شناسهٔ خبر: 23665593 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

رییس پلیس راهور ناجا خبر داد

مرگ روزانه 43 نفر درحوادث ترافیکی در کشور

صاحب‌خبر -

رییس پلیس راهور ناجا از وجود 5400 نقطه حادثه‌خیز در کشور خبر داد و همچنین گفت: روزانه 43 نفر در کشور به دلیل حوادث ترافیکی جان خود را ازدست می دهند و 900 نفر نیز مجروح می‌شوند.به گزارش ایسنا، سردار مهری در اجلاس سالانه جوامع ایمن ضمن تسلیت به خانواده‌های حادثه دیدگان نفتکش سانچی اظهارکرد: سالیانه در دنیا یک میلیون و 250 هزار نفر به دلیل تصادفات می میرند و 55 میلیون نفر نیز مجروح می شوند . سال گذشته 16هزار نفر در کشور ما در تصادفات جان خود را از دست دادند و  333 هزارنفر نیز مجروح شدند.وی ادامه داد: در سال گذشته حدود 50 درصد کسانی که در حوادث جان خود را از دست داده‌اند به دلیل حوادث ترافیکی بود و 50 درصد دیگر نیز به دلیل آتش‌سوزی، سیل ، طوفان و غیره فوت شده‌اند.به گفته رییس پلیس راهور ناجا، 73 درصد جانباختگان حوادث جاده ای در خارج از شهرها و 27 درصد آنها در درون شهرها جان خود را از دست می دهند در این میان سهم عابر پیاده و موتور سواران در داخل شهرها 80 درصد است و در مجموع موتورسوارها 24 درصد و عابران پیاده 20 درصد در تصادفات سهیم هستند.سردار مهری با بیان اینکه در سال 84 ، 27 هزار و 700 نفر جان خود را به دلیل این حوادث از دست دادند، تصریح کرد: اما آمار جانباختگان حوادث ترافیکی سال گذشته به 16 هزار نفر کاهش یافت، این موضوع نتیجه هماهنگی دستگاه‌های مختلف بود. یکی از اقدامات مهم پلیس در دهه 80 اجرای طرح‌هایی مانند همیاران پلیس، فرهنگ‌یاران ترافیک و راهوران محلات بود، علاوه بر آن  فرهنگ‌سازی رسانه‌های گروهی و کمک‌های خوب صنعت بیمه برای تامین تجهیزات لازم برای موتورسواران نیز در این زمینه موثر بوده  است.رییس پلیس راهور ناجا  همچنین اعلام کرد: سال‌های گذشته بیش از  8000 نقطه حادثه خیز در کشور شناسایی شد که تا کنون 3000 نقطه رفع و اصلاح هندسی شده است، اما هنوز 5400 نقطه حادثه خیز در کشور وجود دارد.وی بااشاره به افزایش شمار خودرو در کشور، گفت:‌ در سال 1384 حدود هفت میلیون و 500 هزار خودرو در کشور داشتیم اما امروز این رقم به بیش از 20 میلیون خودرو افزایش یافته است. در آن سال‌ها حدود چهار میلیون دستگاه موتورسیکلت داشتیم که امروز به 11.5 میلیون افزایش پیدا کرده است. رئیس پلیس راهور ناجا همچنین اضافه کرد: یکی از مشکلات ما این است تا زمانیکه چالش‌ها و تهدیدات تبدیل به بحران نشود برای آن تصمیم نمی‌گیریم. در هفته به اندازه یک هواپیمای ایرباس با بیش از 300 مسافر جان مردم به دلیل حوادث ترافیکی از بین می‌رود. در 9 ماهه اول امسال 51 درصد کسانی که جان خود را در تصادفات از دست داده‌اند، 21 تا 50 سال سن داشتند، یعنی نیروی کار ما در این تصادفات از بین می‌رود.
ارائه  سهمیه  طرح  ترافیک  جانبازان، خبرنگاران  و مسوولان مانند سال‌های گذشته
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ گفت: در دی‌ماه ۳۲۷ دستگاه کامیون که فرسوده یا فاقد معاینه فنی بوده‌اند، توقیف شده‌اند. همچنین ۵۶هزار و ۳۷۴ برگ جریمه در مورد کامیون‌های فاقد معاینه فنی و دودزا صادر شده است.
