شناسهٔ خبر: 23665729 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

بانک‌ها، پاشنه‌آشیل بازسازی مناطق زلزله‌زده کرمانشاه

کندی و سختگیری بانک‌ها در پرداخت تسهیلات مصوب به زلزله‌زدگان کرمانشاه، آن‌قدر بالا گرفته که مدیرکل دفتر بازسازی و نوسازی بنیاد مسکن کشور گفت: همکاری نکردن بانک‌ها به پاشنه آشیل عملیات بازسازی مناطق تخریب ‌شده ناشی از زلزله تبدیل شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، مالکان حدود 78 هزار واحد از خانههای آسیب دیده در زلزله 3/7 ریشتری کرمانشاه، برای دریافت تسهیلات بازسازی، نیازمند عقد قرارداد در بانکها هستند.

طبق مصوبه هیات دولت پس از آن که بنیاد مسکن پرونده واحدهای آسیب دیده را به هفت بانک عامل دولتی فرستاد، این بانکها موظف به عقد قرارداد با آنها هستند ؛ اما عملکرد کند بانکها و سختگیری در پرداخت تسهیلات، سبب وقفه در عملیات بازسازی شده است. در همین حال رضا حواس بیگی، نماینده بانک مرکزی در استان کرمانشاه در واکنش به این اخبار و انتقادها گفت که اجازه مصاحبه ندارد.

مجید جودی، مدیرکل دفتر بازسازی و نوسازی بنیاد مسکن کشور نیز دراین باره تصریح کرد: طبق تصویب و ابلاغ بانک مرکزی، اعطای تسهیلات به زلزلهزدگان استان کرمانشاه باید به آسانترین شیوه یعنی ضمانت ضربدری صورت گیرد؛ به این ترتیب که هر سه نفر از وام گیرندگان ضامن یکدیگر شوند.

او افزود: برخی بانکها با یک برداشت غلط از دستورالعمل بانک مرکزی، برای پرداخت هر وام شرط سه ضامن را گذاشتهاند؛ به این صورت که مثلا در ازای سه وام باید 9 نفر به بانک مراجعه و سه نفر سه نفر ضامن یکدیگر شوند؛ اقدامی که در عمل امکان پذیر نیست ؛ زیرا پیدا کردن 9 نفری که به یکدیگر اعتماد داشته باشند سخت است.

وی همکاری نکردن بانکها را پاشنه آشیل بازسازی مناطق زلزلهزده استان کرمانشاه عنوان و تاکید کرد: 80 تا 90 درصد اعتبار لازم برای آغاز بازسازی، تسهیلات بانکی است و سهم کمکهای بلاعوض تنها 10 تا 15 درصد است، بنابراین اگر پرداخت وام سرعت نگیرد بازسازی با مشکل جدی مواجه میشود.

به گفته جودی، تاکنون 28 هزار پرونده برای عقد قرارداد به بانکهای عامل ارسال شده است اما تنها 12 هزار پرونده عقد قرارداد و 7500 فقره وام پرداخت شده است.

برچسب‌ها:

نظر شما