شناسهٔ خبر: 23663038 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: رجا | لینک خبر

در حاشیه رونمایی از کشتی قرآن مطلا

حتی با نیت نذر، وقف و خیرات هم نمی‌توان زراندود کردن قرآن را پذیرفت/ آثار هنری باید مقدمه فهم قرآن باشد نه ترویج اشرافی گری

حال اگر ساده زیستی، توجه و اهتمام به فقرا و نیز پرهیز از رفتارهای اشرافی را سیرۀ رسول خدا، ائمه اطهار و علمای راستین بدانیم، آنگاه ساختن کشتی مطلا و قرآن مطلا را چگونه باید ببینیم و تفسیر کنیم؟ باید به این مساله توجه داشت که حتی با نیت نذر، وقف و خیرات هم نمی‌توان ترویج طلاکوب و زراندود کردن قرآن را به عنوان یک عمل مطلوب اسلام و اهل بیت(س) پذیرفت، اسلامی که برای خانه خدا هم سادگی را تجویز کرده است و اهل بیتی(س) که در عین ساده‌زیستی، همه اموالشان را بارها بین محرومان تقسیم کردند.

صاحب‌خبر -

گروه اجتماعی_رجانیوز: چند روز قبل در مراسمی از کشتی قرآنی مطلا در موزه آستان حرم حضرت فاطمه معصومه(س) رونمایی شد. این کشتی که وزن آن ۷۰کیلو و از جنس برنز و طلا است و قرار است به حرم امام حسین (ع)منتقل شود در روزهای اخیر حواشی زیادی را به دنبال داشت.

 

به گزارش رجانیوز چهارشنبه هفته گذشته 27 دی ماه در آئینی از کشتی قرآنی مطلا در موزه آستان حرم حضرت فاطمه معصومه(س) با حضور آیت‌الله سیدمحمد سعیدی تولیت آستان مقدس کریمه اهل‌بیت(س) و عالی‌پور معاون امور هماهنگی زائران استانداری قم رونمایی شد و قرار است این اثر هنری سوم ماه شعبان همزمان با سالروز میلاد سومین امام، به حرم امام حسین(ع) منتقل می‌شود.

 

در همین راستا طی روزهای اخیر اخبار مختلفی درباره ساخت کشتی مطلا که منقش به آیات قرآن است در فضای مجازی و برخی رسانه‌ها منتشر شده و در این خصوص نظرات مختلف از جمله انتقادات و یا گفت‌وگوهای ضد و نقیض بسیاری درباره ساخت این کشتی و استفاده از طلا در آن مطرح می‌شود. البته به گفته هادی انصاری (از افراد مطلع مرتبط با مسوولین عتبات عراق) هزینه کشتی حاوی قرآن مطلا کلا 40 میلیون تومان بوده و هزینه‌ش به صورت شخصی و از طرف خود سازنده تامین شده و بناست تا به عتبات عالیات هدیه شود. دکتر انصاری در این خصوص می گوید: این کشتی از مس بوده و مقدار بسیار کمی طلا برروی آن اندود و مزین شده که بدون تردید از ۱۵۰ تا ۲۰۰ گرم طلا بیشتر نیست.

 

سیدعلی اصغر موسوی خالق این اثر نیز در مصاحبه ای با اشاره به فلزات به کاررفته در این اثر می گوید: «پس از اتمام حکاکی‌های آیات قرآن و روایات برای اینکه ورق‌های برنجی و برنزی رنگش یکدست شده و به مرور زمان سیاه نشود با آب طلا روکشی بر روی آن انجام دادیم که در مجموع حدود 140 گرم طلا برای این کار استفاده شد. همچنین ورق‌های برنزی و برنجی استفاده شده بر روی کشتی حدود 25 کیلو وزن دارد و مابقی وزن کشتی که حدود 70 کیلو است، چوب است.»

 

با این حال اگر ساده زیستی، توجه و اهتمام به فقرا و نیز پرهیز از رفتارهای اشرافی را سیرۀ رسول خدا، ائمه اطهار و علمای راستین بدانیم، آنگاه ساختن کشتی مطلا و قرآن مطلا را چگونه باید ببینیم و تفسیر کنیم؟ باید به این مساله توجه داشت که حتی با نیت نذر، وقف و خیرات هم نمی‌توان ترویج طلاکوب و زراندود کردن قرآن را به عنوان یک عمل مطلوب اسلام و اهل بیت(س) پذیرفت، اسلامی که برای خانه خدا هم سادگی را تجویز کرده است و اهل بیتی(س) که در عین ساده‌زیستی، همه اموالشان را بارها بین محرومان تقسیم کردند.

