شناسهٔ خبر: 23664286 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

باران و برف، چادر زلزله‌زدگان را آب‌زده كرد

چادرها را آب و مسئولان را خواب برد

روزنامه جوان

بارش برف و باران در مناطق زلزله‌زده به‌خصوص قصرشيرين و سرپل ذهاب، ساكنان اين شهرستان‌ها را با مشكلات عديده‌اي مواجه كرده است.

صاحب‌خبر -
عليرضا سزاوار

بارش برف و باران در مناطق زلزله‌زده به‌خصوص قصرشيرين و سرپل ذهاب، ساكنان اين شهرستان‌ها را با مشكلات عديده‌اي مواجه كرده است. اخيراً انتشار كليپ‌هاي تصويري زلزله‌زدگان هم گوياي اين وضعيت بغرنج است. با شدت گرفتن بارش‌ها و نفوذ باران به داخل برخي چادرهاي زلزله‌زدگان مشكلاتي براي مردم اين مناطق ايجاد كرد. هرچند كانكس‌هاي زيادي توزيع شده، اما زمستان و سرماي كشنده كوهستان كاري به اين موضوعات ندارد و به هيچ كس و هيچ چيز رحم نمي‌كند. 
بارش‌ها به‌گونه‌اي بود كه بسياري از پتوها، موكت و وسايلي كه زلزله‌زدگان در داخل چادرها براي در امان ماندن از سرما استفاده مي‌كردند، خيس شد. 
بسياري از زلزله‌زدگان در زير باران توأم با رعد و برق شديد به هدايت آب‌هايي كه به داخل چادرها نفوذ كرده، مشغولند. 
علاوه بر پس‌لرزه‌هايي كه در مناطق زلزله‌خيز قصرشيرين و سرپل ذهاب احساس مي‌شد، باران، رعد و برق شديد و سرما نيز فرصت استراحت حتي براي مدتي كوتاه را از زلزله‌زدگان اين منطقه كه در چادرها مستقر بودند، گرفت. 
   
توصيه‌هاي ايمني فرماندار

در حال حاضر زلزله‌زدگان، مهم‌ترين مشكل خود را كافي نبودن سرويس‌هاي بهداشتي، آب گرفتگي چادرها، سرما و كافي نبودن پتو و و وسايل گرمايشي مي‌دانند. 
فرماندار سرپل ذهاب با اشاره به بارندگي در اين شهرستان و احتمال تدوام آن با توجه به شرايط جوي گفت: «زلزله‌زدگان براي در امان ماندن از بارش باران، چادرهاي خود را طبق توصيه‌هاي دستگاه‌هاي امدادي و با رعايت اصول ايمني برپا كنند.»
اكبر سنجابي عمده چادرهايي را كه دچار آبگرفتگي شدند، شامل زلزله‌زدگاني بيان كرد كه در استقرار چادرهايشان مكان‌هاي نامناسبي را انتخاب كرده و هشدارهاي امدادي و ايمني را جدي نگرفته بودند. با توزيع 6 هزار تخته چادر تا اين لحظه، 98درصد از مردم زلزله‌زده اين شهرستان در چادرهاي اهدايي جمعيت هلال‌احمر، اسكان اضطراري و موقت يافته‌اند.
اين در حالي است كه چادر علاوه بر اينكه مردم را گرم نمي‌كند، باعث آتش‌سوزي‌هايي هم شده است و خطرات زيادي را براي مردم دارد. با سردشدن هوا و بارش برف، معمولاً عمليات ساختماني متوقف شده و به همين خاطر خيلي از زلزله‌زدگان هنوز آواره‌اند. 
  
يا كمك هزينه يا كانكس

از سوي ديگر به گفته نوبخت، رئيس سازمان برنامه و بودجه، كمك مالي 3ميليون توماني بلاعوض براي اسكان موقت در نظر گرفته شده و طبيعي است خانواده‌هاي آسيب‌ديده از زلزله براي اسكان موقت خود اختيار دارند كه يا 3 ميليون وجه بلاعوض را دريافت كنند يا يك كانكس از دولت تحويل بگيرند.
يعني خانواده‌ها اختيار دارند كه كانكس يا 3 ميليون تومان وجه بلاعوض اسكان موقت را بگيرند كه در آن صورت خودشان بايد مشكل اسكان موقت را حل كنند. يعني وضعيت رواني اين افراد و شرايط آشفته شهري را مديران در نظر نگرفته‌اند. 
معاون عمراني استانداري كرمانشاه هم پيش از اين گفته بود: «اولويت دريافت كانكس با زنان بدون سرپرست و خانواده‌هايي است كه عزيزان خود را از دست داده‌اند.»
به گفته مجتبي نيك كردار به مستأجران و مالكان واحدهاي تعميري كانكس تعلق نمي‌گيرد و آنها مي‌توانند پس از دريافت كمك بلاعوض، نسبت به تعمير و ترميم خسارت‌هاي وارده به واحد خود اقدام كنند. اگر خسارت‌هاي وارده به واحدها به صورتي باشد كه قابل‌تعمير و ترميم نباشد و نياز به بازسازي داشته باشد، به مالكان آنها كانكس داده مي‌شود.
اين در حالي است كه بر سر دوراهي قراردادن زلزله‌زدگان در وضعيت زندگي غيرعادي‌شان، از رفتارهاي غيراصولي و غير‌اخلاقي مديريت بحران است. 

نظر شما