان سینما به فیلم کوتاه، پاتوق فیلم کوتاه اصفهان از سال گذشته اقدام به اکران، رونمایی و نقد و بررسی این قالب مهم سینمای ایران کرد که در همین راستا با بهنام تاجمیر، سرپرست پاتوق فیلم کوتاه اصفهان درباره مشکلات و چالش‌های اکران فیلم کوتاه، حمایت‌ها و پشتیبانی‌های مسئولان فرهنگی از این قالب سینمایی به گفت‌وگو نشستیم.

در ادامه متن گفت‌وگوی خبرگزاری تسنیم را با بهنام تاجمیر، فیلم‌ساز و سرپرست پاتوق فیلم کوتاه اصفهان می‌خوانید.

تسنیم: فعالیت‌های پاتوق فیلم کوتاه اصفهان به چه صورت است؟

بهنام تاجمیر: پاتوق فیلم کوتاه اصفهان در 2 بخش اکران و نقد و بررسی فیلم‌های روز ایران و جهان فعالیت می‌کند که این فیلم‌ها در جشنواره‌‌های مختلف داخلی و خارجی برگزیده شدند و باوجود اینکه این فیلم‌های کوتاه روز تا دوسال در تور جشنواره‌ای خود قرار  دارند و دراختیار همگان قرار نمی‌گیرند ، از طرف انجمن سینمای جوانان ایران و جشنواره فیلم کوتاه تهران این فیلم‌ها در اختیار پاتوق قرار می‌گیرد و ما نیز با توجه به شرایطی که در اصفهان داریم، این فیلم‌ها را با حضور منتقدان و علاقه‌مندان به این قالب سینمایی اکران و بررسی می‌کنیم.

هم‌چنین در پاتوق فیلم کوتاه اصفهان ظرفیتی فراهم شده است که تازه‌ترین تولیدات فیلم کوتاه از سوی کارگردانان و فیلم‌سازان اصفهان در این پاتوق رونمایی شود و تقریبا هر دو هفته یک‌بار از تازه ساخت‌ فیلمسازان اصفهانی رونمایی می‌شود که این بخش از فعالیت پاتوق مورد استقبال زیادی از سوی مخاطبان سینمایی و اهالی هنر اصفهان قرار می‌گیرد و پاتوق فیلم کوتاه در این بخش هر بار پر مخاطب‌تر و پرشورتر برگزار می‌گردد.

تسنیم: درباره فیلم‌سازان فیلم کوتاه اصفهان صحبت بفرمایید، اینکه چقدر این هنرمندان در اصفهان فعالیت شاخص داشته‌اند.

بهنام تاجمیر: در طول سال‌های گذشته تولیدات فیلم کوتاه اصفهان با وجود کم‌ و کاستی‌های حمایتی موجود رشد چشم‌گیری داشته و فیلم‌سازان فیلم کوتاه اصفهانی موفق شدند آثار خود را در جشنواره‌های داخلی و خارجی ارائه و افتخار آفرینی کنند.

همان‌طور که اشاره شد هدف اصلی ما در پاتوق فیلم کوتاه، حمایت از فیلم‌سازان فیلم کوتاه و ایجاد فضایی برای رونمایی و نمایش فیلم‌ها در فضای عمومی است.

تسنیم: در برگزاری پاتوق فیلم کوتاه در اصفهان با چه مشکلات و چالش‌هایی روبرو هستید؟

بهنام تاجمیر: یکی از مهم‌ترین مشکلات پاتوق فیلم کوتاه اصفهان در اختیار نداشتن سالن استاندارد و عدم تخصیص بودجه به این فعالیت فرهنگی است.

ما برای اکران فیلم‌های خود از ظرفیت نگارستان امام خمینی(ره) اصفهان استفاده می‌کنیم، این در حالی است که نگارستان وظیفه‌ای برای در اختیار قرار دادن سالن برای نمایش فیلم ندارد و از انجایی که انجمن سینمای جوانان اصفهان باسابقه‌ی سه دهه فعالیت سینمایی مستمر در این شهر سالنی در اختیار ندارد! ، مسئولین نگارستان از پاتوق حمایت و در برگزاری و نمایش فیلم‎ها ما را یاری کردند، البته کیفیت نمایش این سالن با استانداردهای سینمای کوتاه ما که خوشبختانه از لحاظ کیفیت تصویر و صدا هم قد و قواره‌ی سینمای بلند کشورمان است فاصله دارد و این مسئله معمولا فیلمسازها و فیلمبرداران ما را آزرده خاطر می‌کند.

