شناسهٔ خبر: 23664375 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

رئیس اداره آب‌رسانی هرات:

حفر چاه‌های عمیق در "هرات" خشکسالی را به همراه دارد

خبرگزاری میزان- رئیس اداره آب‌رسانی هرات با اشاره به حفر چاه‌های عمیق و چاه‌های فاضلاب در هرات تهدیدی جدی در برابر چاه‌های زیر زمینی است، گفت: با رشد بی‌رویه جمعیت در هرات، آب‌های زیر زمینی این ولایت در معرض خطر کمبود و خشکسالی قرار می‌گیرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری میزان، راتب حمیم رئیس اداره آب‌رسانی هرات با اشاره به اینکه حفر چاه‌های عمیق و چاه‌های فاضلاب در هرات تهدیدی جدی در برابر چاه‌های زیر زمینی است، گفت: با رشد بی‌رویه جمعیت در هرات، آب‌های زیر زمینی این ولایت در معرض خطر قرار گرفته و در سال‌های گذشته بسیاری از شهروندان در هرات نیز در فاصله‌های نزدیک چاه‌های آب آشامیدنی چاه فاضلاب حفر کرده‌اند.

وی افزود: علاوه بر آلوده شدن آب‌های زیر زمینی هرات شهروندان این ولایت به صورت غیرمنصفانه از آب‌های زیر زمینی برای رفع نیازهایشان استفاده می‌کنند.

حمیم خاطرنشان کرد: اگر این روند همچنان در هرات ادامه یابد در چند سال آینده به دلیل افزایش جمعیت و حفاری‌های بی‌رویه چاه‌های آب و فاضلاب هرات با کمی آب اشامیدنی و پاک دست به گریبان خواهد شد.

وی تصریح کرد: اداره مرکزی آب‌رسانی در مرکز افغانستان و مسئولان محلی در هرات باید برای حل این معضل چاره‌ای بسنجند تا در آینده با این چالش جدی روبه رو نشویم.

از طرفی دیگر وکیل احمد بارک کارشناس محیط زیست در هرات گفت: استفاده بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی و حفاری چاه‌های فاضلاب بدون داشتن نقشه اداره شهرسازی و شهرداری می‌تواند، سبب پایین آمدن سطح آب و خشکسالی زود هنگام در این ولایت شود که پس از تخلیه منابع آبی در زمین شاید این خشکسالی به وجود آمده جبران ناپذیر باشد.

جیلانی فرهاد سخنگوی والی هرات نیز در این مورد گفت: اداره محلی هرات برای حل این چالش هیاتی را تشکیل داده و بررسی‌های آنها ادامه دارد و پس از بررسی‌های همه جانبه و ایجاد راه‌حل، این مطالب را به مرکز انتقال داده و به زودی برای رفع این مشکل اقدامات لازم صورت خواهد گرفت.

به گفته مسئولان آب‌رسانی هرات هم اکنون 24 حلقه چاه نیازهای آبی شهر نشینان این ولایت را تامین می‌کند، اما افزایش چاه‌های فاضلاب در حاشیه سلامتی آب‌های زیر زمینی را تهدید می‌کند.

/انتهای پیام/

نظر شما