به گزارش ایلنا، سردار محمدرضا مهماندار، درباره برخورد با خودروهای فرسوده و فاقد معاینه فنی گفت: بر اساس قانون بحث برخورد با خودروهای فاقد معاینه فنی و خودروهای فرسوده که اخیراً جریمه آن توسط دولت به‌تصویب رسیده، بر عهده پلیس است. با توجه به پیش‌بینی‌های انجام شده درباره بارش‌ها، سکون هوا و مشکلات محیط زیستی، یکی از اساسی‌ترین کارهایی که می‌شد در این راستا انجام داد، برخورد با خودروهای فرسوده و فاقد معاینه فنی بود. او خاطرنشان کرد: از اوایل مهرماه این طرح شروع شد و همچنان نیز ادامه دارد. این طرح در ابتدا برای همه خودرو‌ها شروع شد، اکنون نیز هر روزه اکیپ‌های مجهزی در ۲۶ نقطه تهران داریم که وظیفه‌شان برخورد با خودروهای فاقد معاینه فنی و فرسوده است. رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ درباره کامیون‌های فرسوده و فاقد معاینه فنی نیز اظهار داشت: در ادامه اجرای طرح به این نقطه رسیدیم که بخش عمده‌ای از ذرات معلق کمتر از ۲. ۵ میکرون مربوط به خودروهای گازوئیل‌سوز به‌ویژه خودروهای فرسوده است. از ابتدای دی‌ماه علاوه بر طرحی که هر روز برای همه خودرو‌ها اجرا می‌کنیم، به‌صورت ویژه طرح برخورد با کامیون‌های دودزا و فاقد معاینه فنی را در دستور کار قرار دادیم. نرخ جریمه برای کامیون‌های فاقد معاینه فنی روزانه ۵۰هزار تومان و برای کامیون‌های فرسوده نیز ۴۵هزار تومان است. واقعاً این مبلغ پیشگیرانه نیست و نمی‌تواند از ورود این‌ها به سطح شهر جلوگیری کند. وی درباره جریمه روزانه خودروهای سواری فرسوده اظهار داشت: در رابطه با خودروهای سبک نیز ممنوعیتی که دولت برای ما ابلاغ کرده،‌‌ همان جریمه روزانه ۴۵هزار تومان است و هر روزه توسط دوربین‌ها ثبت می‌شود. برای خودروهای سواری ۲۵ سالگی، سن فرسودگی محسوب می‌شود. هر خودروی سواری که معاینه فنی ندارد یا در سن فرسودگی قرار دارد، هر روز که از جلوی دوربین‌های تهران عبور می‌کند، یک جریمه معاینه فنی و فرسودگی برایش اعمال می‌شود. ممکن است کسی مطلع نباشد که خودروی او معاینه فنی ندارد یا در سن فرسودگی است. قبلاً اعلام کرده‌ام و اکنون نیز متذکر می‌شوم که خودروی سواری با سن بالای ۲۵ سال به‌هیچ وجه نباید در تهران تردد کند، در غیر این صورت روزانه ۴۵ هزار تومان جریمه می‌شود. خودرویی هم که فاقد معاینه فنی است، هر روز ۵۰هزار تومان جریمه می‌شود. صاحبان این خودرو‌ها می‌توانند با مراجعه به دفا‌تر پلیس+۱۰ پرینت خلافی خود را دریافت کنند و این جریمه‌ها را رؤیت کنند. خواهش می‌کنم چنین خودروهایی در تهران تردد نکنند تا بعد‌ها با جریمه‌های بالا مواجه نشوند زیرا هر ۲۴ ساعت یک جریمه برایشان اعمال می‌شود. رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ درباره تصویب طرح ترافیک جدید برای سال ۹۷ نیز اظهار داشت: در طرحی که به تصویب رسید نسبت به طرح اولیه‌ای که توسط شهرداری مطرح شد، خیلی چیز‌ها تغییر یافت. از ابتدا تأکید داشتیم که حتماً باید سه الزام در نظر گرفته شود. آلودگی هوا و ترافیک این محدوده افزایش پیدا نکند و همچنین فشار مضاعف به مردم وارد نشود. اکنون برای اینکه فشار مضاعفی به مردم نیاید، بحث زوج‌وفرد از این طرح خارج شده و در این رابطه هزینه‌ای از مردم دریافت نمی‌شود و مانند سال ۹۶ اجرا می‌شود. مهماندار خاطرنشان کرد: در مورد کاهش آلودگی و کاهش ترافیک نیز به توافق رسیدیم و مصوب شد کسانی که حضورشان در محدوده طرح ترافیک اولویت دارد، مانند سال‌های گذشته سهمیه ورود به محدوده را دریافت کنند. اقشاری مانند جانبازان، خبرنگاران و پزشکانی که برای رفتن به بیمارستان محل خدمت خود ضرورت دارد در این محدوده تردد کنند یا مسئولینی که وزارتخانه یا سازمانشان در این محدوده قرار گرفته است. او ادامه داد: همچنین قرار شد از سقف ۱۲۹هزار مجوز سالیانه‌ای که شهرداری بر اساس مصوبه شورای ترافیک تهران داشت، ۲۶هزار مجوز کم شود و در واقع بحث کاهش آلودگی و ترافیک نیز مد نظر قرار گرفته است. به‌طور کلی طرح به‌نحوی تقلیل یافت و به‌تصویب رسید که آن سه الزام مورد اشاره در نظر گرفته شود. نقد‌ها و مخالفت‌های پلیس با تعامل و اعمال نظرات پلیس حل شد و کاملاً آمادگی اجرای طرح وجود دارد. مردم به‌هیچ وجه نگران نباشند و تنها چیزی که نسبت به سال ۹۶ تفاوت پیدا خواهد کرد، نحوه پرداخت است.
 

برچسب‌ها:

نظر شما