شناسهٔ خبر: 23663792 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

کوتاه از سراسر جهان

صاحب‌خبر -
لیبی
اسپوتنیک: یک وکیل حقوقی در لیبی از دست داشتن نیروهای ناتو در ارتکاب جنایت جنگی علیه غیرنظامیان این کشور خبر داد. «خالد الخویلدی» فرزند سرلشگر «الخویلدی الحمیدی» عضو شورای رهبری انقلاب لیبی در دوره «معمر قذافی» دیکتاتور سابق این کشور گفته تیم دفاع از قربانیان بمباران ناتو در سال 2011 ادله‌ قاطعی درباره دست داشتن ناتو در ارتکاب جنایت جنگی علیه غیرنظامیان در لیبی در اختیار دارد. در همین رابطه «جان ورمون» وکیل بین‌المللی که نظارت بر تیم دفاع از قربانیان بمباران ناتو در لیبی را بر عهده دارد، وجود ادله و شواهد حقوقی درباره ارتکاب جنایت جنگی ناتو در لیبی را تأیید کرد.
آمریکا
هیل: بر اساس اسنادی که به درخواست قانون آزادی اطلاعات  به دست آمده، استفاده‌ رئیس‌جمهور آمریکا از «ایر فورس وان» برای پرواز به املاک مختلف و تجمعات مربوط به کمپینش، از ماه ژوئن برای مالیات‌دهندگان در این کشور نزدیک به 3/2 میلیون دلار هزینه داشته است. مجموع هزینه‌های سفرهای ترامپ به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا به 13 میلیون و 533 هزار و 937 دلار می‌رسد. «تام فیتون»، رئیس دیدبان قضایی آمریکا اظهار داشته، رئیس‌جمهور نسبت به مالیات‌دهندگان مسئول است. او پولی را که ما به سختی به دست می‌آوریم، خرج می‌کند و به همین دلیل است که دیدبان قضایی هزینه‌های دقیق سفرهای او را رصد می‌کند. هزینه سفرهای متداول ترامپ به خانه‌هایش نیز به این مبلغ اضافه می‌شود.
انگلیس
روزنامه بیلد: ترزا می، نخست‌وزیر انگلیس در اظهاراتی گفته: کشورش خواهان یک توافق تجاری فراگیر با اتحادیه اروپا به همراه یک توافق دفاعی در زمانی است که این اتحادیه را ترک می‌کند. به گفته «می»، دولت وی به دنبال این نیست که در مذاکره با اتحادیه اروپا همه چیز را به نفع خود بردارد بلکه خواهان یک توافق تجاری است که جامع‌تر از توافقی باشد که اتحادیه اروپا با نروژ یا کانادا دارد. او همچنین گفته: ما در حال ترک اتحادیه اروپا هستیم نه قاره اروپا...
چین
 روزنامه لو کانگ: سخنگوی وزارت خارجه چین در مصاحبه مطبوعاتی در پکن تاکید کرده دو کره در مسیر بحران زدایی گام برمی‌دارند. وی نفس برگزاری گفت‌و‌گوها و توافقات دو کشور برای المپیک زمستانی را «بسیار مهم» دانسته و گفته اینها نشان می‌دهد شبه جزیره کره در مسیر صلح حرکت می‌کند. وی همچنین تاکید کرد جامعه بین‌المللی باید این فرصت را مغتنم شمرده و از مذاکرات دو کره و هر اقدامی که آنها برای کاستن از تنش‌ها انجام می‌دهند، حمایت کند.
کره شمالی
رویترز: وزارت اتحاد مجدد دو کره در کره‌ جنوبی می‌گوید: لغو ناگهانی سفر برنامه‌ریزی شده یکی از هیئت‌های کره شمالی برای آماده کردن گروه اجرای هنری پیونگ یانگ در جریان المپیک زمستانی سئول موقتی است. وزارت اتحاد مجدد دو کره پیش‌تر گفته بود یک تیم هفت نفره از کره شمالی قرار است روز شنبه برای بررسی مکان اجرا به کره‌جنوبی سفر کنند. هنوز مشخص نیست که آیا این لغو، آماده‌سازی برای اجرای تیم هنری کره ‌شمالی در المپیک زمستانی پیونگ یانگ، کره ‌جنوبی را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد یا خیر، اقدامی که ظاهرا یک موفقیت دیپلماتیک پس از ماه‌ها تنش محسوب می‌شد.
لبنان
العهد: طبق اعلام رسانه‌های لبنانی، پدر همسر دبیرکل حزب‌الله لبنان دارفانی را وداع گفت.«مصطفی یاسین» پدر همسر «سید حسن نصرالله» روز گذشته درگذشت. پیکر وی برای دفن به نجف‌اشرف منتقل خواهد شد. وی پدربزرگ شهیدان «سید هادی حسن نصرالله» و «حمزه علی یاسین» بود. مراسم ترحیم ایشان از ۲۰ تا ۲۲ ژانویه(30 دی ماه تا 2 بهمن) در مجتمع امام حسن عسکری(ع) در منطقه «الکفاءات» جنوب بیروت برگزار می‌شود.

نظر شما