شناسهٔ خبر: 23663042 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

خوزستان نیازمند برنامه راهبردی نقشه جامع در زمینه سرمایه‌گذاری است

R41468/P1377/S6,57/CT11

نماینده آبادان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه یک بحران در خوزستان در حال ایجاد است، گفت: چرا برنامه راهبردی نقشه جامع در بحث سرمایه گذاری را نتوانستیم تدوین کنیم .

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اهواز، جلیل مختار امروز در نشست مشترک مدیران دستگاه‌های تابع وزارت امور اقتصاد و دارایی خوزستان با اعضای مجمع نمایندگان استان و با حضور جلیلی معاون امور حقوقی و مجلس وزارت اقتصاد و دارایی اظهار داشت: بحث‌های مختلفی در زمینه  اقتصاد خوزستان که یکی از مهمترین  استان‌ها از لحاظ درآمدزایی  برای دولت  است، وجود دارد و حرف‌های بسیار زیادی می‌توانیم داشته باشیم.

وی افزود: این استان حرف‌هایی مبنی بر درآمدزایی، توسعه منابع زیربنایی، افزایش بهره‌وری و بازدهی در تمامی بخش‌ها اعم از صنعتی و کشاورزی دارد اما چرا این اتفاقات رخ نمی‌دهد. این نشست نخستین اجتماعی است که می‌توانیم  به صورت راهبردی یک موضوع  را مشخص و به دنبال آن موضوعاتی از قبیل شناسائی و آسیب‌شنایی ضعف‌های موجود را پیگیری کرد.

نماینده آبادان در مجلس شورای اسلامی تصریح‌کرد: از طریق این قبیل نشست‌ها می‌توان یک برنامه راهبردی 5 ساله یا 10 ساله  به صورت کوتاه مدت، میان مدت و یا دراز مدت  برای توسعه و پیشرفت استان معرفی کرد.

وی با بیان اینکه باید شاخص‌ها و مولفه‌های خوزستان در زمینه پیشرفت را شناسائی کنیم، گفت: شاید استان خوزستان در زیرساخت‌های صنایع سنگین و مادر نتوانسته گام‌های  موثری بردارد اما در بنگاه‌های زودبازده می‌توانیم کارهایی را انجام دهیم.

مختار ادامه داد: اقتصاد خانگی و یا کارگاهای خانگی حرف اول را در جهان می‌زنند، مدل تولید بر اساس مدل خانگی از ابتدا وجود داشت  و در حال حاضر چین حرف اول را در این زمینه دارد اما چرا  ما در زمینه بنگاه‌های زودبازده موانع را رفع نمی‌کنیم.

وی گفت: مانعی مانند تضامین وجود دارد و هرچه ما قصد داریم که در این زمینه  برنامه‌ریزی کنیم اما با مانعی به نام تضامین برخورد می‌کنیم و این ضمانت‌ها باعث کندی برنامه‌های تولیدی می‌شود.

نماینده آبادان در مجلس شورای اسلامی تصریح‌کرد: خیلی از افرادی که در جامعه خواهان  اجرای نقش فردی هستند اما می‌بینیم این موضوع تحقق پیدا نمی‌کند زیرا شرایط تضامین سبب سخت شدن تحقق می‌شود و باید این مانع را با گفت‌وگو  به شرطی که یک طرف بانک‌ها و از طرفی دیگر سرمایه گذار و فرصت‌های شغلی  آسیبی نبینند؛ به سرانجام برسد.

وی با بیان اینکه چه قدر از شهرک‌های صنعتی فعال و  چه میزان راکد هستند، گفت: چه میزان از رکود  موجود در صنایع به وزارت اقتصاد و امور دارایی برمی‌گردد و چه میزان از آنها قابل بررسی، حل و تدابیر است. این موضوعات، مسائلی هستند که استان ما را زمین‌گیر کردند.

مختار تصریح‌کرد: شهرک‌های صنعتی با وجود سرمایه‌گذاری‌های زیاد نتوانستند به بازدهی لازم برسند و این موضوع می‌تواند نقطه شروع برای رفع مشکلات باشد. منطقه آزاد اروند می‌تواند به عنوان  یک فرصت اقتصادی برای خوزستان باشد اما این فرصت را تا کنون مغتنم نشمردیم و سامانه فعال شدن گیت‌ها تا کنون  غیر فعال است.

وی با بیان اینکه یک بحران در خوزستان در حال ایجاد است، گفت:  اکثر شهرداری‌ها قادر به پرداخت حقوق نیستند این را باید بررسی کرد که سرجمع ارزش افزوده‌ها کجا می رود و چرا برنامه راهبردی نقشه جامع در بحث  سرمایه گذاری را نتوانستیم تدوین کنیم .

انتهای پیام/ش

نظر شما