شناسهٔ خبر: 23663218 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

نگاهی به فعالیت‌های یک استارت‌آپ در بحث کتاب اسنپ در پی احیای کتابخوانی

اسنپ در نزد کاربران این سامانه تنها به عنوان یک سرویس حمل‌ونقل شناخته می‌شود. اپلیکیشنی که می‌توان با استفاده از آن درخواست سفر داد و همراه خودروهایش از مبدایی به مقصدی رسید. در نگاه اول ممکن است عجیب به نظر برسد، اما پشت چند صد هزار خط کد برنامه‌نویسی نرم‌افزار اسنپ، دغدغه‌هایی از جنس فرهنگ پنهان شده است. این استارت‌آپ نام‌آشنا گام‌های ارزشمندی در راستای احیای فرهنگ کتاب‌ و کتابخوانی برداشته است که در ادامه، گوشه‌ای از آن را مرور می‌کنیم.

صاحب‌خبر -

فناوری، پلی برای آشتی با کتاب

در راستای فعالیت‌های فرهنگی اسنپ به سراغ راشا شیدماهر، مدیر ارشد بازاریابی این سامانه، رفتیم.

شیدماهر در رابطه با فعالیت‌های فرهنگی اسنپ در حوزه کتاب و کتابخوانی می‌گوید: «کتاب در نزد خانواده اسنپ از اهمیت والایی برخوردار است. هر روز می‌توانید با پیک‌هایی در ساختمان اسنپ مواجه شوید که کتاب به دست به دنبال سفارش‌دهنده‌ای می‌گردند. کتاب در ساختمان مرکزی اسنپ جزو بخشی از سبک زندگی افراد است و تقریبا روی هر میزی یک کتاب پیدا می‌شود. فارغ از بحث بازاریابی، ما همواره تلاش می‌کنیم تا به سهم خودمان برای بهتر شدن جامعه قدمی هرچند کوچک برداریم.»

مدیر ارشد بازاریابی اسنپ در رابطه با فعالیت‌های فرهنگی این سامانه اضافه می‌کند: «اسنپ آمد تا به وضعیت حمل‌ونقل کشور سر و سامان دهد و تلاش کرد تا زندگی روزمره مردم را بهتر کند. همین رویکرد باعث می‌شود تا تلاش کنیم که فعالیت‌های برند اسنپ نیز همین مسیر را در پیش داشته باشد. ادای دین به کتاب و کتابخوانی جزو دغدغه‌های مدیران و اعضای خانواده اسنپ است. به همین دلیل تا کنون چهار دوره کمپین کتابگردون در ناوگان اسنپ برگزار کردیم. این کمپین در هر دوره با استقبال بی‌نظیر کاربران راننده و مسافر ما مواجه شده و به همین دلیل در هر دوره مجاب شدیم که فعالیت‌های خود را در بخش کتاب و کتابخوانی گسترش دهیم.»

 

گردش کتاب‌ در افق یک برند

اسنپ امسال در هفته کتاب و کتابخوانی چهارمین دوره کمپین کتابگردون خود را با همکاری نشر افق برگزار کرد. در این کمپین کتاب‌هایی از طرف نشر افق در خودروهای اسنپ قرار گرفت تا مسافران بتوانند فرصت مطالعه آنها را داشته باشند. هر مسافر مجاز بود کتابی را که دوست دارد از بین کتاب‌های موجود انتخاب کند و پس از مطالعه دوباره آن را در اسنپ دیگری جا بگذارد. همچنین اسنپ کاربران خود را تشویق کرد تا کتاب‌های شخصی‌شان را با دیگران به اشتراک بگذارند. طی دومین دوره کمپین کتاب‌گردون، پنج هزار کتاب توسط نشر افق در یک هزار خودروی فعال در سامانه اسنپ قرار گرفت. این کتاب‌ها در شهرهای تهران، کرج، اصفهان، شیراز، مشهد، قم، تبریز و اهواز توزیع شد تا همه کاربران اسنپ در شهرهای مختلف فرصت برابر کتابخوانی داشته باشند.

رضا هاشمی‌نژاد، مدیر نشر افق، در مورد همکاری با اسنپ در کمپین کتابگردون ضمن رد این ایده که گوشی‌های هوشمند قاتل کتاب‌ها هستند می‌گوید: «به نظرم تلفن‌های هوشمند هرگز رقیب کتاب نبوده‌اند. در واقع به همان میزان که می‌توانند تهدید باشند فرصت هم هستند. ما در کمپین کتابگردون از همین ابزار برای نزدیک کردن افراد به کتاب استفاده کردیم.»

 

اسدالله امرایی، استفاده از اسنپ یعنی کمک به کاهش ترافیک

می‌توان گفت که آغاز همکاری اسنپ و نشر افق یک راس سوم هم دارد و آن راس، اسدالله امرایی است. هاشمی‌نژاد در گفته‌های خود به این موضوع اشاره می‌کند که اسدالله امرایی فردی بود که او را با اپلیکیشن اسنپ آشنا کرد. این آشنایی منجر به آغاز همکاری اسنپ و افق شد. به همین دلیل به سراغ اسدالله امرایی رفتیم و با این مترجم نام‌آشنا درباره اسنپ صحبت کردیم. امرایی می‌گوید که از کاربران همیشگی اسنپ به شمار می‌رود و تا کنون بیش از ۸ هزار کیلومتر با این سامانه سفر کرده است.

او در مورد دلیل استفاده‌اش از اسنپ می‌گوید: «‌به نظرم با هر سفری که با اسنپ انجام می‌دهم کمکی به کاهش ترافیک تهران می‌کنم. امیدوارم خدمات این سامانه هر روز بهتر از روز قبل شود و شاهد پیشرفت آن باشیم.»

 

دغدغه‌ای از جنس انتشار

فعالیت‌های فرهنگی اسنپ در حوزه کتاب تا آنجا پیش رفته است که مدیران این سرویس به سراغ حمایت از انتشار یک کتاب رفته‌اند. اسنپ در راستای فعالیت‌های کتاب‌محورش حامی انتشار کتابی به نام «اتوپرتره»، اثر ادوراد لو، با ترجمه احسان لطفی، از نشر حرفه هنرمند شده است. حمایت اسنپ موجب شد تا چاپ دوم این کتاب با تیراژ یک هزار و ۲۰۰ نسخه راهی کتابفروشی‌های کشور شود. 

نظر شما