شناسهٔ خبر: 23663184 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تاکید العبادی بر یکپارچگی خاک عراق در دیدار با نیچروان بارزانی

بغداد – ایرنا – حیدرالعبادی نخست وزیر عراق در دیدار روز شنبه نیچروان بارزانی نخست وزیر اقلیم کردستان عراق با وی، بر حفظ یکپارچگی این کشور تاکید کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، بیانیه دفتر نخست وزیر عراق حاکی است: طرفین در این دیدار همچنین بر حل احتلافات براساس قانون اساسی عراق تاکید کردند.
گزارش حاکی است حیدر العبادی ادامه نشست ها بین کمیته های ویژه امور فرودگاهها به منظور استقرار حاکمیت دولت مرکزی بر فرودگاههای اربیل و سلیمانیه را یک ضرورت دانست و تاکید کرد باید هرچه سریعتر حاکمیت سیاسی عراق براساس قانون اساسی عراق بر معابر مرزی و فرودگاهها اعمال شود.
عبادی در این دیدار اضافه کرد که اقلیم کردستان عراق ضروری است نفت تولید شده را از طریق شرکت وابسته به دولت مرکزی روانه بازارهای بین المللی کند
وی در ارتباط با بررسی لیست حقوق بگیران اقلیم نیز بر ادامه فعالیت کمیته های مرتبط به حقوق اعلام کرد که این فرایند در سریعترین زمان ممکن به پایان برسد تا حقوق کارکنان توسط دولت مرکزی پرداخت شود.
در دیدار حیدر العبادی نخست وزیر عراق روز شنبه در بغداد با هیات اقلیم کردستان عراق علاوه بر نیچروان بارزانی نخست وزیر، قباد طالبانی معاون نخست وزیر و دکتر فواد حسین نیز حضور داشتند.
این نخستین دیدار از نوع خود پس از برگزاری همه پرسی استقلال کردستان عراق در روز سوم مهرماه امسال و در پی آن به اوج رسیدن تنش میان بغداد و اربیل است.
از مهمترین نقاط اختلاف میان دو طرف طی ماههای اخیر، اصرار بغداد بر اعلام بطلان همه پرسی و نتائج آن از سوی اربیل و از سوی دیگر درخواست اربیل از بغداد برای حفظ نسبت بودجه اقلیم در حد 17 درصد قبلی و عدم کاهش آن به رقمی که بغداد در نظر دارد یعنی 12.67 درصد بودجه کل کشور است.
طی یک دو هفته گذشته چند هیات فنی میان اربیل و بغداد رد و بدل شد و راهکارهای رفع اختلاف در زمینه نحوه اداره گذرگاه های مرزی، فرودگاه های اربیل و سلیمانیه و نیز دقیق سازی سیاهه نام کارمندان دولتی اقلیم برای پرداخت حقوق آنان از سوی بغداد مورد بررسی قرار گرفت.
نیچروان بارزانی با هیات همراه امشب راهی تهران شد تا با مسوولان جمهوری اسلامی ایران در خصوص مسائل مختلف دیدار و گفت و گو کند.
خاورم**351**380**

انتهای پیام /*

نظر شما