 

اگرچه تولید آثار هنری برآمده از قرآن قطعا عملی ارزشمند خواهد بود، اما ساخت چنین چیزی چه اندازه با آیات و روایات اسلامی انطباق دارد؟ از سوی دیگر به ضربه ای که این کار به ساحت مقدس قرآن و به پاکی اسلام عزیز وارد ساخته است فکر شده است؟ شاید سازندگان این اثر هنری با نیت خیر دست به ساخت آن زده اند، اما باید دانست آثار هنری باید مقدمه فهم قرآن باشد. نوآوری آثار قرآنی به معنای تفسیر هنری قرآن است.

 

در کشوری که جمع زیادی از مردم از اولیات محرومند،در مملکتی که شخص اول که امید دل محرومان و مستضعفان است،  لباس مندرس می پوشد و زندگی زاهدانه پیشه کرده، این رفتارها قطعا تعجب برانگیز خواهد بود! اگر قرآن مطلا کار ساز بود، پیامبر به آن امر و اقدام می ف مود اما نه تنها چنین نکرد بلکه به تعبیر مولا علی علیه السلام «پیامبر چشم از جهان فرو بست درحالیکه حتی دو روز پی در پی غذای سیر نخورد و هیچ اندوخته ای از خود باقی نگذاشت»

 

از سوی دیگر این خالق این اثر درباره انگیزه این کار گفته بود «بنا به توصیه مقام معظم رهبری مبنی بر داشتن نوآوری در آثار قرآنی توانستم بیست و سومین اثر هنری قرآنی که قرآن کشتی مطلا است را خلق کنم.»

 

در این راستا ابوالفضل بهرام‌پور، مترجم و مفسر قرآن با با انتقاد از برداشت از کلام رهبر معظم انقلاب که در آثار قرآنی باید نوآوری داشت، گفت: به نظر بنده درباره کلام رهبر معظم انقلاب باید دقت بیشتری کرد تا دچار فهم غلط نشد. باید از خودمان بپرسیم این کار چه سودی در راستای فهم قرآن خواهد داشت؟ چه جذبه‌ای برای مردم مؤمن ما خواهد داشت؟

 وی گفت: «به نظر بنده منظور سخن رهبر انقلاب بیشتر ناظر بر مقدمات فهم است. به عنوان نمونه بیاییم قرآن را مطابق با فهم یک دانش‌آموز آن هم با ابزار‌های هنری و دیجیتالی تفسیر کنیم. یعنی با تصویر و سایر آثار هنری فهم القاء کنیم. در حال حاضر چه مقدار از این تولیدات داشتیم؟ در عصری که دشمن با نرم‌افزار‌های موبایلی و بازی‌های رایانه‌ای نوجوانان و جوانان ما را مورد هجمه قرار داده‌اند، باید در عرصه معارف نوآوری داشته باشیم تا این قشر آسیب‌پذیر، اما در عین حال مستعد به معارف دینی را حمایت کنیم. اکنون آمار‌های بسیار نامناسبی درباره ارتباط نوجوانان با فضای مجازی وجود دارد. چرا هیچ کس احساس مسئولیت نمی‌کند؟ این راهکاری که ارائه دادیم. اگر ما به روشی برسیم که هر دانشجو بتواند در پایان هر دوره از تحصیلات دانشگاهی با مفاهیم یک جزء از قرآن آشنا شود، شاید این هم بتواند یک نوآوری باشد که برای آن هم طرح نتیجه‌بخش دارم.

 

در پایان خواندن این داستان خالی از لطف نیست. آقا محمد خان قاجار، قرآنى به خط میرزاى تبریزى كه خطاط معروفى بود با جلدى كه به یاقوت و الماس و زبرجد و سایر سنگ هاى گران بها تزئین شده بود به رسم هدیه براى بحرالعلوم ارسال كرد.

وقتى قرآن را آوردند كه به ایشان برسانند درب منزل را زدند با كوبیدن حلقه در بحرالعلوم خود پشت درب منزل آمد و در را باز نمود، در حالى كه دست مبارك آن بزرگمرد بالا و قلم به دستشان بود.

خطاب به آنان فرمود: چه كار دارید؟ گفتند: حضرت سلطان ، قرآنى براى شما فرستاده اند استاد نگاهى به جانب قرآن نمود و گفت : این زینتها و دانه ها چیست كه بر جلد آن نصب شده است ؟ عرض شد: اینها سنگهایى گرانبهاست كه جلد قرآن را با آنها تزئین نموده اند.

گفت: چرا بر كلام خدا چیزى آویخته اید كه باعث زندانى شدن و تعطیل آن مى گردد؟ آنها را از جلد قرآن جدا كنید و بفروشید و قیمت آن را، میان مساكین قسمت كنید.

عرض كردند: قرآن را كه با خط خطاطى معروف است و ارزش زیادى دارد قبول فرمایید. گفت: قرآن را هركس آورده نزد او باشد و آن را تلاوت نماید. این را فرمود و در منزل را بست.[1]

 

 

[1] نقل از حجت الاسلام سیدمجید پورطبا

️منبع: فوائد الرضویه، ص 406. دیدار با ابرار سید بحر العلوم ، ص 27.

 

 

نظر شما