شناسهٔ خبر: 23663136 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

شمایل جدید از طرح ترافیک ۹۷

- ۲۸ دی تاریخی نو برای طرح‌های ترافیکی تهران محسوب می‌شود. پنجشنبه هفته‌ای که گذشت، شورای حمل‌ونقل و ترافیک تهران، طرح جدید ترافیک را تصویب و طرح‌های قبلی در این زمینه را که حدود ۴۰سال در تهران سابقه دارند، ملغی اعلام کرد.

صاحب‌خبر -

به گفته کارشناسان، این نخستین طرح کارشناسی برای مدیریت ترافیک و آلودگی هوای تهران است که می‌تواند تغییرات اساسی در ترددهای شهری به‌ویژه در مناطق مرکزی شهر ایجاد کند. برای نحوه اجرا و تعیین نرخ عوارض این طرح نیز قرار است شورای شهر تهران تصمیم‌گیری کند.

براساس مصوبه اخیر شورای ترافیک تهران در سال آینده، صدور مجوز برای خودرو تنها به‌معنای اجازه ورود بوده و عوارض قابل پرداخت برای همه خودروها براساس زمان تردد و میزان آلایندگی خواهد بود که جزئیات آن در لایحه پیشنهادی به شورای شهر مشخص شده و هم‌اکنون در حال طی فرایند تصویب است.

از سویی سقف تعداد مجوزهای قابل صدور از 129هزار و 350 فقره تعیین‌شده برای سال 1396 به میزان 26هزار و 350 فقره کاهش خواهد یافت و بدین‌ترتیب در هر روز حداکثر 103 هزار خودرو اجازه خواهند یافت در محدوده طرح ترافیک وارد شوند تا ترافیک در بخش ورود به طرح کاهش یابد.

همچنین سقف تعداد مجوز سالانه قابل اعطا به اشخاص حقیقی و حقوقی با کاهش 40 درصدی به 63 هزار خودرو کاهش یافته و تعداد مجوزهای روزانه قابل صدور برای عموم مردم با افزایش صددرصدی به 40 هزار عدد افزایش خواهد یافت. از سویی در طرح 97 در روزهای پنجشنبه هم طرح ترافیک اجرا نخواهد شد و زمان اجرای طرح در روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت 6:30 تا 19 خواهد بود. همچنین ساکنان داخل محدوده طرح مجاز خواهند بود صبح‌ها تا قبل از ساعت 8:30 از محدوده خارج شوند و بعدازظهرها بعد از ساعت 17 به منازل خود بازگردند.

به گزارش همشهری، محسن پورسیدآقایی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار تهران در این‌باره می‌گوید: «براساس مصوبه شورای ترافیک، نرخ عوارض تفاوتی برای افرادی که به‌طور روزانه مجوز ورود به محدوده طرح ترافیک را می‌خرند، نخواهد داشت؛ البته شورای شهر می‌تواند به گروه‌هایی تخفیف دهد اما هم‌اکنون نرخ‌های پیش‌بینی شده برای روزانه و سالانه تفاوتی ندارد.» او درباره اجرای طرح ترافیک در محدوده زوج و فرد توضیح داد: در 3ماه ابتدایی سال این موضوع ارزیابی می‌شود و دوباره در شورای ترافیک تهران مورد بررسی قرار می‌گیرد. در ابتدای اجرای طرح جدید در محدوده زوج و فرد تغییری نخواهیم داشت.

نظر شما