شناسهٔ خبر: 23665180 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: فرارو | لینک خبر

وزیر ارشاد: قدر موسیقی ایران را بدانیم

صاحب‌خبر -

وزیر ارشاد: فراز و فرود تاریخ ایران با موسیقی به حیات خود ادامه داده و کمتر موسیقی‌دان ایرانی داریم که از مام وطن و برای ایران ننواخته باشد؛ ما باید قدر موسیقی ایران را در دیپلماسی فرهنگی بدانیم.

به گزارش ایلنا، سید عباس صالحی (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) در مراسم اختتامیه سی و سومین جشنواه موسیقی فجر به عنوان سخنران پشت تریبون قرار گرفت و گفت: سیدعباس صالحی در این مراسم گفت: موسیقی ایرانی با نمایه‌هایی شناخته می‌شود؛ موسیقی ایران نمایه‌ای از ملیت و ایرانیت ماست. همانگونه که زبان نوا و نمایی از ایرانیت ماست. فراز و فرود تاریخ ایران با موسیقی و نواهای موسیقی به حیات خود ادامه داده است. کمتر موسیقی‌دان ایرانی داریم که از مام وطن و برای ایران ننواخته باشد.

صالحی در ادامه افزود: بزرگان ایرانی از فردوسی و خیام و حافظ و مولانا و سعدی که مفاخر ایران هستند با نوا و آهنگ موسیقی ایران جاودانه شده‌اند و ما صد‌ها و هزاران بیت از این بزرگان را با موسیقی ایرانی شنیده‌ایم و در جان فرو برده‌ایم. موسیقی ایرانی همچنین نوایی و نمادی از مقاوت است. موسیقی ایرانی و ساز آن با کوک جان مردم این سرزمین همراه بوده است. با ناخوشی آن‌ها نواخته و در روزهای سختی، همراه این مردم بوده است و در ایام انقلاب اسلامی و در جوش و خروش خیابان‌ها موسیقی با خیابان‌ها همراه شد، شعر و شعار و موسیقی و مردم باهم در آمیخته‌اند و ده‌ها قطعه‌ای از دل مردم برآمد و بر جانشان نشست.

وی همچنین عنوان کرد: در ایا دفاع مقدس در هشت سال سختی و رنج این موسیقی ایرانی بود که در این دوره پر حادثه و فراز و فرود حوادث را با خود مقطع بندی می‌کرد. ما فتح خرمشهر را با موسیقی جاودانه «خجسته باد این پیروزی» و ده‌ها اتفاق دیگر را با موسیقی این ایام بخاطر می‌آوریم. همچنین موسیقی ایرانی موسیقی قومیت ماست. هماهنگونه که اقالیم ایرانی در جغرافیای خود چهار فصل پررنگ و رمز است در این اقالیم چهارگانه موسیقی ایرانی پرورش یافته است و هرکدام رنگ و طعم و بوی خود را دارد و همانگونه که یک جغرافیایی ایران زیباست موسیقی ایران هم پرترنم و زیباست.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: همچنین موسیقی ایرانی که در منطقه شرق جهانی زیسته است نمایه‌ای از عرفان و معنویت شرقی است و عرفان و معنویت شرقی با موسیقی ایرانی پیوندی عمیق ناگسستنی دارد. اگر موسیقی ایرانی را با این نوا‌ها و نمایه‌ها می‌شناسیم ایرانیت نماد مقاومت قومیت و عرفان و معنویت قلب این موسیقی را در دیپلماسی فرهنگی و هنری خود پیش از پیش باید بدانیم موسیقی ایرانی می‌تواند بیش از گذشته یادآور عرفان و معنویت ایران اسلامی ملیت ما و ارزش‌های اخلاقی ما و سبک و فرم خاص موسیقایی باشد که در سده‌های متوالی بزرگان این مرز و بوم گام به گام پیش برده‌اند و امروز به ما رسانده‌اند.

سید عباس صالحی در ادامه افزود: جشنواره موسیقی فجر فرصتی است برای حضور نسل‌های متوالی موسیقی از تجربه‌های پیشکسوتان تا خلاقیت‌های جوانان، و برای حضور موسیقی جغرافیای متنوع ایران زمین از نواحی و اقوام گوناگون است. همچنین فرصتی برای گونه‌های متنوع موسیقی ایرانی و جهانی و فرصتی برای گفتگو جهانی از طریق موسیقی زبان بی‌کلام بشری است. این فرصت را باید تقویت کرد و بر قوت‌های آن افزود و از ضعف‌های آن کاست.

وی همچنین عنوان کرد: جشنواره را فرصتی برای انسجام همدلی و همراهی اصحاب موسیقی ایرانی قرار داد و اینک در آغازین راه جشنواره موسیقی سی و چهارم از تمامی پیشکسوتان و شیفتگان این موسیقی پرطنین می‌خواهیم که در قوت‌ها بگویند تا در آن بیفزاییم تا نقد کنند تا ما ر ا استوار‌تر در راه بگردانند. با این نگاه‌ها و پیشنهاد‌ها و نقد‌ها سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر ایران را پرفروغ‌تر کنند.

نظر شما