شناسهٔ خبر: 23662051 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: دیدبان ایران | لینک خبر

مدیرکانون هواداران پرسپولیس:

شرایط حضور بانوان در ورزشگاه‌ها وجود ندارد/ دو سد بزرگ پیش روی بانوان

مدیرکانون هواداران پرسپولیس گفت: شرایط حضور بانوان در استادیوم‌ها فعلا وجود ندارد و باید بسترهای لازم برای این اتفاق فراهم شود.

صاحب‌خبر -

 دیده بان ایران: بحث حضور بانوان در ورزشگاه برای تماشای مسابقات فوتبال یکی ازموضوعاتی است که هر از چند گاهی مطرح می‌شود که البته واکنش‌های فراوانی را از سوی مسئولان مدنی و اجرایی به همراه داشته است. در همین رابطه با عباس اسماعیل‌بیگی مدیر کانون هواداران پرسپولیس گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

*با ورود بانوان عربستانی به ورزشگاه‌های این کشور دوباره بحث حضور بانوان ایرانی در ورزشگاه‌ها داغ شد.

-عربستان به دو دلیل کلی اجازه ورود بانوان را به ورزشگاه‌هایش داد. مسئله اول گرفتن میزبانی جام جهانی در سال‌های آینده و دلیل دوم تقابل با ما تا ثابت کند در این کار از ایران جلوتر است.در بحث ورود بانوان ایرانی به استادیوم‌ها هم باید بگویم این موضوع باید از دو جنبه فرهنگی و زیرساخت‌ها مورد بررسی قرار بگیرد تا ببینیم ما شرایط آن را داریم که خانم‌ها بتوانند تیم مورد علاقه‌شان را تشویق کنند.

*به‌نظرشمایی که سال‌ها در ورزشگاه‌ها حضور دارید شرایط فرهنگی و زیرساختی لازم در ایران برای حضور بانوان در ورزشگاه وجود دارد؟

-واقعیتش را بخواهید ما شرایط لازم را نداریم.از نظر زیرساختی ما نیاز به بوفه جداگانه، سرویس بهداشتی مجزا، محل عبور و مرور مستقل و همچنین وسائل نقلیه‌ای داریم که در بازی‌هایی که تا دیروقت طول می‌کشد، بتواند بانوان را با امنیت کامل به منزل‌شان برگرداند. وقتی هیچ‌کدام از این‌ها فراهم نیست چگونه عده‌ای به دنبال این هستند تا بانوان به استادیوم بروند.

*جدا از این مسائل به نظر می‌رسد در بحث فرهنگی هم این موضوع باید بررسی شود ؟

- دقیقا.من یک مثال می‌زنم تا این موضوع بهتر جا بیفتد. وقتی 70 هزار نفر به استادیوم آمده‌اند و در کنار آنها هراز نفر خانم حتی در سکویی جداگانه نشسته‌اند، هواداران به طور حتم نگاه نمی‌کنند که هزار هوادار زن در ورزشگاه نشسته است و خیلی راحت اعتراض‌های خود شاید به بدترین شکل ممکن بروز می‌دهد. به خاطر اهمیت نتیجه‌گیری تیم حجب و حیا رعایت نمی‌شود. کافی است داور یک سوت اشتباه به زعم هواداران بزند،آن وقت شعارهایی داده می‌شود که اصلا برای بانوان مناسب نیست. استادیوم که سالن سینما و تئاتر نیست که خانواده‌ها در کنار هم بنشینند و کسی به خودش اجازه توهین ندهد.

*پس نقش لیدرها در ورزشگاه‌ها چیست؟

-من و 20 لیدری که زیر نظرم فعالیت می‌کنند چگونه می‌توانیم 60 هزار نفر را مهار کنیم. چه ابزار و امکاناتی در اختیارمان قرار داده‌اند که موفق شویم از لحاظ فرهنگی هواداران را کنترل کنیم. قرار هم نیست با همکاری نیروی انتظامی با هواداران هنجارشکن برخورد شدیدی کنیم چون نگاه ما باید فرهنگی باشد و با چنین روشی هواداران اصلاح نمی‌شوند.

*ولی با این وجود بعضی‌ها اصرار به ورود خانم‌ها به ورزشگاه‌ها را دارند.