تسنیم: آیا برای جلب حمایت مسئولان فرهنگی برای پاتوق فیلم کوتاه به اداره فرهنگ و ارشاد مراجعه کرده‌اید؟

بهنام تاجمیر: بله با مسئولان ارشاد اصفهان هم صحبت‌هایی در زمینه اختصاص سالن مناسب برای برگزاری پاتوق و نمایش فیلم‌های کوتاه انجام شده و مسئولان نویدهایی را در این زمینه به پاتوق داده‌اند که کمال تشکر را داریم و منتظر عملی شدن آن‌ها هستیم. خودِ من در خاطرم هست که در سال‌های آخر دهه‌ی هشتاد هر چهارشنبه مخاطب کانون فیلم انجمن سینمای جوان در سالن‌ اصلی مجتمع فرهنگی هنری استاد فرشچیان بودم که برنامه‌ای بود تقریبا مشابه آنچه که امروز در پاتوق می‌بینیم ولی کم کم سالن فرشچیان از کانون فیلم کوتاه گرفته شد و به بخش خصوصی واگذار شد تا هم اکنون ، خاطرم هست همان روزهای بعد از این اتفاق در همان سالن «همایش ارتقای تولید بتن در فونداسیون ساختمان» برگزار شده بود و من و دوستان فیلمسازم فیلم‌هایمان را زیر فونداسیون ساختمان منزل خودمان برای همدیگر پخش می‌کردیم و نقد می‌کردیم و عکس استاد فرشچیان را هم به دیوار اتاقمان چسبانده بودیم.

تسنیم: با توجه به اینکه سینماهای اصفهان در اختیار حوزه هنری است، آیا با مسئولان حوزه برای استفاده از ظرفیت‌ سالن‌های سینمایی اصفهان وارد مذاکره شدید؟

بهنام تاجمیر: در روند برگزاری هفتگی پاتوق فیلم کوتاه از یکی از سالن‌های پردیس سینمایی چهارباغ استفاده کردیم و به حوزه هنری پیشنهاد دادیم که یک سالن‌ در اختیار پاتوق قرار بگیرد اما به دلیل اینکه حوزه هنری بحث اکران فیلم‌های سینمایی بلند را دارند، این پیشنهاد به جایی نرسید.

فیلم کوتاه تنها بعد فعال سینمای اصفهان بوده و در این زمینه تعداد بالایی تولیدات انجام می‌شود و با توجه به خروجی دانشگاه‌ها‌ی سینمایی ، مراکز آموزشی و دفاتر چندگانه‌ی انجمن سینمای جوان در استان اصفهان اما ما برای نمایش آثار این تعداد فیلمساز فعال فیلم کوتاه در اصفهان سالن مناسب و با کیفیت در اختیار نداریم، امیدوار هستیم که یک سالن سینمای استاندارد از ظرفیت‌های موجود یا سالن جدیدی ساخته و در اختیار فعالان و مخاطبان فیلم کوتاه اصفهان قرار گیرد.

تسنیم: بودجه پاتوق فیلم کوتاه اصفهان از چه منبعی تامین می‌شود و میزان این بودجه چقدر است؟

بهنام تاجمیر: بودجه پاتوق از ابتدای شروع فعالیتِ ما صفر بود! ، از اوایل بهمن ماه سال گذشته تا کنون که سرپرستی پاتوق به من داده شد، تا کنون هیچ بودجه‌ای به این پاتوق اختصاص نیافته است ، قبل از بهمن سال گذشته ، دفتر تخصصی سینمای شهرداری اصفهان با پاتوق همکاری و بودجه‌ی قابل قبولی برای هر برنامه اختصاص می‌داد که متأسفانه رفته‌رفته بطور کامل این همکاری از سوی این نهاد قطع و در جای دیگری صرف می‌شود. و در طول یک سال گذشته پاتوق فیلم کوتاه بدون یک ریال بودجه و با یک تیم بیش از بیست نفره متشکل از کارگروه‌های مختلف به فعالیت خود ادامه می‌دهد. اکنون پاتوق فیلم کوتاه اصفهان جایگاه خود را در میان اهالی فرهنگ و هنر اصفهان پیدا کرده است و استقبال خوبی از جلسات پاتوق می‌شود و فعالیت‌های آن هر روز گسترده‌تر می‌شود اما برخی از فعالیت‌ها و برنامه‌ریزی‌هایی که برای ارتقای بیشتر پاتوق مدون کرده‌ایم ، به دلیل نبود بودجه رنگ عمل به خود نمی‌گیرد.

گفت‌وگو از زینب کلانتری

انتهای پیام/ش

نظر شما