شناسهٔ خبر: 23664291 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

پولشويي و خروج ارز با ارز ديجيتال تلگرام

روزنامه جوان

سال 2018 قرار است سال متفاوتي براي كاربران تلگرام باشد.

صاحب‌خبر -
سال 2018 قرار است سال متفاوتي براي كاربران تلگرام باشد. آنطور كه پاول دورف، مؤسس اين شبكه اجتماعي وعده داده قرار است تلگرام در سال 2018 ميلادي هم به سيستمي غير‌قابل فيلتر مجهز شود و هم ارز ديجيتالي عرضه كند. جالب اينجاست هنوز ارز ديجيتالي تلگرام عرضه نشده عده‌اي از افراد به ماهي گرفتن از آب گل‌آلوده ناآگاهي سايرين مشغول شده‌اند و و با ادعاي فروش ارز تلگرام با قيمت 15سنت اقدام به كلاهبرداري مي‌كنند. 
به طور كلي ارزهاي ديجيتال بر بستر شبكه جهاني اينترنت بين اشخاص مبادله مي‌شود و هيچ بانك يا دولتي بر آن نظارت نمي‌كند. 

نگراني از استفاده از اين پول رمزنگاري شده براي پولشويي، جرائم سازمان يافته و تروريستي و نيز قاچاق موادمخدر و اسلحه در جهان مهم‌ترين تهديدي است كه از ناحيه ارزهاي ديجيتال متوجه آينده نظام بين‌الملل است، زيرا در شرايط كنوني و به واسطه جرم‌انگاري پولشويي و تأمين مالي تروريسم در جهان، كشورها به رصد پول در نظام بانكي خود ملزمند. 
دولت‌هاي عضو اتحاديه اروپا و قانونگذاران آن در مورد قوانين سختگيرانه‌تري براي جلوگيري از پولشويي و تأمين مالي تروريسم در پلتفرم‌هاي تبادلات بيت‌كوين و ساير ارزهاي ديجيتال توافق كردند. حالا تلگرام قصد دارد پلتفرم بلاك چين و ارز ديجيتال مخصوص به آن را راه‌اندازي كند كه توسط آن قادر به انجام عمليات‌هاي پرداخت مستقيم در اين پيا‌م‌رسان خواهيد بود. نام بلاك چين تلگرام TON (شبكه باز تلگرام) خواهد بود. بسياري از خبرگزاري‌ها اين بلاك چين را نسل جديد بلاك چين با قابليت‌هاي ويژه معرفي كرده‌اند. 

قبل از شروع به كار سيستم مبتني بر بلاك چين تلگرام، به منظور جذب سرمايه و طي كردن مراحل اصلي كار، يك عرضه اوليه سكه (ICO) اجرا خواهد شد كه در آن مقداري از توكن‌هاي TON پيش‌فروش مي‌شود. برخي از گمانه‌زني‌ها نام ارز ديجيتال تلگرام را Gram مي‌دانند. 
پتانسيل كاربرد اين ارز ديجيتال در شبكه آزاد تلگرام بسيار زياد است. كاربران مي‌توانند در سرتاسر شبكه به يكديگر پول بفرستند و از فروشگاه‌هاي درون برنامه‌اي خريد كنند. 
انتقال تلگرام به يك پلتفرم غيرمتمركز مبتني بر بلاك چين يك تير و دو نشان است. هم يك حركت اقتصادي مبتني بر ارزهاي ديجيتال در داخل نرم‌افزار آغاز مي‌‌شود و هم اينكه هيچ حكومتي ديگر توانايي مسدود‌سازي آن را نخواهد داشت. 

حالا اين را بگذاريد كنار حواشي متعدد ديگري كه اپليكيشن تلگرام براي مردم و كشورمان ايجاد كرده است؛ ‌حواشي از قبيل برنامه‌ريزي و پخش مستقيم عمليات تروريستي و انتحاري گروهك داعش يا سازماندهي اغتشاشات اخير در كشور كه اگر چالش‌هاي مالي، ‌خروج ارز و پولشويي به مدد ارز ديجيتال را هم به آن اضافه كنيم، نگراني‌ها درباره اين پيام‌رسان جدي‌تر از هميشه مطرح خواهد شد. 

نظر شما