-چون آنها تا به امروز خودشان حضور در ورزشگاه را تجربه نکرده‌اند. برای من نوعی که بیش از 25 سال است در ورزشگاه‌ها حاضر بوده‌ام کاملا ملموس است که هوادار وقتی تیمش عقب است و داور به ضرر تیمش اعلام خطا می‌کند، چه واکنش‌های نامناسبی را ارائه می‌کند.ما زیرساخت‌های امنیتی‌ما برای مردان هم کافی نیست. کجای دنیا بیش از ظرفیت ورزشگاه بلیط فروشی صورت می‌گیرد. آیا همه صندلی‌ها کنترل می‌شود؟ آیا از بسیاری رفتارهای زننده که در میان مردان وجود دارد، جلوگیری می‌شود؟ وقتی برای مهار آقایان ابزار لازم را نداریم چگونه برای ورود خانم‌ها شاهد اصرارهای فراوان هستیم. به نظرم کسانی که اینقدر اصرار دارند از همه مشکلات اطلاع نداریم.

*مدافعان حضور بانوان در ورزشگاه‌‌ها این ادعا را مطرح‌کرده‌اند که بانوان ایرانی در بازی‌های تیم ملی و یا باشگاهی در ورزشگاه‌های خارجی حاضر می‌شوند و بدون هیچ مشکلی بازی را تماشا می‌کنند و بعد ورزشگاه را ترک می‌کنند؟

-وقتی‌می‌گویم بدون اطلاع حرف می‌زنند همین است. شرایط ورزشگاه‌های ما با خارج از کشور زمین تا آسمان فرق دارد . در ورزشگاه‌های خارج هوادار سازماندهی شده وارد می‌شود و فرهنگ کلیه تماشاگران به نحوی است که شاهد حرف و حرکت زشتی نیستیم.

*شما که سال‌ها در ورزشگاه‌‌ها حضور دارید چه راهکاری به نظرت می‌رسد تا بانوان در ایران بتوانند به استادیوم‌ها بیایند؟

-معتقدم که باید کارگروهی ایجاد شود که از طریق آن راه‌حل‌های ورود بانوان به ورزشگاه مورد تحلیل و بررسی قرار بگیرد. الان 20 سال پیش نیست که خانم‌ها نقش آنچنانی در جامعه نداشته باشند. بیش از 60 درصد فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها را بانوان تشکیل می‌دهند. آنها پست‌های مدیریتی فراوانی را برعهده گرفته‌اند. جامعه از لحاظ شغلی به سمت تعادل رفته‌‌است.خانم‌ها دوست دارند به استادیوم‌ بیایند. چرا وقتی پرسپولیس بازی رفت را در نیمه نهایی لیگ قهرمانان آسیا 4 بر صفر به الهلال عربستان باخته بود، خانواده‌هایی بودند که با صرف هزینه بالا داخل هواپیمای هواداران پرسپولیس نشستند و بازی برگشت را به رغم اطمینان از حذف تیم محبوب‌شان در استادیوم عمان دیدند. وقتی چنین علاقه‌ای وجود دارد چرا باید این هزینه از کشور خارج شود و صرف ورزش خودمان نشود.

*در اروپا و آمریکای جنوبی و حتی برخی کشورهای آسیایی زنان تماشاگر همچون مردان اعتراض و توهین به داور یا بازیکن و مربی‌شان می‌کنند. چگونه می‌شود مانع شکل‌گیری چنین اتفاقی در ایران شد؟

-به نظرم نباید برای شکل دادن به یک پدیده جدید فقط به نکات منفی توجه کرد. ما در شرق آسیا هم حضور داشتیم و بی‌احترامی از هواداران زن ندیدیم. وقتی من می گویم باید کارگروه تشکیل شود، منظورم این است که به این اتفاقات هم باید فکر کرد و مانع شکل‌گیری‌اش شد. ممکن است یک پزشک در ایران تصادفی کند که مقصر نبوده و آن وقت بدترین الفاظ را نثار فردی کند که عامل ایجاد تصادف با وی بوده است. ما نباید این تصور را داشته باشیم که همه اتفاقات بد ممکن است برای کسانی رخ دهد که وجهه مناسبی در ظاهر ندارند. من معتقدم شرایط حضور بانوان در استادیوم ها فعلا وجود ندارد و باید بسترهای لازم برای این اتفاق فراهم شود.

*با شرایطی که ورزشگاه‌های ایران دارند خودت حاضری خانواده‌ات را به ورزشگاه ببری؟

-من این کار را نمی‌کنم چرا که همان‌طور که گفتن بستر این کار هنوز آماده نشده‌است.

 

منبع: آنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

نظر شما