شناسهٔ خبر: 23665503 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

صف‌آرایی نظامی مزدوران آمریکا و ترکیه در شمال سوریه

منابع خبری می‌گویند نیروهای تحت حمایت آمریکا با آغاز عملیات عفرین از ده محور به سوی این شهر حرکت کرده اند تا در برابر تهاجم نیروهای ترکیه از این شهر حراست کنند. روز جمعه 29 دی‌ماه ترکیه رسما اعلام کرد عملیات نظامی علیه نیروهای کرد در شمال سوریه را آغاز کرده است. «نورالدین جانیکلی» وزیر دفاع ترکیه با بیان این‌که آنکارا هیچ گزینه‌ای جز نابودی همه عناصر تروریستی در شمال سوریه ندارد، افزود هدف اصلی عملیات عفرین، نابودی نیروهای کرد موسوم به «یگان‎های مدافع خلق» مستقر در شهر عفرین است.

صاحب‌خبر -

همزمان با اعلام آغاز عملیات نظامی ترکیه در منطقه عفرین، منابع محلی کرد گزارش دادند که ارتش ترکیه روستای اطراف شهر عفرین را گلولهباران کرده است. براساس گزارشهای رسانهای، توپخانههای ترکیه همچنان به هدف قرار دادن مواضع یگانهای کرد مدافع خلق در روستاها و مناطق زور مغار، راجو، جندیرس و بلبله ادامه میدهند. گفته میشود این حملات توپخانهای تاکنون تلفاتی برجا نگذاشته است. ارتش ترکیه روز جمعه نیز 40 خمپاره به سمت منطقه عفرین سوریه شلیک کرد. همزمان سازمان دیدهبان حقوق بشر سوریه اعلام کرد هزاران نفر از گروههای مسلح موسوم به «ارتش آزاد» که تحت حمایت ترکیه هستند، از مناطق دیگر این کشور با اتوبوس به مناطق پیرامونی شرق و غرب شهر عفرین منتقل شدهاند. آمریکا از نیروهای «یگان مدافع خلق» و ترکیه از نیروهای ارتش آزاد حمایت میکنند. این درحالی است که دولت سوریه با محکوم کردن این تجاوزات از آمریکا و ترکیه خواسته است نیروهایشان را از خاک این کشور خارج کنند.

در این میان، بعضی خبرهای منتشر شده نشان میداد نیروهای روسیه از منطقه عفرین عقب نشینی کردهاند اما دیروز مقامات روسی این خبرها را تکذیب کردند. به گزارش مهر و به نقل از بی.بی.سی، سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه، خروج نظامیان روسی از عفرین سوریه با توجه به آغاز حملات ارتش ترکیه به این منطقه را رد کرد. خروج نیروهای روس از عفرین در شمال سوریه راه را برای حمله نیروهای ترکیه به کردها در داخل سوریه فراهم میکند، اما روسیه میگوید نیروهایش در این منطقه حضور دارند و خارج نشدهاند.

شهر مرزی عفرین از سال 2012 در اختیار یگانهای مدافع خلق کرد سوریه بوده است.ترکیه یگانهای مدافع خلق را وابسته به گروه پ ک ک دانسته و میگوید به آن اجازه حضور در نزدیکی مرز خود را نمیدهد. طی روزهای گذشته مقامات آمریکایی سعی کرده اند ترکیه را آرام کرده و از حمله به شمال سوریه باز دارند.

برچسب‌ها:

نظر شما