شناسهٔ خبر: 23661887 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

افق های روشن صنعت کامیونت سازی در منطقه آزاد ارس

به گزارش ایرنا، استمرار رشد صنعتی منطقه آزاد ارس به عنوان صنعتی ترین منطقه آزاد ایران در سالجاری باعث شده چرخ های صنعت در این منطقه با سرعت مناسب در راستای

صاحب‌خبر - به گزارش ایرنا، استمرار رشد صنعتی منطقه آزاد ارس به عنوان صنعتی ترین منطقه آزاد ایران در سالجاری باعث شده چرخ های صنعت در این منطقه با سرعت مناسب در راستای تولید و اشتغال زایی حرکت کند که کسب رتبه برتر صادراتی در بین مناطق آزاد کشور نشان از عزم جدی صنعت گران این منطقه در رسیدن به چشم اندازهای مدون دارد.
بررسی های اولیه آماری و گزارش های رسمی نشان می دهد منطقه آزاد ارس طی 9 ماه سال جاری جزو مناطق فعال کشور در حوزه صنعت بوده و رکود خاص حاکم بر بخش های صنعتی کشور و برخی از مشکلات عمومی باعث نشده تا از شتاب رشد صنعتی منطقه آزاد ارس کاسته شود.
مدیر صنایع سازمان منطقه آزاد تجاری - صنعتی با اشاره به استمرار رشد صنعتی این منطقه، گفت: در طول 9 ماه گذشته امسال تعداد 11 واحد تولیدی صنعتی در منطقه آزاد ارس افتتاح و به بهره برداری رسیده است که اکنون محصولات تولیدی خود را به بازارهای داخلی و خارجی عرضه می کنند.
علی احسانی گرگری افزود: بسیاری از واحدهای صنعتی در این منطقه بیشتر از یک محصول تولید می کنند و برخی از واحدها نیز دست به گسترش محصولات تولیدی زده اند.
وی با بیان اینکه 27 سرمایه گذار امسال جواز تاسیس گرفته و سرمایه گذاری خود را در منطقه آزاد ارس آغاز کرده اند، ادامه داد: مجوزهای لازم برای راه اندازی واحد های تولیدی این سرمایه گذاران صادر و هم اکنون در مرحله تجهیز و خرید دستگاه ها و ساخت خط تولید خود می باشند که به زودی به بهره برداری می رسند.
احسانی گفت: از این 27 شرکت، تعداد دو شرکت نیز در حین تجهیز، تولید محصول نیز کرده اند و به صورت غیررسمی اولین سری از محصولات خود را به بازار عرضه کرده اند.
وی تنوع ارائه خدمات به سرمایه گذاران علاقمند به فعالیت در منطقه آزاد ارس را مورد اشاره قرار داد و افزود: واگذاری زمین برای ساخت مجتمع و واحد تولیدی یکی از خدماتی است که به سرمایه گذاران ارس داده می شود و در کنار آن سرمایه گذاران می توانند از واحدهای استیجاری و پاساژهای صنعتی نیز استفاده کنند.
احسانی رشد صنعتی منطقه آزاد ارس را بدون وقفه ارزیابی و اظهار کرد: در تمام ماه های سال پروانه های جدید تاسیس و بهره برداری به سرمایه گذاران واگذار شده و سعی می شود که با آسانتر کردن پروسه سرمایه گذاری و تولید، سرمایه گذاران بیشتری جذب منطقه آزاد ارس شوند.
به گفته وی در دهه فجر امسال شاهد افتتاح بخش دیگری از شرکت های تولیدی در ارس خواهیم بود و تا پایان سال نیز تعداد بیشتری از مجتمع ها و واحدهای تولیدی در دست ساخت و تجهیز، به ارائه اولین محصولات خواهند پرداخت.
به گزارش ایرنا، یکی از قدیمی ترین واحدهای صنعتی مستقر در ارس، شرکت آمیکو است که فعالیت خود را در سال 1368 با تاسیس شرکت صنعتی آذرموتور در منطقه جلفا و ثبت جهانی برند آمیکو شروع به فعالیت کرد و اکنون پس از گذشت نزدیک به دو دهه همچنان در عرصه کامیونت سازی پیشتاز است.
این شرکت که پیشتر با خودروهای تجاری و کامیون‌ها شناخته می شد، از چند ماه قبل اقدام به طراحی پیکاپ های تک و دو کابین جدید کرده است.
مدیرعامل این شرکت با بیان اینکه آمیکو در راستای بهره گیری از روش های جهانی مدیریت کیفیت و استقرار آن در تمامی واحدهای صنعتی همواره توانسته است ضمن تولید محصولات با کیفیت، رضایت مشتریان را به خود معطوف کند، گفت: شرکت ارس خودرو دیزل (آمیکو) با بیش از یک دهه فعالیت تولیدی در زمینه خودروهای سبک، نیمه سنگین و سنگین تجاری از اوایل سال جاری اقدام به تولید دو نوع وانت دو کابین و تک کابین یورو 5 با استانداردهای 88 گانه روز اروپا کرده که از نظر کارایی و کیفیت قابل مقایسه با پیکاپ های ژاپنی موجود در بازار ایران است و پیش بینی می شود با توجه به قیمت مناسب و کیفیت آنها جایگزینی مناسب برای محصولات مشابه ژاپنی شود.
غلامرضا صادقیان ادامه داد: تست های عملیاتی که توسط بعضی از ارگان ها و سازمان های مصرف کننده این نوع پیکاپ ها در ایران انجام گرفته، موید قابل رقابتی بودن و جایگزین شدن پیکاپ های آمیکو با حودروهای ژاپنی موجود در ایران است.
وی با اشاره به تولید روزانه 40 دستگاه وانت پیکاپ جدید، گفت: خط جدید تولید پیکاپ ها پس از انجام تست های نهایی به مرحله بهره برداری رسیده است که به زودی با حضور مسئولان کشوری و استانی از این خط جدید تولید پیکاپ های تک و دوکابین در سایت منطقه آزاد ارس رونمایی خواهد شد.
صادقیان افزود: شرکت ارس خودرو دیزل ضمن شروع به تولید انبوه انواع پیکاپ، به دلیل نیاز صنایع و معادن کشور برنامه تولید کامیون های دام تراک به ظرفیت 70 الی 100 تن را در خطوط تولید خود قرارداده که تا پایان امسال محصول جدید از این نوع کامیون های فوق سنگین به بازار متقاضی معادن کشور عرضه می شود.
وی با بیان اینکه وانت پیکاپ های آمیکو یکی از مهمترین محصولات این واحد صنعتی است که توانسته بازار خودروهای باری را تغییر دهد، یادآور شد: چند خودروی جدید نیز در این رده در دست طراحی واحد فنی و مهندسی است که به زودی از این محصولات رونمایی خواهد شد.
منطقه آزاد ارس در 51 هزار هکتار در شمالغرب ایران در نقطه صفر مرزی با کشورهای ارمنستان، آذربایجان و جمهوری خودمختار نخجوان استقرار یافته و در محدوده متصل شهرستان جلفا و محدوده منفصل بخش هایی از شهرستان های کلیبر و خداآفرین را دربرگرفته است.
گزارش: سیدیحیی مرتضائی ** انتشار: رستگار
3038/6183

نظر شما