شناسهٔ خبر: 23661914 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

جشنواره نمایشنامه‌نویسی کردی در بوکان برگزار می‌شود

R7827/P1377/S6,48/CT7

کارگردان بوکانی گفت: در نیمه دوم اردیبهشت ماه سال آینده جشنواره سراسری نمایشنامه نویسی کردی در بوکان برگزار می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بوکان، رحیم عبدالرحیم زاده عضو شورای سیاست‌گذاری نخستیم جشنواره نمایشنامه نویسی کردی در بوکان در نشستی که به همین مناسبت با حضور مدیرکل ارشاد آذربایجان غربی و فرماندار و نماینده بوکان در مجلس شورای اسلامی و هنرمندان بوکانی در سالن اجتماعات فرمانداری این شهر برگزار شد اظهار داشت: در راستای خلاء بزرگی که در حوزه ادبیات و نمایشنامه نویسی وجود دارد جرقه برگزاری این جشنواره شکل گرفت.

عبدالرحیم زاده بیان کرد: ظرفیت‌های زیادی برای اجرای کارهای هنری در بوکان وجود دارد اما آنچه که ما را از  انجام کارهای هنری باز می‌دارد مسائل مالی است.

وی افزود: فراخوان جشنواره نمایشنامه نویسی کردی از امروز آغاز می‌شود و آن‌طوری که پیش بینی شده است جشنواره در نیمه دوم اردیبهشت ماه سال 97 برگزار می‌شود و در این مدت کارگاه آموزشی هم برگزار می‌شود و نیز آثار برگزیده به صورت کتاب چاپ می‌شود و  از سه نفر برگزیده نهایی تقدیر می‌شود.

این کارگردان بوکان تصریح کرد: نویسندگان از تمامی نقاط کشور می‌توانند حضور داشته باشند و چون بخش بزرگی از نمایشنامه نویسی متعلق به ادبیات است امیدواریم کسانی که در این زمینه تخصص دارند حضور داشته باشند.

عبدالرحیم زاده گفت: جای بزرگداشت مفاخر در بوکان خالی است که باید برای آن‌ها برنامه ریزی شود و  امید است که مسئولین حمایت کنند و جشنواره‌های مختلفی مانند تئاتر هم در شهرستان برگزار شود چون بوکان ظرفیت‌های خوبی در این زمینه دارد که باید از آن حمایت شود و هرچه از نظر مالی پشتوانه‌ای بهتر وجود داشته باشد برگزاری چنین جشنواره‌هایی شایسته‌تر است.

ضرورت اهمیت دادن به داستان‌های قدیمی و مکتوب کردن و به نمایش درآوردن آن‌ها

بخشدار مرکزی بوکان در این جلسه با تاکید بر اهمیت دادن به داستان‌های محلی اظهار داشت: در زمینه ادبیات نمایشی که در ظاهر ادبیات نمایشی معاصر یک کودک است داستان و قصه‌های قدیمی زیادی وجود دارد که اهل فن می‌تواند آن‌ها را به روز کند و به صورت نمایش درآورد.

محمد یزدان پناه افزود: زنده کردن گونه‌های نمایش قدیمی می‌تواند ابزاری برای ارتقای ادبیات سنتی باشد.

یزدان پناه بیان کرد: در ادبیات کردی نباید از رئالیسم عبور کنیم و واقعیت‌ها را فراموش کنیم.

هنر باید تولیدگر باشد

سعید نجاری متخلص"به آسو"شاعر بوکانی هم در این نشست اظهار داشت: نمایشنامه هم شاعر و هم تئاتر است و به نوعی چند هنر را در خود دارد.

نجاری گفت: ما تمامی آثار فخر خود را فراموش کرده‌ایم و به دنبال آثار اروپایی رفته و آن‌ها را به نمایش درآورده‌ایم در حالی که باید از آثار خودمان دفاع کنیم و آن را به نسل‌های بعدی انتقال بدهیم.

وی افزود: درست است که هنر مادی شده است اما هنر باید تولیدگر باشد و نمایشی که در دل مردم جا بگیرد حتماً هم پول آور خواهد بود.

این شاعر بوکانی تصریح کرد: در هیچ جای دنیا هنر بی‌ارزش نیست اما خودمان ارزش آن را از بین می‌بریم چون فقط به فکر بزرگ کرده خود و تقدیر از خود هستیم اما اگر در فکر بزرگی اثر و تأثیر آن بر پیشرفت شهر و کشور خود باشیم هنر ارزش بیشتری پیدا می‌کند.

هنر سبب اعتلای معنوی می‌شود

محمد رمضانی مترجم و نویسنده بوکانی هم در این جلسه اظهار داشت: ما با ابتذال فرهنگی مواجه هستیم در بوکان استعدادهای زیادی وجود دارد که باید از آن استفاده شود.

رمضانی افزود: جای سینما در بوکان خالی است و این ننگ است و باید سینما فعال شود و فیلم‌های دیگر کشورها در آن به زبان تورکی و کردی ترجمه شود و از ظرفیت جوانان استفاده شود و سینمای هنری فعال شود نه سینمایی که فیلم‌های آبگوشتی را پخش کند.

این مترجم بوکانی تصریح کرد: هنر سبب اعتلای معنوی و روحی جامعه می‌شود و شهر بوکان این استعداد و ظرفیت را دارد که از لحاظ هنری ارتقا پیدا کند اما ما باید ذوق هنری را پرورش بدهیم و شرایط رشد را فراهم کنیم و از لحاظ مادی هم باید حمایت شود.

رمضانی بیان کرد: منظور از حمایت دولت در حوزه فرهنگ و هنر این نشست که هنر دولتی شود اما اگر دولت معتقد به ارتقای فرهنگی و معنوی باشد باید حمایت کند و باید در این زمینه‌ها شود و عمل شود چون در حال حاضر با حرف زدن‌های بدون عمل به نوعی تمامی حوزه‌ها را به تعطیلی کشانده‌ایم.

وی افزود: اعتلای فرهنگی و معنوی جامعه به سلامت نفس آن جامعه هم کمک می‌کند و جرم و جنایت را هم کاهش می‌دهد.

در این نشست تعدادی از هنرمندان در حوزه شعر، نویسندگی و موسیقی به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند و در پایان نشست آموزش و پرورش بوکان با تعهد 4 میلیون تومان، شورا و کمیسیون فرهنگی شورای شهر بوکان  5 میلیون تومان، بخشداری مرکزی 3 میلیون تومان، دانشگاه پیام نور و علمی کاربردی هر کدام دو میلیون تومان حمایت  خود را از برگزاری جشنواره سراسری نمایشنامه نویسی کردی اعلام کردند.

انتهای پیام/ش

نظر شما