شناسهٔ خبر: 23663328 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

استاندار کرمانشاه:

استاندار کرمانشاه:سهم زلزله زدگان استان در بودجه 97 افزایش می یابد

کرمانشاه - ایرنا- استاندار کرمانشاه گفت: براساس متممی که هیات دولت تا فردا ( یکشنبه) به لایحه بودجه اضافه می کند، سهم زلزله زدگان کرمانشاه در بودجه سال 97 افزایش پیدا خواهد کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، هوشنگ بازوند شامگاه شنبه در ستاد مدیریت بحران که در استانداری کرمانشاه برگزار شد، از نمایندگان مجلس خواست که برق ‌مصرفی مردم زلزله زده تا پایان بازسازی با تعرفه 50 درصد محاسبه شود.
وی اضافه کرد: اکنون وزارت نیرو متعهد شده است که برق مورد نیاز مناطق زلزله زده را تا پایان امسال با تعرفه 50 درصد محاسبه کند که این مدت باید افزایش پیدا کند.
وی با بیان اینکه اکثر زلزله زدگان از لوازم گرمایشی برقی استفاده می کنند، اظهارداشت: اکنون سوخت به صورت رایگان در اختیار مردم قرار می گیرد و اگر بتوانیم برق را نیز به صورت رایگان در اختیار مردم قرار دهیم بسیار موثر خواهد بود.
استاندار کرمانشاه یادآور شد: زلزله 7.3 ریشتری کرمانشاه 5 هزار میلیارد تومان خسارت وارد کرد که یکی از ویرانگر ترین زلزله های تاریخ ایران محسوب می شود.
بازوند با بیان اینکه در این زلزله یک هزار و 920 روستا و بسیاری از شهرستان های کرمانشاه متاثر شدند، افزود: پس از زلزله نیروهای امدادگر به سرعت وارد عمل شدند و رکوردی در بحث امدادرسانی به ثبت رساندند.
وی وجود پادگان های سپاه و ارتش و ورود آنها برای کمک رسانی موثر دانست و گفت: زلزله کرمانشاه تنها زلزله ای بود که تا ساعت 11 صبح روز بعد هیچ جسدی زیر آوار باقی نماند.
استاندار کرمانشاه با بیان اینکه بلافاصله پس از زلزله کار اسکان اضطراری و موقت زلزله زدگان آغاز شد، افزود: بنا داشتیم که از مصالح برای اسکان موقت در روستاها استفاده کنیم که پس لرزه ها این اجازه را به ما نداد از این رو تصمیم به استفاده از کانکس ها گرفتیم.
بازوند اعلام کرد: تاکنون حدود 14 هزار کانکس در مناطق زلزله زده نصب شده است که حدود 90 درصد زلزله زدگان از آنها استفاده می کنند.
وی با بیان اینکه 20 هزار واحد در مناطق زلزله زده باید صد درصد ساخته شوند، ادامه داد: کانکس تنها به زلزله زدگانی تعلق می گیرد که خانه هایی آنان صد درصد تخریب شده باشد.
استاندار کرمانشاه تکمیل کرد: در مجموع حدود 90 هزار خانه باید در مناطق زلزله زده کرمانشاه ساخته و تعمیر شوند که اعتباری بالغ بر چهار هزار و 750 میلیارد تومان نیاز دارد.
به گفته بازوند، دولت تاکنون یک هزار و 800 میلیارد تومان برای بازسازی این واحدها تسهیلات پرداخت کرده است.
استاندار کرمانشاه با بیان اینکه اسکان موقت در شهرها با چالش رو به رو است، اظهارداشت: در مناطق شهری زلزله زدگان در صورت انصراف از دریافت کانکس پول آن را دریافت می‌کنند به همین دلیل بیشتر مردم به دنبال گرفتن پول و استفاده از کانکس های مردمی هستند.
بازوند با بیان اینکه بیش از 2 هزار و 500 کانکس مردمی در مناطق زلزله زده توزیع شده است، گفت: برخی از کانکس های مردمی از کیفیت لازم برخوردار نیستند و مردم خواهان استفاده از کانکس های دولتی هستند.
وی در رابطه با کار بازسازی مناطق زلزله زده گفت: کار بازسازی در مناطق زلزله زده آغاز شده و تاکنون بیش از 29 هزار واحد برای دریافت تسهیلات به بانک ها معرفی شده که از این تعداد 13 هزار و 500 مورد قرار داد اخذ کرده اند.
استاندار کرمانشاه با بیان اینکه ما انتظار داریم بانک ها سرعت خود را در پرداخت تسهیلات افزایش دهند تا روند بازسازی تسریع شود.
بازوند اضافه کرد: برخی از بانک ها بیش از 2 نفر ضامن می خواهند که این موضوع روند پرداخت تسهیلات را با مشکل روبه رو کرده است.
وی عملکرد شرکت های بیمه ای در مناطق زلزله زده را نامطلوب ارزیابی کرد و اظهارداشت: ما از بیمه های آرمان و البرز گلایه داریم زیرا در پرداخت خسارت ها نیازهای مردم را برطرف نمی کنند.
وی در بخش دیگری از صحبت های خود در رابطه با خسارت های وارده به زیرساخت ها گفت: در زیرساخت های حدود یک هزار و 240 میلیارد تومان خسارت وارد شده است.
زمین لرزه 7.3 ریشتری 21 آبان در 11 کیلومتری بخش ازگله، 32 کیلومتری شهرستان سرپل ذهاب در غرب کرمانشاه 620 کشته و 12 هزار و 386 مصدوم داشته است.
این زلزله به 10 شهرستان و یک هزار و 930 روستای استان کرمانشاه خسارت وارد کرد و براساس ارزیابی های صورت گرفته حدود 90 هزار واحد مسکونی شهری و روستایی نیز آسیب کلی و جزئی دیده است.
8066/7445 خبرنگار:سامان رحمتیان ** انتشاردهنده:علی مولوی

انتهای پیام /*

نظر شما